A keresési mező kialakítása webáruházaknál
Ha megnézzük a sikeres webáruházakat, sok közös dolgot találhatunk a különböző webshopok között, egy valami azonban minden egyes sikerek webáruházban megtalálható, mégpedig az oldalak tetején, kiemelt helyen. Ez a dolog a keresési mező.
Szeretné Ön is egyedi, profi webáruházat, ami profitot is termel? Készíttesse velünk webáruházát!
A keresési mező az egyik legtöbbet használt funkciója egy webshopnak, ennek megfelelően az egyik olyan funkció, amire a legtöbb figyelmet kell fordítani.
Legyen keresési mező
Sok olyan webshoppal találkozhatunk, melyeknél hiányzik ez a funkció. Ez kisebb, kevesebb termékkel rendelkező webáruházak esetén nem olyan nagy probléma, azonban a nagyobb webshopok felületéről nem hiányozhat. Rengeteg olyan látogató van, aki pontosan tudja, hogy mit keres, és elvárja, hogy azt minél gyorsabban megtalálja. Ha nincs keresési mező, könnyen lehet, hogy nem is bajlódik ezzel, hanem egyszerűen másik webáruházat keres, amit mindenképpen el kell kerülni.
A keresési mező mellett természetesen szükség van a kategóriákra is, melyekről már írtunk bővebben az előző linken. A két funkció együttesen szolgálja azt, hogy a látogatók megtaláljanak minden, amit keresnek, úgy, ahogy szeretnék.
A keresési mező legyen jól látható
Nem elég, ha ki van építve a funkció, ha a látogatók nem találják meg. Ennek megfelelően a legtöbb webshop az oldal tetején helyezi el ezt a mezőt, és kiemelik, hogy jól látható legyen. A kiemelés történhet színnel, ábrával, egy „nagyító” jellel stb. Gyakori megoldás az, hogy a mező a webáruház minden egyes aloldalán, ugyanazon a helyen található meg. Ennek előnye, hogy a látogatót tudják, hogy hol tudnak keresni, bárhol is tartsanak a böngészésben.
A jól láthatóság kifejezetten fontos mobilbarát, reszponzív design esetén. Kisebb kijelzőkön sokkal gyakrabban keresnek a látogatók konkrétan, név szerint egy termékre, mivel itt sokkal nehezebb böngészni a teljes kínálatban.
Automatikus kiegészítés
Mindenki számára ismerős lehet ez a funkció, mivel a Google is használja. Lényege, hogy amint elkezdünk valamit beírni a keresőbe, az automatikusan megjeleníti azokat a legnépszerűbb keresési kifejezéseket, melyek a begépelt betűkkel kezdődnek.
Ennek a funkciónak webshopok esetén plusz feladata is van: megmutatja a látogató számára, hogy van-e olyan termék a kínálatban, amely a begépelt betűkkel kezdődik. Ennek megfelelően nem kell teljesen beírni, hogy pl. „automata mosógép”, hanem már előbb láthatja a vásárló, hogy nem fog sikerrel járni.
Ha mégis olyan kifejezésre keres valaki, amelyre nincs találat, akkor sem szabad üres lapot mutatni a keresés eredményeként. Ha a keresés funkció úgy van kialakítva, hogy rokon értelmű, hasonló szavakat is felismer, akkor hasonló termékeket kell mutatni a kereséshez. Ha ez a funkció nem megvalósított, akkor előre kiválasztott, pl. legnépszerűbb termékeket lehet megjeleníteni. A lényeg, hogy semmiképp se kapjon vissza üres oldalt a felhasználó.
Automatikus kiegészítés 2.0
Az előző megoldás továbbfejlesztett változata, amikor nem csak a termékek nevét egészíti ki a rendszer, hanem mutat az adott termékekről egy kis képet is, bővebb leírást mellékelve. Ennek a megoldásnak az előnye az, ami általában a képen használatának előnyei: szívesebben kattint a vásárló egy olyan termékre, melyhez kép tartozik.
A termékek árának mutatása
Az automatikus kiegészítéskor megjelenített termékek (általában egy legördülő menüben történik) árát is ki kell írni. Ennek feladata, hogy a látogató a lehető legtöbb információval rendelkezzen a termékekről, mielőtt meglátogatja a termékek adatlapját.
A funkció működjön gyorsan
Csak közvetetten kapcsolódik a keresési mező kialakításához, de mindenképpen meg kell említeni a keresés sebességét. Az internet világában minden másodperc számít. Néhány másodperces várakozási idő tömeges látogató elhagyást jelenthet. Ennek megfelelően a keresési mező (ahogy a webshop teljes egésze is) legyen gyors, hogy a látogatónak ne legyen ideje emiatt továbbállni. A keresési sebesség fontosságát jól érzékelteti, hogy a Google is megjeleníti minden egyes keresés alkalmával, hogy mennyi időre volt szüksége azt végrehajtani.
Összefoglalás
A webáruház keresése mezőjének a feladata, ahogy a webáruház többi funkciójának is, hogy javítsa a látogatói élményt, valamint az, hogy növelje az eladásokat. Bár a keresés mező csak az webshop töredékét teszi ki méretre, megfelelő kialakítása mégis jelentősen hozzá tud járulni ezekhez a feladatokhoz. A mai rohanó világban, amikor minden másodperc kiesés számít, nem szabad elfeledkezni arról, hogy a látogatók minél gyorsabban megtalálják azt, amit keresnek, hogy ha már meglátogatták webshopunkat, ne távozzanak vásárlás nélkül.
Fontos a jól megtervezett webáruház. Kérje ingyenes webáruház készítési ajánlatunkat!