A visszafordulási arány és csökkentése webáruházaknál

5

A visszafordulási arány az olyan látogatók arányát mutatja meg, akik csak egy aloldalt látogatnak meg webáruházadban (amelyikre megérkeznek), és továbbkattintás nélkül elhagyják webshopod. Az esetek túlnyomó többségében a magas visszafordulási arány rossz teljesítményt jelent, ugyanis a cél webáruházak esetén, hogy a látogatók elérjenek a fizetési felületre, a kosár oldalra. Aki csak egy oldalt tekint meg webáruházadban, nem fog vásárolni, fizetni.

A visszafordulási arány és csökkentése webáruházaknál

A magas visszafordulási arány általában olyan esetekben előnyös, ha egy oldalas weboldalról van szó, vagy egy landing oldalról. A landing oldalak feladata általában, hogy az adott oldalon végezzen el a látogató egy feladatot, műveletet, így gyakran a sikert nem az új aloldalak megnyitása jelenti, hanem pl. a hírlevélre történő feliratkozás.

A visszafordulási arány mérése

A legegyszerűbb módszer a visszafordulási arány mérésére a teljesen ingyenes Google Analytics program. A Google Analytics „telepítése” után láthatod webshopod visszafordulási arányát a teljes webáruházra és az egyes aloldalakra vonatkozóan is. Ha pontos, használható eredményt szeretnél, akkor érdemes különbontani webshopod részekre a visszafordulási arány szempontjából. A főoldal, a termékek, a kategória oldalak lehet mondjuk a fő csoport, és a blog vagy a landing oldalak teljesítményét külön mérd, azok ugyanis gyakran teljesen másképp viselkednek, mint a webáruház fő részei. Amit figyelembe kell venni, hogy az oldalon eltöltött idő nem befolyásolja a visszafordulási arányt, az egy másodperc után kilépő és a 30 perc után kilépő felhasználó is ugyanúgy visszafordulásnak számít, akkor is, ha a hosszabb idő alatt lehet, hogy a felhasználó elolvasta az egész oldalt!

A visszafordulási arány nem csak az eladások szempontjából jelentős statisztika, hanem a keresőoptimalizálásba is beleszámít. Minél alacsonyabb a visszafordulási arány, annál előrébb fogja rangsorolni a Google webshopod, ugyanis a több aloldal meglátogatásából a Google pozitív felhasználói élményre fog következtetni.

A visszafordulási arány csökkentése

A visszafordulási arány csökkentése általában a felhasználói élmény javításával van egyenes arányban. Minél jobb a felhasználói élmény, annál kevesebben fognak kattintás nélkül kilépni. A feladat tehát a felhasználói élmény javítása.

A webshop sebességének növelése

Amikor egy felhasználó webáruházadra érkezik, az első dolog, amivel szembesül, a webshop sebessége. Ha a webáruház nem tölt be 1-2 másodperc alatt, akkor a felhasználók jelentős része továbbáll anélkül, hogy megvárná, mire megjelenik számára a teljes webshop. Ezt természetesen el kell kerülni.

Különösen fontos a betöltési sebesség okostelefonos látogatók esetén. A mobilos internetcsomagok sebessége töredéke a lakossági internet sebességeknek, viszont ennek ellenére az okostelefonos látogatók is elvárják, hogy minimális idő alatt betöltsön webáruházad. Plusz a lassú töltődési idő nagy adatmennyiséget jelez, ami szintén problémás a mobilos internetcsomagok esetén.

A tartalom olvashatóságának javítása

Ha a sebesség miatt nem hagyja el egy látogató webshopod, akkor a következő problémát a tartalom okozhatja, amivel szembetalálja magát. Az internetezők nagy része nem olvas végig minden szöveget, amivel egy weboldalon találkozik, különösen akkor, ha nem blog bejegyzésről van szó, hanem pl. egy webáruház főoldaláról.

Mivel a látogatók nagy része általában a főoldalra érkezik webshopok esetén, így a főoldalnak könnyen olvashatónak kell lennie, és a fő információkat kell tartalmaznia tagolt formában. A tagoltság általában rövid mondatokat, rövid bekezdéseket, felsorolásokat szokott jelenteni. Ezekre ránézve a látogatók tudni fogják, hogy milyen webshopra érkeztek, anélkül, hogy percekig kellene olvasgatniuk.

Reszponzív webáruház

Az olvashatósághoz nagyban hozzájárul kisebb kijelzők esetén, ha a webáruház reszponzív. Ez azt jelenti, hogy a webshop elrendezése az adott kijelző méretéhez igazodik, aminek köszönhetően minden tartalom kiválóan olvasható, minden gomb, link könnyedén kattintható lesz. A reszponzív design nem csak a használhatóságot, hanem a keresőoptimalizálást is jelentősen segíti.

Reszponzív webshopot szeretne? Kérje ingyenes ajánlatunkat!

Felugró ablakok számának csökkentése

A felugró ablakok (popup ablakok) eredményessége különböző helyzetekben, pl. hírlevél feliratkozások növelésekor megkérdőjelezhetetlen, azonban van egy rossz tulajdonságuk is, rontják a felhasználói élményt.

Ennek megfelelően célszerű minél kevesebb felugró ablakot használni webáruházadnál, és lehetőleg érkezés után nem egyből ezzel bombázni a látogatókat, ugyanis aki egyből egy ilyen ablakkal találkozik, könnyen lehet, hogy azonnal tovább is fog állni.

