Google első helyre kerülés weboldallal, webáruházzal

4

Az internetezők jelentős része a Google-t használja navigációként, a Google segítségével találja meg azokat a weboldalakat, webáruházakat, melyek érdeklik. Annak ellenére, hogy a Google gyakran több száz találatot is megjelenít, a felhasználók túlnyomó többsége, 90-95 százaléka nem kattint át már a Google találatok második oldalára sem. Ideális esteben a Google első helyére szeretne mindenki kerülni, de először az első oldalt érdemes megcélozni. A cél tehát, hogy webáruházad a Google első oldalán legyen megtalálható. Lássuk, hogyan lehet a Google első oldalára kerülni.

Hogyan kerülj webáruházaddal a Google első oldalára?

Google első helyre kerülés: könnyebb kitalálni, mint megvalósítani

Ha a természetes keresési találatok elejére akarsz kerülni, akkor az sok munkával fog járni, különösen azokon a területeken, ahol nagy a verseny az egyes webáruházak között. Ezt a munkát, a javításokat hívjuk gyűjtő néven keresőoptimalizálásnak, SEO-nak. Általában azok a webáruházak, weboldalak, melyek a releváns kulcsszavakra az első oldalon vannak, már több éves múlttal rendelkeznek, rendszeresen jelentkeznek minőségi tartalmakkal, és több száz, több ezer link mutat oldalukra. Új webáruházként rengeteg idő lehet, amíg ilyen mennyiségű viszontlinket össze tudsz szerezni, és akik most az első oldalon vannak, várhatóan azok is folyamatosan fejlődnek, keresőoptimalizálnak.

Ennek ellenére nem szabad már a keresőoptimalizálás előtt feladni, ugyanis hosszú távon elengedhetetlen, hogy a Google természetes keresési találataiból tudj látogatókat szerezni webáruházadra.

Google első helyre kerülés keresőoptimalizálással

Technikai optimalizálás

A keresőoptimalizálás első lépése mindig a technikai vizsgálat kell, hogy legyen. Ahhoz, hogy egy weboldal, webáruház a Google első oldalára tudjon kerülni, technikailag rendben kell lennie. A technikai SEO vizsgálatára rengeteg programot lehet találni, ez a legegyszerűbb megoldás, mert manuálisan oldalanként szinte lehetetlen végignézni egy webáruházat.

A technikai SEO főbb részei:

  • Mobilos használhatóság, mobilbarát működés
  • Alapvető webes vitals-mutatók
  • Engedélyezve legyen az indexelés a keresőknek (robots.txt megfelelő összeállítása)
  • 4xx és 5xx státusz kódú hibák javítása
  • Átirányítások megfelelő beállítása
  • Törött linkek javítása
  • Webhelytérkép készítése, rendszeres frissítése

Kulcsszókutatás

Kulcsszókutatás

A keresőoptimalizáláshoz meg kell tudni, hogy mire keresnek az érdeklődők. Ez a folyamat a kulcsszókutatás.

A kulcsszókutatáshoz használni lehet különböző programokat, weboldalakat, de a Google Ads ingyenes kulcsszótervezője is nagyon hasznos ilyen szempontból. A kulcsszókutatás során minden olyan releváns keresési kifejezést meg kell találni, amire szeretnéd, hogy weboldalad a Google első oldalára kerüljön. A kulcsszavak mellett fel kell jegyezni azt is, hogy mennyi keresés van az adott kifejezésre havonta, így lehet ugyanis egy fontossági sorrendet felállítani majd.

