Mit tanulhatnak a webáruházak a fizikai boltoktól?

4

A webáruházas kereskedelem és a fizikai boltok között számos különbséget találhatunk, első ránézésre teljesen másnak tűnik a két kereskedelmi forma. Ennek ellenére azonban vannak olyan trükkök, megoldások, melyeket érdemes átvenned a fizikai boltoktól, ha sikeres webáruházat szeretnél működtetni. Ezeket fogjuk cikkünkben bemutatni.

Mit tanulhatnak a webáruházak a fizikai boltoktól?

Az áruház elrendezése

Az egyik dolog, amit a szupermarketek nagyon jól csinálnak, az magának az áruháznak az elrendezése, a tervszerűen, jól kialakított termékelrendezés. Az áruházba lépés után egyből találkozhatsz azokkal a termékekkel, melyek az érzékekre hatnak. Ilyenek gyakran a virágok, zöldségek, gyümölcsök, figyelemfelkeltő termékek. Ezekkel minél hamarabb találkozik a vásárló, annál többet hajlandó rájuk költeni. Emellett gyakran változik az elrendezés, mivel a cégek folyamatosan kísérleteznek azzal, hogy melyik elrendezés milyen hatással van a vásárlási szokásokra.

Alkalmazása webáruháznál

A webáruházaknál is hasznosítani lehet ezt a megoldást. Ennek köszönhetően találkozhatsz a webshopok főoldalán jó minőségű képekkel, bannerekkel, visszautasíthatatlan ajánlatokkal. Ezeknek mind az a lényege, hogy az első dolog, amivel a vásárló találkozik, ne egyből egy termék legyen, hanem olyan dolog, ami felkelti a figyelmét.

A termékek, kategóriák sorrendje, a webáruház elrendezésének kialakítása is folyamatosan változhat, mivel a folyamatos változások statisztikáinak kiértékelése a legjobb módszer arra, hogy megtudd, melyik elrendezés az, ami a legjobb eredményt hozza.

A termékek elrendezése

A szupermarketek nem csak az áruház egészének elrendezésére figyelnek oda, hanem arra is, hogy a polcokon milyen elrendezésben találhatók meg a termékek. Szemmagasságban találhatók a legjobb, legnépszerűbb termékek, mivel ezeket látja meg először a vásárló. A leárazott, olcsóbb termékeket rakják az alsó polcokra, hogy aki ilyeneket keres, megtalálja, de ne vegye el a helyet a drágább termékektől.

Nem csak a függőleges, hanem a vízszintes elrendezéssel is lehet eredményeket elérni. A boltokban gyakran balról jobbra helyezik el a termékeket ár szerint (bal oldalon vannak a legdrágábbak), mivel az emberek az olvasáshoz hasonlóan balról jobbra kezdik el végignézni a kínálatot, így a drágább termékekkel találkozhatnak először.

Alkalmazása webáruházaknál

A webshopoknál a „szemmagasság” a legfelső termékek, mivel ezeket látja meg először a vásárló. Ennek megfelelően gyakran a legdrágább, legnépszerűbb termékek vannak legfelül egy adott kategóriában, adott oldalon. Ezt is célszerű először tesztelni, mert hiába teszed ide a prémium termékeket, ha a magas árak miatt csak néhányan vásárolják őket, lehet, hogy jobb megoldás a népszerű termékek kiemelése.

Profittermelő webáruházat szeretne, tekintse meg webáruház csomagjainkat!

A termékek ára

A fizikai boltok már nagyon régen felismerték, hogy figyelni kell a termékárak lélektani határára. Azért kerülnek a boltokban a termékek 990 Ft-ba az 1.000 Ft helyett, mert szívesebben vásárolnak az emberek meg olyan terméket, melynek ára egy kerek szám alatt van.

Szintén az árazással kapcsolatos megoldás, hogy a boltokban egy termékből nem csak egy fajtát lehet vásárolni, hanem több hasonló termék is van, különböző árakkal. Ez arra készteti a vásárlót, hogy összehasonlítsa őket, és megtalálja a számára legjobb ár/érték arányt.

Alkalmazása webáruházaknál

Webshop esetén a kerek számok alatti árak ugyanúgy működnek, ahogy fizikai boltok esetén. Nagy előnyhöz a hasonló, különböző árú termékekkel lehet jutni.

Fizikai bolt esetén gyakran nem megy át másik boltba a vásárló összehasonlítani az árakat, ha egy fajta termékből csak egyet talál. Webshopnál ezzel szemben pillanatok alatt körül lehet nézni másik webáruházak kínálatában, hogy máshol milyen lehetőségek vannak. Mivel el kell kerülni, hogy egy érdeklődő elhagyja webáruházad, miután már érdeklődik valamilyen termék iránt, így a több, hasonló termék megjelenítése szinte kötelező. Ha ezt az összehasonlítást csak másik weshopoknál tudja megtenni, akkor könnyen lehet, hogy ott fog vásárolni, nem fog még egyszer visszajönni hozzád.

