A SEO jelentése, a keresőoptimalizálás alapjai

3

Ha saját weboldallal, webáruházzal rendelkezel, jó eséllyel hallottad már a SEO kifejezést. A SEO az angol Search Engine Optimization rövidítése, ami magyarul keresőoptimalizálást jelent, és az online marketing egyik alapján képezi.

A SEO jelentése, a keresőoptimalizálás alapjai

A SEO jelentése

A SEO, a keresőoptimalizálás azt a folyamatot jelenti, melynek során úgy készíted el, módosítod weboldalad, webáruházad, hogy azzal minél több látogatót tudj szerezni a keresőmotorokból, főleg a Google-ből. A javítások, módosítások célja, hogy a Google minél előrébb rangsorolja oldalad a kereséseknél. A Google rengeteg különböző tényezőt figyelembe vesz, amikor felállítja a sorrendet az egyes weboldalak között.

A Google robotjai folyamatosan „járják” az internetet, és feltérképezik azokat az oldalakat, melyekre eljutnak. Azokat a weboldalakat, melyeket megfelelőnek találnak, indexelik, és releváns kereséskor megjelenítik a felhasználók számára. Ha megkönnyíted az indexelést, ha optimalizálod weboldalad, akkor előrébb fogsz kerülni a találati listában, ami több látogatót fog jelenteni. Mivel ezekért a látogatókért, szemben a Google Ads hirdetéseivel, nem kell fizetni, így a befektetett munkáért cserébe fogsz látogatókat szerezni, gyakran akár éveken keresztül.

A SEO részei

A keresőoptimalizálás rendkívül összetett folyamat, alapjában véve két nagy csoportra bontható:

  • on-page SEO – a weboldalon, webáruház felületén elvégzett javítások, optimalizálás
  • off-page SEO – külső oldalakon elvégzett feladatok, pl. a linképítés

A két nagy csoport közül keresőoptimalizálás során az első, a saját webáruházadon, weboldaladon végzett javítások fogják jelenteni a teendők jelentős részét, ugyanis ezeket saját magad (és a weboldal, webshop készítője) tudod végezni, nem lesz hozzá szükség harmadik félre, weboldal tulajdonosokra. Az off-page SEO a linképítést fogja jelenteni elsősorban. Ennek lényege, hogy különböző weboldalakon olyan linkek kerülnek elhelyezésre, melyek a te weboldaladra mutatnak. Ha értékes, minőségi weboldalakról szerzel linket, akkor az javítani fogja weboldalad helyezését a Google-ben.

Miért van szükség SEO-ra?

Ha weboldallal, webáruházzal rendelkezel, akkor valószínűleg lépést akarsz tartani a korral, valamint azt szeretnéd, hogy minél több látogató (potenciális ügyfél) érkezzen rá. Ebben lesz segítségedre a keresőoptimalizálás.

Ha sikeres weboldalt szeretnél, akkor valamilyen formában kell látogatókat szerezned. Legyen szó bármilyen weboldalról, a Google-ben rengetegen keresnek naponta a weboldal, webáruház témájára, termékeire. Ha nem foglalkozol a SEO-val, akkor ezektől az érdeklődőktől elbúcsúzhatsz már azelőtt, mielőtt egyáltalán megszerezted volna őket.

A SEO alapjai

Ahogy írtuk feljebb, a Google rengeteg különböző tényezőt figyelembe vesz, amikor meghatározza, hogy melyik weboldal hányadik helyen jelenjen meg a keresési találatok között. Ennek megfelelően nem kevés munkával jár egy webshop, honlap keresőoptimalizálása.

Kulcsszókutatás

Az első lépés minden esetben a kulcsszókutatás lesz, melynek során meg kell határozni azokat a kulcsszavakat, melyekre optimalizálni szeretnéd weboldalad. A kulcsszavak azok a kifejezések lesznek, melyek relevánsak webshopod, vállalkozásod számára és keresnek rájuk az emberek az interneten. A kulcsszókutatáshoz az egyik legjobb ingyenes eszköz az Ubersuggest, mely nem csak a havi keresési számokat mutatja meg az egyes kifejezéseknél, hanem segít a beírt kifejezéshez hasonló, népszerű kulcsszavak felkutatásában is.