Célozd meg a long-tail kulcsszavakat

A népszerű keresési kifejezésekre a legnehezebb az első oldalra kerülni, ugyanis ezekre a legnagyobb a verseny. Induló vagy kisebb webáruházként sem szabad ezeket figyelmen kívül hagyni, de célszerű az ún. long-tail kulcsszavakra koncentrálni. A long-tail kulcsszavak olyan kifejezések, melyek kevésbé általánosak, mint a legnépszerűbb kifejezések, viszont könnyebb jobb helyezést elérni velük a Google-ben. Pl. az általános kulcsszó egy webshop esetén a „ruha webshop”, havi 2900 kereséssel. Ha árulsz GAS termékeket, akkor lehet arra optimalizálni, hogy „Gas farmer”, amire 480 keresés van havonta, jóval kisebb verseny mellett.

A népszerű kulcsszavakra ugyan többen keresnek egyesével, de long-tail kulcsszavakból jóval több van összességében, amely jóval több látogatót is jelent, ha minél többre optimalizálod webáruházad. További előnye a long-tail kulcsszavaknak, hogy konkrétabb kifejezést jelentenek, így magasabb lesz az átkattintási arány és a konverzió is az így szerzett látogatók esetén.

A Google első oldalára szeretne kerülni?

SEO terv készítése

Ha megvannak a kulcsszavak, akkor egy SEO tervet kell készíteni, mert a Google első helyre kerülés lehetetlen jól átgondolt tervek nélkül. A SEO tervhez tartozik, hogy melyik kulcsszó a weboldal melyik aloldalán lesz optimalizálva.

Webáruház SEO aloldal típusokként:

  • Főoldal: a webshop általános kulcsszavai, hogy milyen boltról van szó.
  • Kategória oldalak: A termékcsoportok, típusok kulcsszavai.
  • Termékoldalak: A konkrét termékekhez kapcsolódó kulcsszavak.
  • Blog cikkek: Minden más, ami a fentiekhez nem illik, de a célközönség keres rá.

Egyszerűbb honlap esetén is hasonló a helyzet, csak a kategóriák és termékek helyett általában szolgáltatás oldalak vannak, ahol az adott szolgáltatáshoz kapcsolódó kulcsszavakra lehet optimalizálni.

A kulcsszavakra történő optimalizálás elsősorban tartalomkészítést fog jelenteni.

Tartalomkészítés

Tartalomkészítés

Ha megvan, hogy melyik kulcsszóra hol, milyen formában lesz optimalizálás, akkor jöhet a SEO egyik legnehezebb része, a megfelelő tartalom készítése.

A megfelelő tartalom minőségi, részletes és egyedi.

A minőségi és részletes tartalom azt jelenti, hogy úgy kell megírni a szövegeket, hogy mindent megválaszoljon, tartalmazzon azoknak, akik az adott kifejezésre keresnek. Pl. a fenti „GAS farmet” kategória oldalon be lehet mutatni a márkát és magukat a farmereket is, lehet írni az előnyökről, hátrányokról, milyen stílusok, fazonok vannak stb. A részletesség is nagyon fontos, azt kell elérni, hogy ha valaki már rátalált a webshopodra, weboldaladra, akkor ne menjen tovább egy másikra, találjon meg nálad minden szükséges információt.

Az egyedi tartalom elengedhetetlen a Google első oldalára kerüléshez. Ez azt jelenti, hogy nem szabad máshonnan másolni a szövegeket, hanem saját magadnak kell őket megírni. Gyakori hiba, hogy sokan az első találatok szövegeit másolják át saját oldalukra, és várják az eredményeket. Ez azonban nem vezet semmire. A tartalomkészítés során a feladat, hogy az első oldali szövegeknél jobbakat írj, és azok egyedileg megírtak legyenek.

A tartalom hossza

A tartalom hossza a kulcsszó népszerűségétől és a konkurenciától függ. Minél többen keresnek egy kifejezésre, annál többen készítenek köré tartalmakat. Minél többen optimalizálnak egy kulcsszóra, annál nehezebb lesz a Google első oldalára kerülni.

Mindig a Google első oldalán szereplő találatokat kell először tanulmányozni. Általánosságban elmondható, hogy minimum 400-450 szavas leírásokat, szövegeket érdemes készíteni akkor is, ha egy kulcsszóra nincs nagy verseny. Ha azonban népszerű kulcsszóról van szó, akkor ennek többszörösére is szükség lehet.