Gyakorlatban pl. az figyelhető meg, ha a három választási lehetősége van a vásárlónak hasonló termékekből, akkor a középsőt fogja választani leggyakrabban. Ezt is ki lehet használni internetes kereskedelem során.

A konkurencia feltérképezése

Elsősorban az árakhoz tartozik, de érdemes külön részben tárgyalni a konkurencia feltérképezését, folyamatos szemmel tartását.

A fizikai boltok hamar felismerték, ha a környezetükben a hasonló vállalkozásokat folyamatosan figyelik, akkor azzal előnybe tudnak kerülni hozzájuk képest. Ha a város másik felén egy bolt olcsóbban adja ugyanazokat a termékeket, vagy csak új, modern megoldásokkal áll elő, akkor erre reagálni kell.

Alkalmazása webáruházaknál

A webshopok nem engedhetik meg maguknak, hogy figyelmen kívül hagyják a konkurenciát, mivel az internet világa percről percre rengeteget változhat. A nehézséget az okozza, hogy amíg egy fizikai boltnak csak a környezetében található hasonló boltokat kell figyelnie, addig az internetes piactérnek minden hasonló webáruházat.

Ha a hasonló webshopok csökkentik áraikat, akkor lehet, hogy neked is erre lesz szükséged, ha versenyben akarsz maradni, akkor is, ha ez kevesebb profitot jelent termékenként.

Akciók, leárazások

Bármilyen boltba is fáradunk be, biztosak lehetünk abban, hogy számtalan „akció!”, „leárazás!” felirattal, reklámmal találkozhatunk. Ennek a célja egyértelmű, meggyőzni a vásárlókat, hogy vásároljanak most, mert olcsóbbak az adott termékek, mint általában. Ilyen akciók szoktak lenni pl. az „egyet fizet, kettőt kap”, vagy a százalékos leárazások. Mindegyiknek jellemzője, hogy számszerűsítve vannak a kedvezmények, a vásárló pontosan tudja, hogy mennyivel jár jobban, ha most vásárol.

Alkalmazása webáruházaknál

A fizikai boltokhoz hasonlóan a webshopoknál is mindig kell lenni egy olyan résznek, ahol az akciós, kedvezményes termékeket találhatja a vásárló. A kedvezményes termékek természetesen kisebb profitot jelentenek egy webshop számára, azonban ezt mennyiséggel lehet kompenzálni, mivel az emberek szívesebben vásárolják az ilyen termékeket, így többet el lehet adni belőlük.

Webshopoknak több lehetősége is van az ilyen termékek megjelenítésére, azonban a boltokhoz hasonlóan itt is a figyelemfelkeltés a cél, amire az élénk színek (pl. a piros) a legjobbak. Itt meg kell jeleníteni az eredeti árat, az akciós árat és a kedvezmény mértékét is.

Információgyűjtés a vásárlókról

A jól működő fizikai boltok egyik legnagyobb előnye, hogy a dolgozók rendszeresen beszélgetnek a vevőkkel termékekről, szolgáltatásoktól, és az itt megszerzett információkat hasznosítják a későbbiekben. Olyan dolgokra kell itt gondolni pl., hogy milyen termékek, szolgáltatások iránt érdeklődnek a vásárlók, milyen kérdéseket tesznek fel stb.

Alkalmazása webáruházaknál

Webshopok nem tudnak közvetlenül kapcsolatba kerülni a vásárlóval, kivéve, ha a vásárló keresi fel őket. Ennek ellenére a különböző statisztikáknak (pl. Google Analytics) köszönhetően értékes információkat lehet megtudni a vásárlói szokásokról, melyeket utána fel lehet használni a webshop javítására, az eladások növelésére.

Összefoglalás

Elsőre úgy tűnhet, hogy az internetes kereskedelem és a fizikai boltok között kicsi a hasonlóság, azonban jobban szemügyre véve láthatjuk, hogy a sikeres webáruházak is alkalmazzák azokat a megoldásokat, melyeket a fizikai boltok, szupermarketek már jó ideje kitaláltak. A vásárlók hasonlóan viselkednek vásárláskor boltban és az interneten is, így webshopoknak sem kell új dolgokat feltalálni, csak a régi, jól bevált megoldásokat kell alkalmazni.

Ha olyan webshopot szeretne, ahol könnyen kivitelezhetők a bemutatott tippek, kérje ingyenes ajánlatunkat!

Vissza a listába!