Hogyan szerezzük meg webáruházunk első vásárlóit?

4

Az internetes kereskedelem egyik legnehezebb feladata, legyen szó induló webáruházról, vagy már működő webshopról, hogy új vásárlókat szerezzünk magunknak. Ez különös nehézségekkel jár új, most induló webshop esetén, mivel nem „új” vásárlókat kell szerezni, hanem az elsőt, első néhányat. Sokan nem foglalkoznak eleget, vagy egyáltalán, a látogatók, vásárlók szerzésével, csak elindítanak egy webshopot, és azt várják, hogy az emberek maguktól rátaláljanak. Cikkünkben azoknak fogunk segítséget nyújtani, akik tudják, hogy ez, az esetek túlnyomó többségében, nem így működik.

Hogyan szerezzük meg webáruházunk első vásárlóit?

Esztétikus, jól kidolgozott design

Úgy kell kialakítani a webshop designt, hogy a látogatók (akiknek megszerzését a következő pontokban mutatjuk be), akik webáruházunkra találnak, szívesen vásároljanak nálunk. Ez a pont a látogatók vásárlókká konvertáláshoz tartozik szorosan, tehát a látogatók megszerzése után jön a sorban, azonban előre vettük, mivel már a webshop elkészítése előtt kell ezt kialakítani.

Látogatók szerzése

Nem internetes megoldások

Ez általában akkor vezethet könnyen eredményre, ha rendelkezünk fizikai bolttal, üzlettel, és most csak az ehhez kapcsolódó webshopot indítjuk. Ilyenkor a boltban tudjuk reklámozni a már meglévő vásárlóknak a webáruházat, akik aztán könnyedén tudnak onnan is vásárolni, valamint távolabbi ismerőseik számára ajánlani.

Közösségi média

Az egyik leggyorsabb reklámlehetőség a webshop elindítása után, ha jelen vagyunk a népszerűbb közösségi média oldalakon (Facebook, Instagram stb.). Ezek segítségével, kezdetben ismerősök, barátok meg tudják osztani webshopunk profilját, így az ismerősök körében el tudunk kezdeni terjeszkedni. Fokozatosan el tudunk jutni olyan emberekhez így, akik még nem hallottak webáruházunkról.

A közösségi médiának van fizetett hirdetéses része is (ahogy a Google-nek is, erről később lesz szó), melyet szintén jó megoldás lehet igénybe venni. Ennek lényege, hogy olyan embereknek hirdethetünk, akik webshopunkhoz hasonló érdeklődési körrel rendelkeznek. Az ilyen emberek összegyűjtésére pl. a Facebook képes különböző algoritmusok segítségével, így olyanok láthatják majd hirdetéseinket, akik számára relevánsak.

Keresőoptimalizálás (SEO)

A keresőoptimalizálásról már írtunk részletesebben. Lényege, hogy úgy optimalizáljuk pl. webshopunk szövegeit, hogy a kulcsszavakat, kulcskifejezéseket tartalmazza, amik alapján szeretnénk, hogy a látogatók ránk találjanak. Ez természetesen nem egyszerű feladat, emellett időigényes is. Ez azt jelenti gyakorlatban, hogy minél hamarabb el kell kezdeni.

A keresőoptimalizálás könnyebb feladat olyan webáruházak esetén, melyek témájában nincs nagy versenyhelyzet. Az olyan területeken, ahol sok a konkurencia (pl. ruha webshopok esetén), célszerűbb lehet nem kulcsszavakra optimalizálni kezdetben, hanem kifejezésekre. Valószínűleg mindenki más is arra szeretne elöl lenni a Google keresési találatai között, hogy „ruha webáruház”, ehelyett meg lehet célozni pl. a speciális „alkalmi ruha webáruház” vagy „sport ruha webáruház”. A lényeg, hogy relevánsak legyenek ezek webshopunk számára.

A SEO-hoz kapcsolódik, de ettől függetlenül is fontos a blog. Tartalommarketing szempontjából az egyik legjobb megoldás. Olyan látogatókat is webáruházunkhoz tudunk vele csábítani, akik érdeklődnek a téma iránt, de kezdetben nem akarnak vásárolni, csak információkat gyűjteni cikkeink segítségével. Ezek a látogatók később könnyen vásárlókká válhatnak, ha látják, hogy milyen termékeket árulunk.

Google Adwords

A Google Adwords szolgáltatásról írtunk már bővebben. Ennek a fizetős lehetőségnek a segítségével ki tudjuk kerülni a keresőoptimalizálás lassabb folyamatát, és pillanatok alatt a releváns keresési kifejezésekre kereső embereket webáruházunkhoz tudjuk csábítani. Hátránya, ahogy írtuk is, hogy fizetni kell érte. Úgy működik, hogy minden egyes kattintás után kell fizetnünk a Google-nek. Itt is felmerül a probléma, amelyről a SEO-nál írtunk: a népszerű kulcskifejezésekre nagy a verseny, így azok drágábbak.

