Webáruház kosárelhagyás csökkentése

5

A kosárelhagyás alatt azt értjük, amikor a webáruház vásárlója elkezdi a vásárlási folyamatot, berakja a kiválasztott terméket a kosárba, azonban valamilyen okból kifolyólag elhagyja a webshop felületét azelőtt, mielőtt a tranzakció megtörténne. Ha sok ilyen kosárelhagyás van egy webáruháznál, akkor azzal sok bevételtől eshetünk el.

Webáruházainkban alacsony a kosárelhagyás. Ha Önnek is fontos az alacsony kosár elhagyás, akkor kérje ajánlatunkat webáruháza megújítására

Webáruház kosárelhagyás csökkentése

Törekedni kell tehát arra, hogy minél több látogató hagyja el a kosarat vásárlás nélkül. Nem fogjuk tudni azt elérni, hogy minden egyes kosárba tett terméket megvásároljanak az érdeklődők, de minél több ilyen lesz, annál több bevételünk. Ehhez fogunk segítséget nyújtani cikkünkben.

Különböző díjak egyértelmű megjelenítése

Az egyik leggyakoribb oka a vásárlás megszakításának, ha a vásárló szembesül a szállítási (és esetlegesen egyéb) plusz költségekkel. Vásárlói szempontból az egyik legidegesítőbb dolog, ha a vásárló a kosárba teszi a terméket, feltételezi, hogy ennyiért meg is tudja rendelni (ha nem látja előre sehol, hogy mennyibe fog kerülni a szállítás), és utána szembesül vele, hogy többe fog kerülni a tényleges rendelés.

Ezt el lehet kerülni azzal, ha már a termékek oldalán, jól látható helyen megjelenítjük a szállítási költségeket. Ilyenkor a vásárló a kezdetektől fogva tisztában van azzal, hogy még plusz költségek fogják terhelni a termék árán kívül.

Nem minden webáruház teheti meg, de jó megoldás az ingyenes szállítás. Ha ezt nem engedhetjük meg magunknak (mert ez természetesen csak a vásárló számára ingyenes, a gyakorlatban nekünk kell állni ezeket a költségeket ilyen esetben), akkor lehet valamilyen összeg felett ingyenes szállítást ajánlani. A lényeg, hogy ezeket a feltételeket mindig előre kommunikáljuk a vásárlók felé.

Szállítás idejének megjelenítése

Szintén a szállításhoz tartozik, hogy azt is tudni szeretik a vásárlók, mikor érkezik meg a megrendelt termék hozzájuk. Gyakran elhagyják a kosarat érdeklődők, ha azt látják, hogy több napig is tarthat a szállítás, vagy akkor, ha hosszabb intervallumot látnak a szállítás idejénél.

Amit tenni tudunk ennek megoldására: próbáljunk meg konkrét szállítási időt megadni (és azt természetesen be is tartani), valamint ezt is jelenítsük meg a vásárlási folyamat megkezdése előtt, hogy tudják a vásárlók, milyen feltételekkel rendelhetnek, mielőtt a kosárba tennék a terméket.

Nem kielégítő visszaküldési feltételek

A visszaküldési feltételekről, díjának meghatározásáról az előző linken írtunk bővebben. Itt is arra kell törekedni, hogy a vásárló előre tisztában legyen minden feltétellel, valamint azzal, hogy ezek a feltételek minél kedvezőbbek legyenek számára. Sokan úgy gondolják, hogy minél egyszerűbb egy terméket visszaküldeni, annál többen fogják ezt csinálni. Ez így van, azonban nem szabad elfelejteni az előnyéről sem: többen fognak rendelni webáruházunkból, ha tudják, hogy probléma esetén könnyedén elállhatnak a vásárlástól, így nem vállalnak akkora kockázatot egy-egy megrendeléssel.