Ha a Google első helyre kerülés a cél, akkor több és jobb szövegre lesz szükség, mint bármelyik első oldali találatnak. Ha tehát az adott kulcsszóra az első oldalon 2000 szavas szövegek vannak, akkor a te oldaladon ennél többet kell írni.

Tartalom optimalizálás, formázás

A megírt szövegek első változata szinte biztosan nem lesz tökéletes, hanem további javításokra, finomításokra van szükség, és a keresőoptimalizálási előírásoknak is meg kell felelni. Ez az utólagos folyamat a tartalom optimalizálás.

A szöveges finomítások mellett a tartalom optimalizáláshoz tartozik még a megfelelő fejléc struktúra kialakítása, a kiemelések (félkövér, dőlt, aláhúzott) elkészítése is, valamint arra is ügyelni kell, hogy a címben is benne legyen a kulcszó, amire az első oldalra szeretnél kerülni a keresőben.

Meta cím és leírás

Meta cím és leírás megírása

A meta cím és leírás azok a szövegek, melyek megjelennek a keresőben, amikor az adott aloldalt adja ki találatként. Ezeket a meta címkéket több szempont alapján kell megírni:

  • SEO szempontok
  • marketing szempontok
  • megfelelő karakterszám

SEO szempontok alapján a meta cím a fontosabb, de mindkettőnek tartalmazni kell a kulcsszót, lehetőleg a szöveg elején, mert ez is elég sokat számít a rangsorolásban. Nem szabad azonban csak az adott aloldal kulcsszavait felsorolni, mert marketing szempontból is kiváló szövegekre van szükség.

Mivel ezeket a szövegeket látják az érdeklődők a Google-ben, ezért már itt meg kell őket szólítani, rá kell őket venni arra, hogy a te linkedre kattintsanak, ne a másik 9-re, amit egy oldalon látnak. Ez pedig csak lényegre törő, érdekes, egyedi, de mégis kulcsszavakat tartalmazó szövegekkel oldható meg.

A megfelelő karakterszám azért fontos, mert megvan, hogy a Google maximum hány karaktert jelenít meg a keresőben. A meta címek maximum 60 karakteresek legyenek, a leírások pedig legfeljebb 160 karakter tartalmazzanak. A hosszabb szövegek végét a Google egyszerűen levágja és nem írja ki.

Linképítés

Linképítés

A linképítés egyik része az ún. belső linképítés. A belső linképítés során a weboldalad többi részén kell linkeket elhelyezni, melyek a az optimalizálandó aloldalra mutatnak. Ezeket a belső linkeket úgy kell elkészíteni, hogy a szöveg, amire a link kerül, tartalmazza a kulcsszót, vagy akár teljes mértékben egyezzen is meg vele. Ezzel a megoldással lehet jelezni a keresőknek, hogy a linkre kattintva miről szól a tartalom, és a Google ezt figyelembe is veszi a rangsoroláskor.

A fenti teendőket saját weboldaladon, webáruházadon kell elvégezni. Van azonban a keresőoptimalizálásnak egy nagyon fontos része, ami nem a saját weboldalon, hanem más honlapokon történik. Ez a külső linképítés.

A külső linképítés lényege, hogy más, lehetőleg régóta működő erős, sokak által látogatott weboldalakra kell olyan linket elhelyeztetni, ami a saját weboldaladra mutat. Egy minőségi külső link sokkal többet ér, mint egy belső link, de a belső linkelet sem szabad elhanyagolni, a két megoldást együtt kell alkalmazni a legjobb eredmény eléréséért.

A linkszerzés nem olyan egyszerű azonban, mert szinte senki nem ismer annyi weboldal tulajdonost, ami linkre szükség van a Google első helyre kerüléshez. Emiatt érdemes linképítés szolgáltatást igénybe venni.

