Milyen a jó webáruház design, kialakítás?

5

Ha megnézzük a sikeres webáruházakat, első ránézésre különböznek egymástól. Ennek ellenére azonban rengeteg hasonlóság fedezhető mind a designt, mind a működést tekintve közöttük. Egy webshop elkészítése nem csak abból áll, hogy esztétikus legyen, hanem arra is kell figyelni, hogy ellássa azokat a funkciókat, melyek ahhoz kellenek, hogy egy látogatóból vásárló legyen, lehetőleg minél gyorsabban. Cikkünkben erről lesz szó, hogy mi teszi kiválóvá a webáruház designt.

A design nem nyomja el a termékeket

Ez az egyik legfontosabb jellemző, amit sokan elfelejtenek. A webshop feladata, hogy eladjuk vele a termékeket, ez pedig csak akkor lehetséges, ha ezek a termékek kiválóak (árban, minőségben vagy mindkettőben), és köréjük épül a webáruház. Az ok nélkül extravagáns design könnyen lekötheti a látogatók figyelmét, ezt a figyelmet pedig a termékektől vonjuk el ilyen esetekben.

Természetesen nem azt mondjuk, hogy csak a termékekkel kell foglalkozni, a design teljesen másodlagos, mivel ezzel átesnénk a ló túloldalára. Arra kell törekedni, hogy a webshop ránézésre esztétikus legyen, de a fő hangsúly a termékeken, szolgáltatásokon legyen, mivel azokat szeretnénk eladni.

A design stílusa és a termékek kapcsolata

Úgy kell kialakítani design stílusát, hogy kapcsolódjon az árusított termékekhez. Ez alatt azt értjük, hogy pl. egy luxuscikkeket árusító webshop ránézésre is legyen elegáns, a gyerekjátékokat árusító webáruház pedig színes, játékos. Fordítva a kettő nem biztos, hogy működik, mivel, ha a vásárló nem olyan termékeket fog látni, amire a design stílusa alapján először gondolt.

Ez a kapcsolat könnyebben kialakítható, ha kevesebb terméket forgalmaz egy webshop, minél több a termék, annál nehezebb egy stílust alkalmazni minden termékre, de nagy webáruházak esetén is törekedni kell arra, hogy ne különbözzenek a termékek és a stílus nagyon egymástól.

A design stílusa és a termékek kapcsolata

A design nem nyomja el a termékeket

 

Könnyű navigáció

A termékek előtérbe helyezésének egyik legfontosabb része a könnyű navigáció. A navigáció alatt azt értjük, hogy a látogatók minél egyszerűbben, könnyebben eligazodjanak a webáruház felületén, megtalálják azt, amit keresnek.

A navigáció kialakításának első lépése, hogy a vásárló fejével kell gondolkodni. Sok esetben a webáruház tulajdonosa, mivel képben van a webshoppal, a termékek, szolgáltatások részleteivel, teljesen másképp keres egy terméket, szolgáltatást, mint a látogatók.

Mivel az a látogató, aki nem tud eligazodni a webáruházban, könnyedén vásárlás nélkül továbbállhat, így a jó megoldás az, ha az átlagos érdeklődők számára készítjük el a navigációt. Minél több terméket árul egy webshop, annál körültekintőbben kell eljárni.

Termékkategóriák kialakítása

A könnyű navigáció egyik fontos eleme, a termékkategóriák használata. Az egyes termékeket csoportokba soroljuk, és felépítjük a kategóriák rendszerét. Ahogy bemutattuk az előzőekben, ezt a vásárlók szemszögéből tesszük.

Pl. ha műszaki cikkeket árulunk, akkor a webáruház tulajdonos lehet, hogy gyártók alapján szeretné csoportosítani a termékeket. Ez természetesen nem rossz megoldás, de figyelembe kell venni azt is, hogy a vásárló valószínűleg nem egy gyártó teljes kollekciójára kíváncsi, ha mosógépet szeretne venni, hanem csak a mosógépekre, minden gyártótól. Ennek megfelelően funkció szerint célszerű csoportosítani a termékeket.