Sikeres webáruházat szeretne?

Tartalmak készítése

Ha megvannak a kulcsszavaid, akkor a feladat a tartalomépítés, a tartalmak elkészítése. Gyakori probléma, hogy sokan úgy gondolják, ha a meghatározott kulcsszavakat sokszor használják, akkor a Google előre fogja sorolni az oldalaikat. Ez a taktika manapság már nem működik, sőt, a kulcsszóhalmozásért akár még büntetést is lehet kapni a Google-től.

A jó megoldás az, ha minőségi, részletes tartalmakat készítesz az adott kulcsszavak köré. A minőség azt jelenti, hogy olyan szövegeket készíts, melyek hasznos információkkal szolgálnak az érdeklődők számára az adott témáról. Ha az emberek hasznosnak találják a weboldaladon található szövegeket, akkor a Google is hasznosnak fogja azt találni.

Nem csak a minőségre, hanem a mennyiségre is érdemes odafigyelni, ugyanis a néhány soros tartalmakat biztosan nem fogja minőséginek tekinteni a Google, akkor sem, ha amúgy hasznos információkat tartalmaznak. Érdemes tehát egy-egy kulcsszóhoz tartozó tartalmat teljesen kibontani, részletesen bemutatni.

A tartalmak készítésénél figyelni kell arra is, hogy weboldalad rendszeresen frissítve legyen, ugyanis a Google azt is figyeli, hogy rendszeresen kerülnek-e fel új tartalmak egy weboldalra.

Reszponzív, mobilbarát kialakítás

Az okostelefonok előtérbe kerülésének köszönhetően ma már a Google is elvárja, hogy egy weboldal, webshop mobilbarát, reszponzív legyen. Ez olyan kialakítást jelent, mely minden kijelzőn egyformán jól jelenik meg, legyen szó okostelefonról vagy HD monitorról.

Azokat a weboldalakat, melyek nem reszponzívak, a Google hátrébb sorolja.

Technikai rendbetétel

Hiába valósítod meg a fenti tennivalókat, ha oldalad használhatatlan, túl lassú, nem biztonságos. Figyelni kell tehát arra is, hogy a látogatóknak kiváló felhasználói élményben legyen részük. Ezt úgy lehet elérni, hogy az oldal betöltési sebessége minden eszközön a lehető leggyorsabb legyen, SSL titkosítással legyen ellátva, a szerver, amiről az oldal működik, problémamentesen működjön.

A leggyakoribb SEO hiba

A weboldal tulajdonosok jelentős része követ el kisebb-nagyobb hibákat a weboldal működtetése, keresőoptimalizálása során. A hibák közül azonban kiemelkedik egy, ami általában a problémák jelentős részét szokta okozni, ez pedig a duplikált, nem egyedi tartalom feltöltése.

A duplikált tartalom olyan szövegeket jelent, melyeket nem egyedileg készítesz el, hanem jobb esetben saját weboldaladról, rosszabb esetben másik weboldalról másolsz át. Ezeket a tartalmakat a Google nem fogja figyelembe venni, sőt, rosszabb esetben akár büntethet is miattuk, amit mindenképpen el kell kerülni.

Összefoglalás

A keresőoptimalizálás a sikeres weboldalak, webáruházak egyik alapját jelentik. A SEO segítségével új látogatók sokaságát lehet szerezni, a fizetett hirdetések költségeinek töredékéért. Ahhoz azonban, hogy weboldalad elöl legyen a Google keresési találatai között, rengeteg teendőre, javításra, optimalizálásra lesz szükséged.

Sikeres webáruházat szeretne?

Vissza a listába!