Blog bejegyzések készítése

Blog bejegyzések készítése

Ahhoz, hogy ezekre a long-tail kulcsszavakra tudj optimalizálni, szükség lesz egy olyan felületre, ahol rendszeresen, egyszerűen lehet tartalmakat feltölteni. Ez a felület általában a blog.

A blog készítés különösen előnyös webáruházak esetén, ugyanis a legtöbb webáruház egy főoldalból, kategória oldalakból és a termékoldalakból áll. Ezek az aloldalak azonban nem elegendőek minden egyes kulcsszóra történő optimalizálásra, egy blog részen azonban annyi cikket írhatsz, amennyit csak szeretnél. Mivel egy cikket 1-2 kulcsszóra lehet maximum optimalizálni, így elég sok cikket kell írnod, ha komolyan foglalkozol a keresőoptimalizálással.

Mennyi idő alatt lehet a Google első oldalára kerülni?

Mennyi idő alatt lehet a Google első oldalára felkerülni?

A keresőoptimalizálás egy viszonylag lassú folyamat, akár 6-12 hónap is lehet, mire a SEO teljes eredményét látni lehet, a Google első helyre kerülés ennyi ideig minimum el fog tartani. Ahogy lejjebb látni fogjuk, vannak azonnali megoldások is, melyek a természetes találatokat megelőzik, de ezekért fizetni kell.

Azokra a kulcsszavakra, melyekre kisebb a verseny, gyakran 2-3 hónap is elegendő az első oldalra kerüléshez. Nagyon nagy verseny esetén azonban inkább a 12 hónaphoz közeli idővel kell számolni. Ráadásul szinte biztos, hogy nem csak te, hanem a konkurencia is SEO-zik folyamatosan.  Ők is javítgatják, készítgetik a tartalmakat, építik a linkeket. Emiatt könnyen előfordulhat, hogy a keresőoptimalizálás elején elkészített tervet folyamatosan felül kell vizsgálni, ki kell egészíteni.

A Google Térkép és a Google Cégem

További lehetőséged is van ingyenesen bekerülni a Google első oldalára, ezek pedig a Google Térkép és a Google Cégem (Google My Business). Ezek kihasználása olyan webáruházak esetén lehetséges, melyek rendelkeznek üzlettel, bolttal.

A Google ezeket a találatokat helyi keresések esetén jeleníti meg általában, a fizetett hirdetések és a természetes találatok között, vagy a találatok mellett a jobb oldali oszlopban. A helyi keresések azt jelentik, hogy amikor valaki üzletedhez, boltodhoz közel keres a tiedhez hasonló vállalkozást, akkor a Google megjeleníti számára webáruházad linkjét vagy az üzlet elérhetőségeit.

A Google Cégem megjelenéssel nem csak a térképre lehet felkerülni, hanem itt véleményeket is lehet gyűjteni. Az emberek 1-5-ig tudják értékelni a cégeket, valamint szöveges értékelést is tudnak beküldeni. Mivel Gmail fiókra van szükség a véleményezéshez, ezért valódi véleményeket fognak itt az emberek beküldeni. Azok a cégek, melyek rengeteg pozitív véleményt tudnak a itt begyűjteni, előnybe kerülnek többiekkel szemben, mert az érdeklődők is itt néznek utána a cégeknek vásárlás előtt.

Képek és videók

A Google nem mindig csak a 10 természetes találatot (linket) jeleníti meg az első oldalon, hanem van, amikor képek és videók is megjelennek a találatok között. A videók és képek előnye, hogy nagyon kevesen foglalkoznak azzal, hogy a képeket optimalizálják, hogy videókat készítsenek. Mivel kicsi itt a verseny, így relatívan egyszerűbb bekerülni velük a főoldalra.