A könnyű navigáció egyik fontos eleme, a termékkategóriák használata.

A könnyű navigáció egyik fontos eleme, a termékkategóriák használata.

Ha sok kategóriánk van, akkor el lehet gondolkodni azon, hogy csak a fő kategóriákat jelenítjük meg alaphelyzetben, a hozzájuk tartozó alkategóriák legördülő menü formájában láthatók, ha a vásárló rámutat a fő kategóriákra. Ez a megoldás szintén hozzájárulhat ahhoz, hogy a design, navigáció ne vegye el a figyelmet a termékekről.

Szűrők létrehozása, használata

A szűrők lényege, hogy vásárló le tudja szűkíteni a termékeket különböző, előre beállított szempontok alapján.A szűrők lényege, hogy vásárló le tudja szűkíteni a termékeket különböző, előre beállított szempontok alapján. Mivel nem mindenkinek elég szűk az előbb bemutatott „Mosógépek” kategória, főleg, ha több tíz/száz mosógépet árulunk, számukra további lehetőségekkel kell szolgálni, ezek a szűrők.

A szűrési szempontok a webshop témájának függvényében kerülnek kialakításra. A leggyakrabban használt szűrési lehetőségek: ár; méret; anyag; szín. Emellett bármilyen tulajdonság alapján lehessen szűrni a termékeket, melyek jellemzők az adott termékre.

A szűrőknek köszönhetően a vásárló, aki nem böngészni szeretne a sok hasonló termék között, hanem tudja, mire van szüksége, ki tudja zárni a számára nem releváns termékeket, így könnyebben megtalálja, amire szüksége van.

Amire figyelni kell: az azonos szintű szűrési lehetőségek közül (pl. kék és piros színű termékek) egyszerre több is kiválasztható legyen. Ha erre nem figyelünk, minden egyes keresést külön-külön kell elvégeznie a vásárlónak, ami nem jó megoldás, mivel időigényes lehet.

Fontos még, hogy a beállított szűrések könnyen változtathatók legyenek, ha meggondolja magát a vásárló, ne kelljen újrakezdenie a folyamatot, a felesleges szűrési feltételeket egy kattintással el tudja távolítani.

 

 

Mindig jól látható keresési mező

A keresési mező szintén a navigáció fontos része. Célszerű úgy kialakítani, hogy minden egyes aloldalon ugyanott legyen (általában az oldal tetején a láthatóság miatt) a webáruház teljes felületén. Ez biztosítja azt, hogy azok a látogatók, akik pontosan tudják, mit keresnek, minél gyorsabban megtalálják azt.

Jó megoldás, ha úgy van kialakítva, hogy automatikusan kiegészíti a rendszer a begépelt szöveget a meglévő termékek neveivel. Ez még jobban felgyorsítja a keresési folyamatot, mivel a vásárló láthatja egyből, hogy van-e az a termék, amit keres.

A keresési mező szintén a navigáció fontos része. Célszerű úgy kialakítani, hogy minden egyes aloldalon ugyanott legyen

A kereső mezőt célszerű úgy kialakítani, hogy minden egyes aloldalon ugyanott legyen

Minőségi képek

Az internetes vásárlás sok mindenben hasonló a személyes vásárláshoz, azonban azt nem lehet megoldani, hogy a vásárló megfogja a saját kezével a termékeket. Ennek a problémának a megoldása történhet minőségi képekkel.

Ezeket a képeket az egyes termékekhez mellékelni kell, mivel a leírás és a képek alapján fognak vásárolni legtöbb esetben.

Nem csak a termékeknél fontosak a képek, hanem a design alapjaként is szolgálhatnak a főoldalon és az aloldalakon egyaránt. Sok esetben a látogató nem olvas végig egy hosszú, összefüggő szöveget, hanem az alapján véleményezi a honlapot, amit látogat, amit elsőként lát. Ezt az első benyomást lehet képekkel javítani. Amire figyelni kell, hogy a képek relevánsak legyenek (a termékekről, szolgáltatásokról szóljanak). Emellett fontos figyelni arra, hogy az internetes keresők (Google) nem „látják” a képeket, így az alt címkéket ki kell tölteni, valamint a kép formájában megadott szövegek csak a látogatók számára szólnak, keresőoptimalizálás szempontjából jelentéktelenek lesznek.

