Saját webshop készítés, felépítés, indítás, működtetés
A saját webshop készítés, a webshop nulláról történő felépítése és indítása sok munkát, időráfordítást igényel. Cikksorozatunkkal ehhez szeretnénk segítséget nyújtani, megkönnyíteni az első lépéseket ahhoz, hogy jól működő, gazdaságos webshopod legyen.
Saját webshop termékei
Az elkészült webshopban árusított termékek megválasztása
A webshop készítés első lépése, hogy kiválaszd, milyen termékeket szeretnél árusítani. Gyakran ez a legnehezebb lépés. Ha van már ötleted, a Google Ads (korábban Google Adwords) kulcsszó tervezőjének segítségével megtudhatod, hogy hányan keresnek az adott termékre havonta, mekkora verseny várható ezen a területen. Ezt a folyamatot röviden kulcsszókutatásnak hívjuk. A kulcsszókutatás nem csak webáruház indítás előtti feladat, hanem a keresőoptimalizálás és a fizetett hirdetések összeállítása is a kulcsszavak meghatározásával kezdődik.
Termékek beszerzése
Miután kiválasztottad a termékeket, a következő döntés a beszerzésük módja lesz. Általánosságban elmondható, hogy négy féle módja van a termékek beszerzésének:
- saját magad készíted el őket
- valaki legyártja neked
- nagykereskedelmi beszerzés
- dropshipping webáruház készítése
Az első három termék beszerzési módszer hasonlóan működik, mint a megszokott kereskedelem esetén, a dropshipping azonban teljes elektronikus kereskedelmet jelent. A dropshipping webáruház lényege, hogy a webshop tulajdonos nem birtokolja a termékeket, hanem egyfajta közvetítőként működik a tényleges eladó és a vásárló között. A dropshipping webáruház készítés legnagyobb előnye, hogy nincs szükség raktárkészletre, konkrét termékekre, így kisebb kezdőtőkével elindítható, mint a másik három megoldás.
Saját webshop készítés előkészületei
Versenytársak feltérképezése
A webshop készítés fontos része az üzleti terv elkészítése, ami előtt keress rá a konkurenciák webáruházaira, hogy ők mit árulnak, mennyiért. A konkurencia elemzése a webáruház készítés gyakran elfeledett részét jelenti, pedig a várható eredményességre, a webshop sikerére nagy hatással van. Érdemes azt is még az indulás előtt végiggondolni, hogy mi az, amiben jobb leszel, mint a többi webshop, mi lesz az, amivel meg tudod majd fogni a vásárlókat.
Amiket érdemes megfigyelni:
- milyen árakkal dolgoznak
- milyen szállítási lehetőségeket kínálnak
- milyen visszaküldési feltételeket kínálnak
- optimalizált-e a webshop mobiltelefonra, tabletre
- közösségi média jelenlét
- ajánlanak-e hírleveles feliratkozást
- hirdetnek-e a Google Ads vagy a Facebook segítségével
Üzleti terv
Az üzleti terv elkészítése feltétlenül szükséges ahhoz, hogy a jövőben felmerülő problémákat könnyen, gyorsan tudd megoldani. Ha előre lefekteted céljaid, és azokat a megoldásokat, amik azok eléréséhez vezetnek, akkor könnyebben, gördülékenyebben fog menni az indulás, öröm lesz a webshop készítés.
A webshop készítés
Webshop elnevezése, a megfelelő domain kiválasztása
Az árusított termékek mellett a második legfontosabb dolog a vállalkozás nevének és a hozzátartozó domain név helyes megválasztása. A kiválasztott domain nevet hosszú távon fogod használni, így érdemes megfontolni. A domain név legyen minél rövidebb, könnyen megjegyezhető és leírható. Webáruházak esetén a korábbi látogatók, vásárlók később is visszatérhetnek, el kell érni, hogy ez minél egyszerűbben tudják megtenni.
A domain nevet emellett a keresőoptimalizálást is figyelembe véve célszerű megválasztanod, ha a legfontosabb kulcsszavadat tartalmazza, akkor könnyebb lesz arra a kulcsszóra a Google első oldalára kerülni.