A navigáció és a keresési mező

Webáruházak esetén gyakori probléma, hogy a látogató nem a termékoldalra érkezik, hanem a főoldalra, kategóriaoldalra vagy pl. egy blog bejegyzésre. Ilyenkor meg kell oldani azt, hogy minél könnyebben megtalálja a látogató azt a terméket, amit keres. Erre a legjobb megoldás a könnyen használható navigáció és a jól működő keresési mező, funkció. Arra kell törekedni ezek kialakításakor, hogy a felhasználók első ránézésre el tudják dönteni, hogy pl. melyik kategóriában található a termék, amit keresnek, vagy a keresési funkció használatakor az jól működjön, a keresett termékeket adja ki.

Ha a felhasználó rossz aloldalra érkezik, és nem talál lehetőséget az egyszerű továbblépésre, nagy valószínűséggel el fogja hagyni webáruházad.

Zavaró dolgok elrejtése

A túl sok választási lehetőség általában csak összezavarja a vásárlókat, és ahelyett, hogy végiggondolnák, hogy mit is szeretnének csinálni egy webshopon, elhagyják azt. Ilyen zavaró dolgok szoktak lenni a hírlevél feliratkozás, a blog rész, a különböző kevésbé releváns információk a főoldal kiemelt részén.

Aki webshopod főoldalára érkezik, az valószínűleg vásárolni akar már, így minden annak kell alárendelni, hogy ezt minél könnyebben meg tudja tenni. A termékek, kategóriák legyenek kiemelve, hogy szinte gondolkodás nélkül lehessen átlépni magukra a termékekre.

Kiemelt „Kosárba” gomb

Szintén a zavaró dolgokhoz tartozhat a nem megfelelően felépített termékoldal. A termékoldalon csak egy lehetősége kell, hogy legyen a látogatónak, kosárba tenni a terméket, és a „kosárba” gomb legyen minél jobban kiemelve. A navigációnak és a keresési mezőnek itt is jelen kell lennie természetesen, de a hírlevél feliratkozás, a blog nem kell, hogy megjelenjen a termékoldalakon, ugyanis a látogatók egy része akkor nem vásárolni fog, hanem pl. feliratkozni vagy cikkeket olvasni. Ezek önmagukban hasznos tevékenységek, de ezeknek kellene vásárláshoz vezetniük, nem pedig fordítva.

Tudatosan elhelyezett belső linkek

A belső linkek olyan linkek, melyek webáruházad egyik pontjáról a másikra irányítják a látogatókat. Ezeket a linkeket elsősorban a kategórialírások és a blog bejegyzések során lehet hasznosítani, és át lehet irányítani segítségükkel a látogatókat bizonyos termékekhez, termékcsoportokhoz, melyeket el szeretnél adni nekik.

A belső linkek elkészítésénél figyelni kell arra, hogy nem szabad túlzásokba esni velük: végig kell gondolni, hogy jelent-e valamilyen pluszt a látogatónak, ha a linkre kattint. Ahogy a főoldal kialakításánál, úgy a belső linkek esetén is igaz, hogy minél több lehetősége van a látogatóknak, annál kisebb az esélye, hogy valamelyiket választani is fogják.

Mindezek mellett figyelni kell arra is, hogy az adott aloldal milyen célt szolgál, mielőtt linkeket helyezel el rajta. Pl. landing oldalak esetén a cél, hogy az adott oldalon található feliratkozást, vásárlást elvégezze a látogató, minden olyan link, ami innen átirányít, negatív hatást jelenthet.

Nem csak belső, hanem külső linkek is lehetnek egy webshopban, azonban ezek közül célszerű minél kevesebbet elhelyezni, ha mégis nagyon muszáj a külső link, akkor mindig új fülön, új ablakban nyíljanak meg.

A meta címkék és a tartalom összhangja

A Google-ből érkező látogatók kattintás előtt a céloldal meta címét és leírását látják, ez alapján döntik el, hogy webshopod linkjére kattintanak-e. A meta címke és a leírás tehát legyen összhangban a céloldal tartalmával. Ha a Google-ben látott leírás nem fedi az oldal tartalmát, akkor a látogató becsapva érezheti magát, és a webshop felfedezése nélkül elhagyhatja azt.

A videók manuális indítása

Egyre több webáruház használ a termékképek mellett videókat is. Videók segítségével gyakran sokkal jobban be lehet mutatni a termékeket, a videók rengeteg hasznos információval szolgálhatnak a vásárlók számára. Egy valamire azonban nagyon oda kell figyelni videók esetén, azok ne induljanak el automatikusan, az oldal megnyitásakor.

Az internetezők nagy részénél egyszerre 10-20 fül is meg lehet nyitva, így amikor automatikusan elindul egy videó, nem biztos, hogy egyből tudni fogja, honnan jön a hang, mit is kell bezárnia, hogy elhalkuljon. Ha webáruházad videója okoz ilyen problémát, rengeteg potenciális vásárlótól fogsz elesni miatta.

Összefoglalás

Egy webáruház visszafordulási aránya nem tökéletes, de mégis nagyon fontos mérőszám, azt mutatja meg, hogy a látogatók mekkora része hagyja el webáruházad felületét anélkül, hogy egy második aloldalra kattintana. Minél alacsonyabban tudod tartani a visszafordulási arányt, annál több eladásra, bevételre számíthatsz.

Profittermelő webshopot szeretne? Kérje ingyenes ajánlatunkat!

Vissza a listába!