Minőségi képek használata a webáruházban

Minőségi képek használata a webáruházban

Céges arculat követése

Ha cégünk rendelkezik már jól bevált arculattal, akkor azt a webáruház felülete is kövesse. Sokak számára fontos, hogy már ismert cégtől, webáruházból vásároljanak, mivel ilyenkor bátrabbak a korábbi jó vásárlási élmények miatt. Ezt tudjuk kihasználni azzal, hogy összehangoljuk cégünk offline és online arculatát.

Mindig látható kosár

A webáruház egyik fontos eleme a kosár. Ez a keresési mezőhöz hasonlóan mindig ugyanott, és mindig látható legyen. A gyakorlott internetes vásárlók nem mennek egyből a kosár tartalmára, ha hozzáadnak egy terméket, hanem folytatják a böngészést a termékek között. Ennek ellenére elvárják azt, hogy ha végeztek a böngészéssel, egy kattintással a kosárhoz jussanak.

Erre általában jó megoldás egy, a designhoz illő kosár ikon megtervezése és használata. Az ikon mellett megmutathatjuk, hány termék van a kosárban, vagy akár azok összegét is, a lényeg, hogy a vásárló mindig tudja, hol találja meg a linket a kosárhoz.

 

A „kosárba tesz” gomb kialakítása

A „kosárba tesz” gombot úgy kell megtervezni, hogy az minél esztétikusabb legyen, és egyértelműen jelezze a vásárló számára, hogy arra kattintva tudja megvásárolni a kiválasztott terméket. A gomb emelkedjen ki a környezetéből, és lehetőség szerint minden terméke esetén ugyanott helyezkedjen el a termékoldalon.

A kosárba gomb megtervezése és helyes használata

Mobilbarát webáruház kialakítás

A mobilbarát webáruház desingról az előző linken írtunk bővebben. Nem szabad elfelejteni, hogy egyre többen vásárolnak okostelefonról, ahol még fontosabb az, hogy minden egyszerűen, minél gyorsabban, kevesebb kattintás után elérhető legyen.

Keresőoptimalizálás figyelembevétele

A főoldal keresőoptimalizálását az előző linken mutattuk be bővebben. Nem csak a látogatókat kell figyelembe venni a design kialakításánál, hanem az internetes keresőket is. Hiába kiváló a design a látogatók szempontjából, ha senki nem talál rá webáruházunkra, mert az internetes keresések során a Google hátrasorolja.

Közösségi média linkek

A közösségi média jelenlét egyre fontosabb hazánkban is a webáruházak számára. Az egyes közösségi oldalak profiljaira vezető linkeket bele kell építeni a webáruház designjába is, hogy a webshop látogatói könnyedén megtaláljanak minket Facebookon vagy Twitteren is.

Egyszerű vásárlási folyamat

Az egyszerű vásárlási folyamat a kosárelhagyások szempontjából fontos. Erről az előző cikken írtunk részletesen. Úgy kell megtervezni a folyamatot, hogy csak a szükséges információkat kérjük, és a vásárlók minél gyorsabban le tudják adni a rendelést.

Összefoglalás

Láthatjuk tehát, hogy egy jól működő webáruház kialakítása nem egyszerű feladat. Rengeteg dologra kell figyelni, feltételnek megfelelni. Ez tudatos, minden webáruházra külön-külön egyéni tervezést igényel, így célszerű a sablonok használatát mellőzni Ha megfogadja a cikkben bemutatott tanácsokat, akkor jobb eredményeket fog elérni webáruházával.

Szeretne Ön is egy jól működő webáruházat? Bízza profikra az elkészítését!

Vissza a listába!