Webáruház domain név választási tanácsok

3

Egy webáruház elkészítésének egyik legelső lépése, hogy kitaláld a webshop domain nevét. A domain név az a szöveg, amit a felhasználók beírnak a böngészőjükbe, ha egy weboldalt szeretnének meglátogatni. A domain név hatása hasonló a vállalkozás nevéhez: jelentősen hozzá tud járulni egy webshop, vállalkozás sikeréhez. Ha webáruházak készíttetnél, de nem tudod, hogyan válaszd ki a domain nevét, akkor jó helyen jársz, cikkünkben ehhez fogunk segítséget nyújtani.

Webáruház domain név választási tanácsok

Hosszú távú használat

Amikor a webshopod domain nevét választod meg, akkor hosszú távon kell gondolkodni. Ha elkezded webáruházad keresőoptimalizálni, linkeket építeni rá, emberekkel megismertetni, akkor szinte lehetetlen lesz a domain nevet lecserélni. Ha mégis lecserélnéd később, akkor valószínűleg az a webáruház teljesítményén is meg fog látszani.

Ennek megfelelően úgy kell megválasztani a domain nevét, hogy egy örökké, de legalábbis évekig, évtizedekig változatlan névvel fogsz gazdagodni, így minden részletre figyelni kell.

Rövid domain név

Ha körülnézel az interneten, akkor láthatod, hogy a legnépszerűbb weboldalak, webshopok domain neve maximum 10-15 karakterből áll. Ez nem véletlenül van így, ugyanis minél rövidebb egy domain név, annál könnyebb dolga lesz az embereknek, ha meg akarják jegyezni azt. Minél többen emlékeznek webshopod címére, annál több lesz a látogató.

Webáruházat indítana? Kérje ingyenes ajánlatunkat!

Könnyen leírható

A hosszú domain névnél nem csak az emlékezés, hanem a leírás is problémát jelenthet. Ha a felhasználó nem tudja leírni a domain nevet, ha elírja azt, akkor nem fog eljutni webshopodhoz. Ha ilyenkor a Google-ben kell rákeresnie webshopodra, akkor fennáll az esélye, hogy másik webshoppal is találkozni fog, amit el kell kerülni.

Leírhatóság szempontjából nem csak a hosszúság számít, hanem pl. az is, hogy nyelvtanilag könnyű legyen, a gyakori helyesírási hiba lehetőségeket ne tartalmazza.

A leírhatósághoz az is hozzátartozik, hogy hallás után is egyszerű legyen leírni a domain nevet. Gondolj csak bele, ha egy érdeklődő telefonon veszi fel veled a kapcsolatot, vagy csak emberek egymás között beszélnek webáruházadról, akkor hallás után kell majd rátalálniuk az interneten. Ha egy mód van rá, többek között emiatt, érdemes kerülni a kötőjel és a számok használatát is. A kötőjelet szóban nem mondjuk ki, a számokat pedig lehet írni számmal és betűvel is, hallás után viszont nem lehet tudni, éppen melyik írásmódról van szó.

Legyen kulcsszavas

A kulcsszót tartalmazó domain név régebben sokkal fontosabb szempont volt a Google rangsorolási szempontjai között, mint manapság, de ha teheted, webshopod domain neve tartalmazza legfontosabb kulcsszavad.

Ha nem csak egyféle terméket árulsz, akkor nem biztos, hogy a fő termék nevét érdemes beleírni a domain névbe, ilyenkor jó megoldás lehet a cég nevét használni, vagy valamilyen általános kifejezést, amiről a látogatók tudni fogják, milyen termékeket árulsz (pl. kerteszwebshop.hu, szerszamwebaruhaz.hu stb.).

A kulcsszavas domain nevek hátránya, hogy valószínűleg a jobbak már foglaltak, de szerencsére a kulcsszavak ragozott alakjai között lehet találni olyanokat, melyek még választhatók. Pl., ha a kerteszwebshop.hu foglalt, helyette lehet kerteszkedeswebshop.hu stb.

