Webáruház készítés: a főoldal keresőoptimalizálása

5

A főoldal a webáruházak egyik legfontosabb oldala. Előző cikkünkben bemutattuk, hogy kell kialakítani, ha a látogatók szempontjából vizsgáljuk meg az oldal. Mai cikkünkben a keresőoptimalizált főoldalról lesz szó. A keresőoptimalizálásról (SEO) már írtunk bővebben, bemutattuk, miért fontos. Most megtudhatod, hogy milyen lehetőségeid vannak arra, hogy javíts webshopod SEO-ján.

Webáruház készítés: a főoldal keresőoptimalizálása

Miért érdemes optimalizálni a főoldalt?

A főoldal a legjobb lehetőség, hogy megmutasd a Google (és a többi keresőoldal) számára, hogy miről is szól webáruházad. Általában ez az első oldal, amit a látogatók meglátnak, vagy webáruházadhoz érkeznek. Erre a legegyszerűbb módszer a meta cím, meta leírás és az oldal tartalma.

A meta cím, leírás megfogalmazása

A meta cím (meta title) egy maximum 60 karakteres cím, mely webshopod jellemzi. Célszerű a 60 karaktert kihasználni, de minimum 50-et belőle. A cél, hogy egy releváns, webshopodat legjobban jellemző szöveg legyen ez a cím, tartalmazza a fő kulcsszavak, kifejezéseket, melyek relevánsak webshopod számára, valamint meg lehet itt jeleníteni céged nevét is. Ez nem azt jelenti, hogy csak kulcsszó felsorolásból álljon!

A meta leírás (meta description) egy maximum 160 karakteres leírás, mely weboldalad jellemzi. Ez is tartalmazza a kulcsszavaidat, kifejezéseidet, viszont itt már meg lehet jeleníteni egyéni ajánlatokat, jellemzőket is cégedről (pl. a szolgáltatások árát, ingyenes szállítást stb.). Célszerű 140 karakternél hosszabb leírást írni, mivel a Google a leírások helyett, melyeket túl rövidnek talál, saját maga generál másikat, amely nem biztos, hogy optimalizált lesz.

A Google keresési listán történő megjelenés

Ebből a 2 részből áll össze az, amit akkor lát az érdeklődő, amikor Google-ben rátalál webáruházadra, így nem csak SEO szempontjából van jelentősége, hogy mit írsz. Többek között emiatt nem célszerű csak kulcsszavakat halmozni a leírásban, mert lehet, hogy a Google számára az előnyös, de az érdeklődő emberek számára hatásosabb egy teljes, kerek mondat.

Főoldali h1 tag

A következő lépés a h1 tag meghatározása. Úgy tudod leellenőrizni, hogy mi az aktuális h1 tag, hogy az egér jobb gombjával kattintasz bárhol az oldalon, majd „Oldal forrásának megtekintése”, és ami itt a <h1> és a </h1> között van, azt keressük. Ha több ilyen is van a főoldalon, akkor azon változtatni kell, ugyanis csak 1 ilyennek szabad lenni. Általában ez a főoldal címe, és az oldal tetején helyezkedik el, nagyobb betűmérettel, más színnel kialakítva, mint az oldal tartalma.

A h1 szövege szintén legyen releváns, tartalmazza a fő kulcsszavakat. Sok esetben ez a cím az szokott lenni, hogy „Üdvözöljük webáruházunknál”, vagy „Rólunk”. Ezek nem jó megoldások, mivel a Google szerint a h1 fontos tartalom, és figyelembe veszi, amikor rangsorolja weboldalad az egyes kulcsszavakra. Természetesen lehet ilyen szöveg a főoldalon, csak ne legyen h1-nek jelölve.

A főoldal képei

Nem csak a webáruházak, hanem minden honlap főoldala kell, hogy tartalmazzon képeket. Ezek a képek feldobják az oldalt, kiegészítik a dizájnt, hozzájárulnak a felhasználói élményhez. Egy hátrányuk van csak: a Google nem „látja” a képeket. Ez azt jelenti, hogy érzékeli, hogy ott vannak, viszont nem tudja, hogy mit tartalmaznak. Ehhez segítséget kell nyújtanunk neki.

Ez a segítségnyújtás a képek ALT szövegének megadásával történik. Ennek lényege, hogy mi adjuk meg a kép tartalmát, minden egyes képhez. A képek ALT szövege tartalmazza a releváns kulcsszavakat, de ahogy korábban, így itt sem felsorolásként, hanem természetesen, mondatba foglalva. Ha lokálisan, egy városra, területre szeretnéd optimalizálni webáruházad, honlapod, akkor tartalmazza a leírás ezt a várost is.

Ez nem csak a főoldalra vonatkozik természetesen, hanem blog bejegyzések, cikkek esetére is. Ilyenkor bevett szokás, hogy a kép ALT leírása a cikk címe, így a Google még jobban társítani tudja az adott szöveghez.

