Tippek, tanácsok webáruház karbantartásához
Nem elég egy webáruházat elkészíteni, hanem a a működés során figyelni kell arra, hogy minden megfelelően működjön, hogy minden rendben menjen. A karbantartás hiánya olyan problémákhoz vezethet, melyek következtében kevesebb lesz a látogató, kevesebben fognak vásárolni, így mindenképpen figyelni kell arra, hogy webshopod rendben legyen. Lássuk, hogyan tudod ezt megtenni.
Termékek, termékadatok frissítése
A webáruház egyik legfontosabb részét a termékek jelentik. Ennek megfelelően nem szabad megfeledkezni arról, hogy a termékek mindig a valóságot tükrözzék, a pontos információkat tartalmazzák. Ha változik a termékek ára, a webshop felületén is frissíteni kell az árakat. Azokat a termékeket, melyek nincsenek már készleten, már nem kaphatók, célszerű levenni a webáruházról is (vagy nem megvásárolhatóvá tenni), ha változnak a termékek jellemzői, azokat a termékoldalon is frissíteni kell.
Hivatalos dokumentumok frissítése
Ahhoz, hogy egy webáruház jogszerűen működjön, szükség lesz ÁSZF-re és Adatvédelmi Tájékoztatóra is. Ezeknek a dokumentumoknak mindig az éppen aktuális feltételeket kell tartalmazniuk.
Gyakori probléma, hogy karbantartás nélkül a webshop dokumentumai a webáruház készítés idején fennálló információkat tartalmazzák, akkor is, ha ezek közben megváltoztak. Számos ilyen változtatásra kerülhet sor a működés során, pl. változnak a visszaküldési feltételek, a szállítás költségei, módszerei, cserélődnek az adatfeldolgozók stb. Ha az ilyen változtatásokat rögzíted a dokumentumokban, akkor rengeteg problémát fogsz megelőzni.
Felhasználóbarát webáruház készítés
Elérhetőségek frissítése
Előfordulhat, hogy megváltoznak webáruházad, céged elérhetőségei. Ezeket a változtatásokat azonnal kell a webshop felületén is jelezni, különben az érdeklődők nem fognak tudni kapcsolatba lépni veled, ami kevesebb eladáshoz fog vezetni.
Minden ilyen elérhetőség változáskor érdemes végignézni a teljes webáruház felületét, hogy biztosan sehol ne jelenjen meg olyan elérhetőség, amely már nem felel meg a valóságnak.
Szintén az elérhetőség változáshoz tartozik a rendszer üzenetek megfelelő beállítása. Ha változnak az elérhetőségeid, akkor arra is figyelni kell, hogy pl. az űrlap beküldések ne a régi e-mail címre menjenek, hanem az újra.
A törött linkek ellenőrzése
A felhasználói élményt jelentősen rontani tudja, ha olyan linkekre kattintanak webshopot látogatói, melyek céloldala megváltozott, megszűnt. Emiatt célszerű a karbantartások során ellenőrizni a webshopod felületén található linkeket, hogy mindegyik működik-e.
Szerencsére nem kell manuálisan végignézni minden egyes linket, hanem az interneten lehet találni olyan ingyenes programokat, melyek elvégzik helyetted a linkek ellenőrzését, így csak a javítás lesz a teendő.
A funkciók ellenőrzése
A változtatások, frissítések, módosítások eredményeként előfordulhat, hogy webáruházad funkciói (vásárlás, űrlap beküldés, visszahívás kérés stb.) meghibásodnak, használhatatlanná válnak. Ha nem ellenőrzöd bizonyos időközönként a funkciók megfelelő működését, akkor csak úgy fogsz tudomást szerezni a problémákról, ha a látogatók jeleznek. Ha nem jelez senki, akkor előfordulhat akár az is, hogy heteken keresztül nem fognak tudni rendelést leadni a vásárlók valamilyen hiba miatt.
A design ellenőrzése
A webshop design nagyon nagy hatással van a webáruház sikerére. Ennek ellenére gyakori probléma, hogy elkészül egy webshop, akkor a design nem módosul éveken keresztül. A webshop karbantartás során érdemes végignézni a webáruház designt, hogy megfelel-e a mai követelményeknek. Legtöbbször nincs szükség nagy átalakításokra a designt tekintve, apró változtatásokkal, módosításokkal is modernizálni lehet egy designt.
Keresőoptimalizálás
A látogatószerzés egyik legfontosabb részét általában a keresőoptimalizálás (SEO) jelenti. Ha a keresőoptimalizálással rendesen foglalkozol, akkor nem csak a karbantartások alkalmával, hanem naponta, hetente szánsz időt a teendőkre, a javítani valókra.
A Google néhány havonta nagyobb algoritmus frissítéssel áll elő, így érdemes bizonyos időközönként még jobban utánajárni, hogy mindig az éppen aktuális irányelveknek megfelelően végezd a keresőoptimalizálási teendőket.
Összefoglalás
Egy webáruház üzemeltetése nem csak a rendelések feldolgozásából kell, hogy álljon, hanem rendszeres karbantartásra is szükség van, ha sikeres webshopot szeretnél. A rendszeres karbantartás során érdemes megvizsgálni a webshop funkcióit, a designt és a webáruház felületén található információk helyességét is.