A Google Adwords előnye tehát, hogy rögtön lehet vele hirdetni, hátránya, hogy ezért fizetnünk kell.

Ár összehasonlító oldalak

Ilyenek pl. az ÁrGép vagy az Árukereső. Sokan vannak, akik nem néznek végig több webshopot, hanem ezekre az oldalakra beírják, hogy mit szeretnének, és itt hasonlítják össze az egyes webáruházak kínálatát. Ahhoz, hogy innen eladásokat tudjunk generálni, szükség van arra, hogy jobb ajánlatokat adjunk, mint a konkurencia.

Internetes fórumok, csoportok

Rengeteg olyan internetes közösség van, ahol egy témát beszélnek ki az emberek. Ilyen helyeken is elkezdhetünk aktívnak lenni. Arra kell figyelni, hogy ne csak annyit tegyünk, hogy belinkeljük webáruházunkat, mivel ezzel ellentétes hatást érhetünk el. Arra kell törekedni, hogy aktívan vegyünk részt a beszélgetésekben, válaszoljunk meg kérdéseket, akár a termékeinkkel kapcsolatban is: milyen előnyökkel jár megvásárlásuk, miért jobbak, mint más termékek stb.

Vásárlók látogatókká konvertálása

Miután megjöttek a látogatók, el kell érni, hogy vásároljanak nálunk. A webshop konverziónövelésről írtunk már egy cikket korábban. Új webáruház esetén ennek fokozott jelentősége van, mivel még nincsenek hűséges vásárlók, valamint nincsenek adataink arról, hogy a látogatók hogy viselkednek, amikor oldalunkra érnek.

Látogatói bizalom növelése

Az újonnan induló webáruházak egyik leggyakoribb hibája, hogy kevés figyelmet szentelnek annak, hogy meggyőzzék látogatóikat arról, hogy biztonságos pénzt költeniük náluk. Ezt el kell kerülnünk. Rengeteg apró lehetőség áll rendelkezésünkre ehhez.

Amit tudunk tenni:

  • Elérhetőségek megadása: Ez alapkövetelmény, ha azt akarjuk, hogy újonnan induló webáruházunkat komolyan vegyék a látogatók. Ezek alapján utána tudnak nézni cégünknek, láthatják, hogy nem átverni akarjuk őket.
  • Partnerek bemutatása: Ha vannak megbízható, jó nevű partnereink, üzlettársaink, akkor ezeket (a cég nevét, vagy logóját) megjeleníthetjük webáruházunk felületén. Akik meghíznak ezekben a cégekben, minket is könnyebben komolyan vesznek majd.
  • Vásárlóbarát visszaküldési feltételek: Erről az előbbi linken írtunk bővebben.

Promóciók, akciók

Új webshopoknál az egyik legjobb megoldás, ha kezdetben akciókat, promóciókat tartunk. Ezek lehetnek több féle akciók is: ingyenes szállítás, leárazások, extra szolgáltatások. A lényeg, hogy a látogatók szívesebben vásárolnak, ha úgy gondolják, hogy jó üzletet kötnek.

Ezek közül nem mind jó megoldás minden egyes webshop számára. Például, ha luxuscikkeket árulunk, akkor nem biztos, hogy bizalmat sugároz termékeinkről, hogy leárazzuk őket, ilyenkor jó megoldás lehet az ingyenes szállítás.

Email marketing

A hírlevelekről a linken írtunk bővebben. Lényegük, hogy az érdeklődők feliratkozhatnak hírlevelünkre (ez NAIH adatvédelmi nyilvántartásba vételi kötelezettséggel jár), majd ezután tudunk nekik hírlevelet küldeni. A legelső vásárlót valószínűleg nem ezzel a módszerrel fogjuk megszerezni, mivel a hírlevelek előfeltétele, hogy valaki saját maga feliratkozzon rájuk. Ennek ellenére a korábbi látogatókat rövid távon is vásárlókká tudjuk konvertálni, ha a feliratkozás után olyan hírleveleket küldünk nekik, melyek következtében vásárlásra szánják rá magukat.

Összefoglalás

Egy webáruház indításakor rengeteg lehetőség áll rendelkezésünkre ahhoz, hogy megszerezzük az első vásárlókat, csak arra van szükség hozzá, hogy foglalkozzunk a feladattal. A bemutatott lehetőségek közül nem mindenki engedheti meg magának a fizetős hirdetési lehetőségeket, mivel induló webáruházak esetén szűkös lehet a keret, hogy nyereséges legyen az üzlet. Arra azonban nincs mentség, ha az ingyenes lehetőségek közül legalább néhányat (vagy akár mindet) nem alkalmazunk, amikor elindítjuk internetes áruházunkat.

Vissza a listába!