Gyakori hiba, amit webáruházak, honlapok elkövetnek, hogy szövegeket és képi formátumban adnak meg. Ennek esztétikailag rengeteg előnye lehet, azonban mégsem javasolt ez a megoldás, pontosan amiatt, mert a Google nem ismeri fel ezt a szöveget.

Főoldali logó

Minden webáruháznak szüksége van egy saját, egyedi logóra. Ezt a logót is képként töltöd fel, és ne felejtsd el megadni az ALT szöveget hozzá, ami a webáruház nevét és webcímét is tartalmazza.

A tartalom

A tartalom az egyik legfontosabb, amikor keresőoptimalizálásról beszélünk, mivel ez a része az oldalnak, amit felismer a Google, így nagy hatása van a keresőoptimalizálásra. Természetesen nem mindegy, hogy milyen tartalommal van feltöltve a főoldal, ennek is relevánsnak kell lenni a webáruház egészére. Tartalmaznia kell a fontos kulcsszavakat, kulcskifejezéseket, mivel ezek jelzik a Google számára, hogy miről is szól az oldal.

Erre jó megoldás egy rövid bemutatkozás, de sok webshop használja a főoldalt termékek bemutatására, vagy a legújabb cikkek, hírek megjelenítésére is.

A tartalom lehetőleg tartalmazzon linkeket, melyek a webáruház többi oldalára mutatnak. Nem kell túlzásokba esni, de néhányat érdemes a szövegbe csempészni.

Függetlenül attól, hogy mivel töltöd fel a főoldalt, fontos, hogy a szöveg:kód arány elérje a 13-15%-ot. Ha nincs elég szöveg a főoldalon, a Google sokkal nehezebben fogja tudni rangsorolni webáruházad. Ezt az arányt pl. a linken található honlap segítségével lehet ellenőrizni.

A webáruház sebessége

Különböző tanulmányok mutatják, hogy a látogatók 40%-a továbbáll, ha az általuk felkeresett honlap nem töltődik be 3 másodperc alatt. Ez azt jelenti, hogy hiába van tökéletesen kialakított kezdőoldalad, ha lassan jelenik meg a látogatók számára.

Amit lehet tenni:

  • Gyors, megbízható szerver használata.
  • Képek méreteinek optimalizálása.
  • Ha van videó a főoldalon, akkor külső weboldalon legyen (pl. Youtube), és csak beágyazva legyen a főoldalra.

További javaslatokat, és a sebesség ellenőrzését az alábbi linkre kattintva érheted el.

Mobilbarát, reszponzív webshop

A mobilbarát, reszponzív webáruházakról a linken írtunk bővebben. Ezt a kialakítást részesíti előnyben a Google, mivel ilyen esetben minden forgalom egy oldalra irányul. Ha külön van a mobilos és az általános oldal (valami.hu és m.valami.hu), akkor a forgalom megoszlik.

Emellett a Google számára fontos, hogy ha valaki a linkjeikre kattint, akkor az eszközétől függetlenül a megfelelő honlapot kapja. A közösségi médiának, különböző chat programoknak köszönhetően rengetegen osztanak meg linkeket egymással, végtelenfajta eszközről. A reszponzív webáruház biztosítja azt, hogy mindenki a legjobb élményt kapja, mivel segítségével az oldal tartalma dinamikusan alkalmazkodik a használt kijelző méretéhez.

Ilyen esetben, ha javítani szeretnél a főoldal SEO-ján, akkor csak egy helyen kell azt megtenned, nincs külön weboldal a különböző eszközökre, melyekkel rengeteg probléma előzhető meg, valamint sokkal egyszerűbb dolgod lesz, bármilyen változtatást is szeretnél eszközölni.

Flash tartalom kerülése

Bár a Google nagy figyelmet fordít arra, hogy az .swf kiterjesztésű fájlokat értelmezni tudja, ennek ellenére érdemes kerülni használatukat, mivel ha nem tudja értelmezni a fájt, az megnehezíti az oldal indexelhetőségét.

Összefoglalás

Ahogy láthatod, a főoldal keresőoptimalizálása nem egyszerű feladat, mivel nem csak a SEO-ra kell koncentrálni, hanem azt össze is kell hangolni a felhasználói élménnyel. A keresőoptimalizálás szükséges ahhoz, hogy webáruházad minél magasabban jelenjen meg a Google keresési találatai között, így nem szabad elhanyagolni. Ideális esetben webshopod minél több oldalát célszerű optimalizálni (pl. kategória oldalakat, blogot), de ez nem minden esetben kivitelezhető. Arra azonban minden webáruház tulajdonosnak figyelni kell, hogy a webshop főoldala megfelelően legyen kialakítva.

Vissza a listába!