Webáruház készítés: a kategória oldal kialakítása

5

Az előző cikkünkben a webáruházak termékoldalainak leírásaival foglalkoztunk, mai cikkünkben egy másik webshop készítési tanáccsal fogunk szolgálni, a webáruház kategória oldalainak kialakításával kapcsolatban.

A jól kialakított kategória oldal nem csak a hasonló termékeket foglalja össze, hanem információval is szolgál az adott termékekről, hogy a vásárlók tudják, milyen termékek tartoznak a kategóriához. Azok a látogatók, akik nem célirányosan keresnek egy adott terméket, hanem böngésznek a termékek között, elvárják, hogy megfelelő segítséget nyújtsunk ehhez a böngészéshez.

A webáruház kategória struktúrájának kialakítása

Az első lépés, hogy az árusítani kívánt termékek függvényében meghatározzuk a webáruház kategória rendszerét, melyekbe be fogjuk sorolni az összes terméket. A webshop használhatóságának egyik legfontosabb feltétele, hogy jól átgondolt és kivitelezett kategória-rendszert alkalmazzunk.

Onnan induljunk ki, hogy a látogató megérkezik webáruházunk főoldalára. Ha nem tudja, hogy mit keres, akkor el szeretne kezdeni böngészni a termékek között. Ennek megfelelően fontos az oldal tetején/felső részében mutatni a fő kategóriákat. Ha pl. egy ruházati webshopról van szó, akkor kezdésnek célszerű jól látható helyen mutatni a férfi és női termékeket tartalmazó 2 kategóriát, mivel általában ez az első választási lehetőség, ami csoportokra bontja termékeinket. A következő választási lehetőség a ruházati cégek alapján történő szortírozás, melynek szintén kiemelt helyet kell biztosítani, így ezt érdemes a férfi/női kategóriák mellett, külön elhelyezni.

Webáruház készítés: a kategória oldal kialakítása

A bemutatott példa bár egy ruházati webáruházra vonatkozik, hasonlóan kell eljárni minden téma esetén, végig kell gondolni azt, hogy melyek a legnagyobb kategóriák, melyeket a webshop főoldalának prominens helyén kell megjeleníteni.

A következő lépés, ha meghatároztuk a fő kategóriákat, hogy kitaláljuk az egyes alkategóriákat. Milyen hasonlóságok alapján lehet kisebb csoportokra bontani a termékeket? Az előbb említett ruha webshop esetén lehet pl. cipők, kabátok, egyéb kiegészítők, felsők, nadrágok, táskák stb. csoportokat létrehozni a termékekből. Ha nem ruha webshopról van szó, akkor lehet, hogy a termékek színe a meghatározó? Az anyaga? Az ára?

Webáruház készítés: a kategória oldal kialakítása

Az ár szerinti sorba rendezést célszerű felajánlani kategóriáktól függetlenül, főleg akkor, ha sok terméket tartalmazó webáruházról van szó. Ez az egyik legnépszerűbb keresési feltétel, így sokan fogják kihasználni ezt a lehetőséget.

Webáruház készítés: a kategória oldal kialakítása

A kialakított kategória-rendszert célszerű a webshop termékek között minden oldalon megjeleníteni, hogy a látogatók könnyen tudjanak váltani az egyes kategóriák között. Természetesen nem kell mindig minden alkategóriát mutatni, de a fő kategóriákat, és azt, amelyet éppen néznek, célszerű mindig megjeleníteni.

Webáruház készítés: a kategória oldal kialakítása

Az egyes kategóriák főoldalainak kialakítása

Ha meghatároztuk a rendszert, amibe be fogjuk sorolni termékeinket, akkor a következő lépés, hogy az egyes kategóriák főoldalait kialakítsuk. Ma már nem csak az adott webshop kezdőoldala az ún. landing page (az az oldal, ahova először megérkezik a látogató), hanem könnyen lehet, hogy az adott kategóriánál lépnek be emberek oldalunkra. Rájuk is gondolni kell, és hasznos információkkal kell ellátni ezeket az oldalakat is.