A képek általában a termékképeket fogják jelenteni, érdemes tehát a termékképeket jó minőségben feltölteni, valamint jól kitölteni az alt címkéjüket. Videók esetén már nehezebb dolgod lesz, mivel ahhoz, hogy legyen esélyed videóval felkerülni a Google első oldalára, videót kell készítened.

Fizetett hirdetések: Google Ads és Google Shopping

Ha a fent bemutatott természetes keresési találatok közé nem tudsz bekerülni, vagy nem tudod kivárni, hogy bekerülj, akkor sincs minden veszve, köszönhetően a Google fizetett hirdetéseinek. A Google Ads és a Google Shopping is hasonló elven működnek: megjelenik webáruházad, weboldalad hirdetése a természetes találatok felett (és alatt), a hirdetésekért pedig akkor kell fizetni, amikor valaki rájuk kattint, tehát eljut oldaladra.

A Google Ads

A Goole Ads (korábban Google Adwords) szöveges hirdetéseket jelent, melyeket te magad tudsz elkészíteni. Google Ads hirdetésekkel lehet webáruházat és weboldal egyaránt reklámozni, így rendkívül népszerű a weboldal tulajdonosok körében.

Az Ads rendszerébe ingyenesen lehet regisztrálni, és a hirdetések elkészítése is viszonylag egyszerűen történik. Be lehet állítani, hogy milyen kifejezésekre szeretnéd, hogy megjelenjenek a hirdetések, és azt is meg lehet adni, hogy mennyit szeretnél naponta hirdetésekre költeni.

A kattintások ára kulcsszavanként, webáruházanként változik, így figyelembe kell venni azt is a hirdetésekre történő támaszkodáskor, hogy mennyibe fog kerülni egy-egy látogató. Kevésbé népszerű témában pár forinttól 40-50 forintig lehet szerezni látogatókat már, azonban ott, ahol nagy a verseny, akár több száz forintba is kerülhet egy kattintás, amit nem minden webshop engedhet meg magának.

A Google Shopping

Külföldön már régóta működik, hazánkba a közelmúltban érkezett meg a Google Shopping rendszere, melynek segítségével konkrét termékeket lehet megjeleníteni, szintén a természetes keresési találatok felett. A Shopping is az Ads rendszerét használja a hirdetések megjelenítésére, azonban egy ún. Shopping Feed összeállítása nem olyan egyszerű, mint a szöveges hirdetések elkészítése, de segítségével látványos a Google első helyre kerülés az alábbiak miatt.

A Google Shopping számos előnnyel rendelkezik az Ads-hoz képest, ugyanis konkrét termékek jelennek meg árral, képpel, leírással a Google keresések oldalán. Aki ezekre a hirdetésekre kattint, jóval nagyobb százalékban fog vásárolni, mint aki szöveges hirdetésre kattintás után jut el webáruházadra.

Összefoglalás

Ha induló vagy kis webáruházzal rendelkezel, akkor a legfontosabb kulcsszavakra a Google első oldalára kerülni nagyon nehéz küldetés lesz. Egy jól megtervezett és megvalósított keresőoptimalizálással, külső és belső linképítéssel azonban idővel meg fog jelenni webáruházad, weboldalad a kereső első oldalán. Ha ezt a több hónapot nem szeretnéd kivárni, akkor sem kell azonban kétségbe esni, számos egyéb lehetőséged van arra, hogy kihasználd a Google által nyújtott lehetőségeket. A long-tail kulcsszavakra történő keresőoptimalizálás segítségével a természetes találatok között is előre lehet kerülni, a fizetett hirdetések pedig azonnali első oldali megjelenítést eredményeznek.

A legjobb megoldás, ha a keresőoptimalizálást minél előbb elkezded, és amíg nincs eredménye, addig fizetett hirdetésekkel támogatod a marketinget. Így rövid és hosszú távon is látogatókat tud szerezni weboldaladra, webáruházadra.

A Google első oldalára szeretne kerülni?

Vissza a listába!