A webáruház részletes megtervezése
A hozzáértők által elkészített webshop számos előnnyel rendelkezik. A honlapkészítő , webáruház készítő cégek tudnak segítséget nyújtani ehhez annak függvényében, hogy milyen termékeket szeretnél árusítani. A következő dolgokban lehetnek segítségedre:
- következetes üzleti identitás: céges arculat tervezés, logó, honlap, névjegykártya, közösségi média összehangolása
- látogatók megtartására irányuló fejlesztések (hírlevél, regisztráció, különböző akciók, felugró ablakok)
- egyedi, versenytársaktól eltérő dizájn: mindenképpen érdemes egyedi designt terveztetni, ugyanis ez nem csak a konkurenciától való eltérést segíti, hanem a látogatók is értékelni fogják
- kidolgozott részletek: betűtípusok, kontraszt, betűk közti távolságok helyes megválasztása
- külső, tapasztalaton alapuló objektivitás
- megbízható, folyamatos partneri kapcsolat, így a webáruház elkészülte után sem maradsz magadra
- webáruház keresőoptimalizálása (SEO)
- landing page (az az oldal, ahova a látogatók általában érkeznek honlapodra) kialakítása
- Google Analytics telepítése, Google Search Console készítése, melyekkel mérheted a webshop teljesítményét, és ellenőrizheted, hogy minden megfelelően működik-e a Google szerint
Segítségre van szüksége a webshop megtervezéséhez? Tekintse meg webáruház csomagjainkat!
Keresőoptimalizálás (SEO)
A keresőoptimalizálás segítségével a webshopod az internetes keresőkben (pl. Google) releváns kulcsszavakra keresve előrébb fog megjelenni. Bármit szeretnél árulni, biztos lehetsz benne, hogy már van, aki szintén ezzel foglalkozik. A keresőoptimalizálás segít abban, hogy a konkurenciához képest jobb pozícióban jelentessenek meg az internetes keresők.
A SEO már a webshop készítés előtt kezdődik, ugyanis úgy kell megtervezni, elkészíteni a webáruházat, hogy az megfeleljen a Google legújabb irányelveinek, hogy könnyen lehessen optimalizálni.
Webshop készítés fontos lépése az indulás előtti ellenőrzés
A webshop elkészítése mellett indulás előtt a következő dolgokra érdemes odafigyelned:
- szállítási lehetőségek, árak megválasztása (csomagolási anyagok, lehetőségek, melyik szállító cégekkel állsz majd kapcsolatban, szállítási idők)
- Twitter és Facebook profilok létrehozása, menedzselése
- megfelelő számú ember alkalmazása, hogy a rendeléseket fel tudd dolgozni
- a termékek, információk feltöltése a webshopra
- a webshop összekötése egy számlázó programmal az egyszerű adminisztrációért
Indítás után
Marketing lehetőségek, az elkészült webshop reklámozása
Miután megvannak az első vásárlók, érdemes több figyelmet fordítani a marketingre. Erre több megoldás is létezik, néhányat felsorolunk és röviden bemutatunk.
- Keresőoptimalizálás (SEO): minél több energiát, figyelmet fordítasz a SEO-ra, annál jobb helyen lesz webáruházad a keresőkben, ami több látogatóhoz, vásárlóhoz vezethet.
- Hírlevél: a korábbi vásárlók vagy érdeklődők számára lehetőséget biztosít, hogy kapcsolatban maradjanak webshopoddal, tudod őket értesíteni akciókról, új termékekről.
- Google Ads: kattintás alapú hirdetési rendszer, a látogatókért fizetsz, aki az Ads segítségével jut el webshopodra. Be tudod állítani a költségkereted, a kulcsszavakat, amire keresve hirdetéseid megjelennek. Előnye, hogy a látogatók releváns keresések után jutnak el honlapodra, és csak akkor fizetsz a reklámért, ha látogatót hoz oldaladra.
- Google Shopping: a Google Shopping szintén kattintás alapú hirdetéseket jelent, azonban csak webshopok számára elérhető, egyszerű honlapok számára nem. Segítségével konkrét termékeket megjeleníteni a Google keresési találatai felett, képpel, névvel, árral és akár egy rövid leírással.
- Közösségi oldalak: amennyiben sikerült közösségi oldalakon követőket szerezned, az oldalak segítségével reklámozhatod, bemutathatod új termékeid, hirdetheted az újdonságokat, akciókat.