Egyedi domain név

A kulcsszavas domain nevek hátránya, hogy gyakran olyan domain névre esik a választás, ami csak kulcsszót tartalmaz, és szinte pont ugyanolyan, mint a számtalan másik hasonló webshop. Ha ezek közül kell egyre emlékeznie az embereknek, akkor nehéz dolguk lesz. Pont emiatt szokták sokan a cégnevüket használni domain névnek, vagy olyat választani, amiben a kulcsszó mellett a cég neve is szerepel.

Új vagy korábban már használt domain?

Mindkettőnek megvannak a maga előnyei és hátrányai is, ezeket mérlegelve érdemes eldönteni, hogy melyik a jobb megoldás számodra.

A korábban már használt domain nevek előnye, hogy történelmük van, a Google már ismeri őket, így nem teljesen 0-ról kell kezdeni az építkezést. Ez a történelem azonban egyben hátrány is lehet, ha olyan tartalom volt rajta korábban, amit a Google nem díjazott valami miatt. Ha a korábbi tartalom releváns webshopod szempontjából, és jó minőségű volt az itt található honlap, webshop, akkor elég nagy előnyre lehet szert tenni. A kinézett domain történelme a https://web.archive.org/ weboldalon ellenőrizhető.

Ezt az ellenőrzést újnak tűnő domain név esetén is érdemes elvégezni, ugyanis csak azért, mert most nem egy harmadik féltől vásárolod domain neved, az még lehetett használatban korábban.

Figyelj a szerzői jogokra

A domain névre vonatkoznak szerzői jogi szabályozások. Ez azt jelenti, hogy olyan domain nevet nem választhatsz, mely valamelyik másik cég, szervezet tulajdonába tartoznak. Ha sikerül is megvásárolnod egy ilyen domain nevet, a későbbiekben a szerzői jogot birtokló cég bírósági úton kérheti annak megszüntetését, és kezdheted elölről webshopod építgetését.

A szerzői jogok mellett jó ötlet lehet ellenőrizni a közösségi média oldalakat is, hogy használ-e valaki a kinézett domain névhez hasonló Facebook-profilt. Ha már létezik hasonló nevű népszerű profil, akkor lehet, hogy érdemes új domain nevet választani, ugyanis a közösségi média marketing kihagyhatatlan része lesz webshopod sikerének.

Hasonló domain nevek lefoglalása

A hazánkban működő webshopok túlnyomó többsége a „.hu” végződést fogja használni, egy kis csoport pedig általában a „.com” végződést választja. Ezek azonban külön domain nevek, ha biztosra akarsz menni, jól teszed, ha mindkettőt lefoglalod magadnak, mivel számos kellemetlenséget meg lehet előzni vele. Nem lesz szükséges két webshopra, csak egyet kell elkészíteni, a másik domaint pedig egyszerűen át lehet irányítani rá. Egyéb végződéseket is meg lehet venni és át lehet irányítani, vagy egyéb végződéssel is lehet webáruházat indítani, de azt célszerű szem előtt tartani, hogy a magyar vásárlók általában ezt a két csoportot tartják a legmegbízhatóbbnak.

A látogatóvesztés megelőzésére szintén bevett gyakorlat az olyan hasonló domain nevek megvásárlása és átirányítása, melyek a főbb elütéseket tartalmazzák. Ezzel lehet biztosítani, hogy azok is eljutnak webáruházadra, akik véletlenül rossz címet ütnek be.

Összefoglalás

A domain név megfelelő kiválasztása jelentősen befolyásolhatja a webáruház sikerességét. Ha biztosra akarsz menni, akkor minél több szempontot figyelembe veszel, amikor kitalálod, hogy milyen domain név alatt legyen elérhető webshopod.

Webáruházat indítana? Kérje ingyenes ajánlatunkat!

Vissza a listába!