A vásárlási folyamat hossza, állapotának megjelenítése

Minél kevesebb lépésből áll egy vásárlás, annál kevesebben fogják rendelés nélkül abbahagyni azt. Senki nem szereti több lapon (és hosszú időn) keresztül kitölteni az űrlapokat. Ideális esetben 3-4 lépésben meg kell tudni oldani a vásárlást.

Ezek a lépések pl.:

  1. Kosár tartalmának megjelenítése, rendelés megkezdése
  2. Adatok (szállítási információk, számlázási információk, fizetés) megadása
  3. Rendelés ellenőrzése és leadása

Ezeket a lépéseket érdemes egy ábrával megjeleníteni a folyamat során, hogy tudja a vásárló, hol tart, mennyi van még vissza, mielőtt végzett a vásárlással.

Fizetési lehetőségek hiánya

Ma már rengeteg lehetőség van arra, hogy a vásárló kifizesse a megrendelt terméket. Ezek közül a lehetőségek közül minél többet biztosítunk, annál kevesebben fogják emiatt abbahagyni a vásárlást idő előtt. A fizetési lehetőségeket is célszerű akár egy külön lapon megjeleníteni, ahol a vásárlás megkezdése előtt láthatja a vásárló, tud-e úgy fizetni, ahogy szeretne. Ilyen lehetőségek többek között: utánvét, bankkártyás fizetés, PayPal, előreutalás. Ezek között már a legtöbb vásárló megtalálja, ami neki megfelelő.

Regisztráció nélküli vásárlás

Egy másik gyakori ok, ami a gyors vásárlási folyamathoz tartozik, a regisztráció nélküli vásárlás. Sokan hagyják el az adott webáruházat, amikor meglátják, hogy regisztrálniuk kell a vásárláshoz. Egy ilyen regisztráció csak perceket vehet igénybe, de mivel nem lételeme a vásárlásnak, így nem mindenki csinálja szívesen végig.

Ehelyett jó megoldás, ha engedjük a regisztráció nélküli vásárlást, és csak a vásárlási folyamat után, opcionálisan kínáljuk fel a regisztráció lehetőségét. Itt be lehet mutatni, miért érdemes regisztrálni (pl. termékkövetés, különböző akciók stb.), és aki igénybe szeretné ezeket venni, regisztrálhat, aki nem szeretné, tud enélkül is vásárolni.

Termékek képének megjelenítése a vásárlási folyamat során

Nem mindenki tudja, mit adott hozzá kosarához, vagy azt, hogy a lehetséges termék variációk közül melyiket választotta (pl. a termék színe, kialakítása többféle lehet). Ha a vásárló nem tudja, pontosan mit vásárol, vagy csak meg szeretne bizonyosodni arról, hogy a megfelelő terméket adta-e a kosarához, könnyen elkalandozhat az oldalon, amikor próbálja ezt kideríteni. Ezt megelőzendő egy kisebb képet lehet mellékelni a kosárban levő termékekhez, hogy minden adott legyen ahhoz, hogy a kosár elhagyása nélkül is tudja, a megfelelő terméket fogja megvásárolni.

Ügyfélszolgálat, elérhetőségek, GYIK kihangsúlyozása

Felmerülhetnek kérdések a vásárlási folyamat során melyre minél gyorsabban választ kell tudni adni. Az egyes részfolyamatokhoz lehet rövid segítséget, leírást mellékelni, valamint, ha lehetőségünk van rá, élő chatet vagy telefonos ügyfélszolgálat elérhetőségeit megadni. Kérdés esetén egyből tudja a vásárló, hol érhet el minket, így kisebb az esélye annak, hogy nem fogja megpróbálni megoldani a problémáját, hanem csak egyszerűen továbbáll.