Ezekre a főoldalakra gondolhatunk úgy, mint ha egy ilyen landing page lenne, így ennek megfelelően kell kialakítani. Nem csak a látogatókat kell figyelembe venni, hanem a keresőoptimalizálást is, így célszerű releváns szövegekkel megtölteni az oldalt.

Az első lépés: a cím megválasztása

A cím legyen egy olyan jól látható szöveg, mely legjobban leírja a kategória tartalmát, és lehetőleg tartalmazza a fő kulcsszót, mely a kategóriát jellemzi. Ezzel a címmel kell majd felkeltenünk a látogatók figyelmét is, úgyhogy érdemes megfontoltan megválasztani.

Webáruház készítés: a kategória oldal kialakítása

Az oldal képeinek megválasztása

Olyan képeket használjunk, melyek jól jellemzik az adott kategóriát. Hogy az előző ruha webshopos példánál maradjunk, férfiruhák kategóriájánál egy jól öltözött férfiről készült képet lehet alkalmazni.

Az oldal tartalommal történő feltöltése

Az oldal tartalmában meg lehet jeleníteni pl. az alkategóriákat, arra azonban ügyeljünk, hogy az oldal tartalmában és a menüben található egyforma kategóriák ne látszódjanak egyszerre. Ha a vizuális kategóriamegjelenítést választjuk itt, akkor hagyjuk el ezen az oldalon az oldalsó vagy felső menüt.

Ha nem az alkategóriákat jelenítjük meg, akkor helyette kiemelhetünk termékeket, akciós ajánlatokat, vagy akár a kategóriába tartozó új termékeket is. Általánosságban elmondható, hogy nincs egy minden webshop számára jó megoldás, ha nem vagyunk biztosak abban, hogy mit válasszunk, akkor célszerű tesztelni az egyes lehetőségeket, hogy melyik működik a legjobban.

A tartalommal történő feltöltés másik legfontosabb része a szöveges rész. Erre gondolhatunk úgy is, mint ha egy blog bejegyzést, cikket írnánk. Nem csak az érdeklődőket kell vele megcéloznunk, hanem figyelembe kell venni a keresőoptimalizálást (SEO) is. Ahogy írtuk korábban, az oldal címe (H1 tag) tartalmazza a releváns kulcsszót, melyeket szintén bele kell foglalni az oldal képeinek leírásába is. A szöveges rész legyen információban és kulcsszavakban egyaránt gazdag, hogy a látogatók mellett a Google is megtalálja azt, amire a sikeres kategória oldalhoz szükség van.

Webáruház készítés: a kategória oldal kialakítása

Bónusz tipp

Bár nem tartozik szorosan a kategóriákhoz, de mégis egy ehhez kapcsolódó beállítás a filterek (szűrési feltételek) kialakítása. A látogatók nem csak a kategóriák alapján szeretik szűrni a termékeket, hanem különböző tulajdonságok alapján is. Említettük korábban az árat, mint sorba rendezési lehetőséget. Emellett segítséget kell nyújtani az érdeklődők számára, hogy pl. méret, gyártó stb. alapján szűkíteni tudják azokat a termékeket, melyeket megjelenít számukra a rendszer.

Webáruház készítés: a kategória oldal kialakítása

Összegzés

Egy webshop kategóriának és kategória oldalainak meghatározása nem egyszerű feladat. Ennek ellenére sokan nem tulajdonítanak nagy jelentőséget annak, hogy megfelelően legyen megtervezve az egész kategória-rendszer. Cikkünkből jól látható, hogy rengeteg dolgot figyelembe kell venni, azonban, akik követik az elmondott tanácsokat, biztosak lehetnek benne, hogy nagyobb sikerrel fognak járni, mint akik meggondolatlanul, a következmények figyelembe vétele nélkül alakítják ki webshopukat.

Legyen Ön is egy sikeres webáruház tulajdonosa! Kérje ingyenes ajánlatunkat és szakértő tanácsainkat!

Vissza a listába!