Könnyű váltás a kosár és a böngészés között

Sok webáruház úgy van kialakítva, hogy amikor a kosárba teszünk egy terméket, akkor egyből a látogatót a kosárhoz irányítja a rendszer. Ez nem minden esetben a jó megoldás, mivel a cél az, hogy aki hozzáadott kosarához egy terméket, az ne fejezze be a vásárlást, hanem vásároljon mást is. Jó lehetőség az, ha felajánljuk a választási lehetőséget vásárlónak, hogy folytassa tovább a böngészést a termékek között, vagy a kosár tartalmára vigye a rendszer.

Ha mindenképpen azt szeretnénk, hogy egyből a kosár tartalmára vigye a rendszer, akkor ott érdemes egy linket elhelyezni, mellyel visszatérhet az előző lapra a látogató, ha szeretne, hogy mindenki megtalálja azt a lehetőséget, ahogyan folytatni szeretné a webáruház használatát.

Kosár mentése

Ennek lényege, hogy a megkezdett vásárlásokat el tudják menteni könnyen a vásárlók. Lehetséges, hogy ehhez bejelentkezett felhasználónak kell lenni (még egy dolog, amit ki lehet hangsúlyozni, mint a regisztráció előnye).

Az internetes vásárlások sajátossága, hogy a vásárlók könnyedén tudják összehasonlítani a webáruházak kínálatát, szolgáltatásait, feltételeit. Ilyen esetekben egyik honlapról a másikra vándorolhatnak. Ha lehetőségük van arra, hogy a kosárba tett termékeket elmentsék, akkor nem kell újrakezdeniük a folyamatot, ha tőlünk szeretnének rendelni az összehasonlítások után.

Kosárelhagyás emlékeztető

A kosárelhagyás emlékeztető az email marketing egyik formája, erről az előző linken írtunk bővebben. Ha emlékeztető emailt küldünk a látogatóknak, hogy nem fejezték be a vásárlást (akár valamilyen kedvezménnyel együtt), akkor könnyen lehet, hogy visszajönnek, és mégis megvásárolják az adott terméket.

Biztonságot jelző logók, képek

Az internetes vásárlásoknál az egyik visszatartó erő, hogy olyan helyen kell megadni pl. a bankkártya adatait, amelyről még soha nem hallott a vásárló. Ha megjelenítjük a partnereink logóját, a különböző biztonságot jelző logókat, akkor szívesebben vásárolnak nálunk az érdeklődők. Ilyen partnerek lehetnek pl. a bank, amelynél a cégünk ügyfél, különböző bankkártya gyártók emblémája, melyeket elfogadunk (MasterCard, Maestro), PayPal logó, a szállítást végző futárcég logója stb.

Problémamentes működés

Végül, de nem utolsó sorban, a fizetési folyamat legyen problémáktól mentes. Ez azt jelenti, hogy a folyamat során a webshop gyors, hibáktól mentes legyen. Sokan abbahagyják a vásárlást, ha sok időt kell várni az egyes lapok között, vagy ha valamilyen probléma lép fel, és újra kell kezdeniük az egész folyamatot.

Ne hagyjuk, hogy a kosár elhagyása rontsa az üzletünket

Láthatjuk tehát, hogy amikor a kosárelhagyásról van szó, mindig van mit javítani, optimalizálni webáruházunkon. Ha új webshopról van szó, akkor indulás előtt célszerű megfogadni mindegyik tanácsot, valamint akkor, ha nagy átalakítás előtt állunk. Ha tudni szeretnénk, hogy egy-egy változtatás milyen hatással van az kosár elhagyására, akkor egyesével is bevezethetjük ezeket a megoldásokat, így tudjuk mérni, hogy melyik változtatás milyen hatással van az eladásokra. Minél többet fogadunk meg az elhangzottak közül, annál kevesebben fogják vásárlás nélkül elhagyni webáruházunk kosarát.

Webáruházainkban alacsony a kosárelhagyás. Ha Önnek is fontos az alacsony kosár elhagyás, akkor kérje ajánlatunkat webáruháza megújítására

Vissza a listába!