Webáruház üzemeltetés: hogyan készüljünk az ünnepekre

4

Lassan jön a karácsonyi időszak, ami jelentős forgalomnövekedést szokott okozni a webáruházak számára. Ilyenkor gyakran szoktak az emberek saját maguknak vásárolni dolgokat, valamint ismerőseiket, barátaikat, rokonaikat megajándékozni. Webshopok számára célszerű az ünnepi szezont kihasználni, cikkünkben arról lesz szó, hogyan lehet ezt megtenni.

Webáruház üzemeltetés: hogyan készüljünk az ünnepekre

Az ünnepi időszakok

Ezekben az időszakokban nem csak a rendelések száma növekszik, hanem az rendelések átlagos értéke is. Az első feladat, hogy eldöntsd, melyik ünnepeket szeretnéd megcélozni. Hazánkban ez általában két eseményt jelent: a Black Friday-t (fekete péntek) és a karácsonyt.

A Black Friday a hálaadást követő péntek elnevezése az Egyesült Államokban, és ez az esemény egyre jobban elterjed hazánkban is a kereskedők és a vásárlók között is. Ilyenkor az áruházak, webshopok jelentős kedvezményekkel, akciókkal állnak a vásárlók rendelkezésére, akik igyekeznek kihasználni ezeket a lehetőségeket, és az átlagosnál jóval többet vásárolnak.

A karácsonyt valószínűleg nem kell ilyen részletesen bemutatni, az ajándékozó, a saját magukat ajándékokkal „meglepő” emberek ilyenkor jóval többet költenek, mint egy átlagos időszakban.

Tervezz előre

Ahhoz, hogy ezekből a rendelésekből a te webáruházad is profitálni tudjon, időben elkezdett és megvalósított tervezésre van szükség. Könnyen lehet, hogy változtatások, előre tervezés nélkül is növekszik webshopod forgalma ebben az időszakban, köszönhetően a megnövekedett vásárlói kedvnek, azonban, ha minél jobban ki szeretnéd használni a lehetőséget, akkor tenned is kell érte.

Olyan dolgokra kell itt gondolni, mint a webáruház felületén megjelenített információk frissítése, a bannerek, sliderek, képi megoldások frissítése, valamint a marketing megoldások átgondolása, megtervezése.

Szállítási és visszaküldési feltételek

A szállítási és visszaküldési feltételek helyes megválasztása minden esetben fontos webáruházak számára, azonban kiemelten figyelni kell rájuk ebben az időszakban, mivel az ajándékba, karácsonyra vásárolt termékeknek még az ajándékozás előtt oda kell érni.

Ennek megfelelően, ha általában hosszabb szállítási idővel is dolgozol, az ünnepek előtt célszerű ezt lerövidíteni, és a rövid szállítási időt megfelelően kommunikálni a vásárlók felé.

Nem csak a szállítási időn lehet változtatni, hanem a szállítási díjakat is lehet csökkenteni. Mivel ebben az időszakban a legtöbb webshop kedvezményekkel, akciókkal áll elő, így tartani kell velük a lépést. Erre jó megoldás az olcsó, vagy akár ingyenes szállítás, ha megengedheted magadnak.

A másik szolgáltatás, ami még ide tartozik, a visszaküldési feltételek. Általában az emberek maguknak vásárolnak, így a 14 napos visszaküldés meg szokott felelni igényeiknek. Az ünnepi időszakban azonban a rendelések jelentős része ajándék lesz, nem saját használatra vásárlás, így el kell gondolkodni a visszaküldési feltételek javításán, a visszaküldés idejének meghosszabbításán. A hosszabb visszaküldési idő lehetőséget ad a bátrabb vásárlásra, ha a vásárló tudja, hogy a december elején megrendelt, nem megfelelő terméket vissza lehet küldeni január elején is, akkor szívesebben rendeli meg, mivel kisebb kockázatot vállal.

Ahogy a szállításnál, a visszaküldésnél is fontosak a feltételek. Ha a visszaküldést a vásárlónak kell állnia (vagy az ajándékozottnak), akkor az jelentősen csökkenthet a vásárlási hajlandóságon.

A raktárkészlet feltöltése

A lassú szállítás egyik oka gyakran az szokott lenni, hogy nincs raktáron az adott termékből, és a webshopnak be kell még szereznie a rendelés leadása után. Az átlagos napokon ez nem mindig probléma, ünnepi időszakban azonban, ha meglátja a látogató, hogy az adott termék nincs raktáron, könnyen lehet, hogy átmegy másik webshophoz rendelni, akkor is, ha ott drágábban tud hozzájutni a kiszemelt termékhez.

A probléma, hogy nem lehet pontosan előre meghatározni, hogy melyik termékre mekkora igény lesz, így csak megtippelni lehet (pl. előző éves forgalomból, vagy az iparági trendekből), hogy melyik termékből mennyit érdemes beszerezni erre az időszakra.

Marketing

Az ünnepi időszakban a legtöbb webshop plusz forrásokat biztosít marketing megoldásaira, aminek köszönhetően ilyenkor nagyobb a harc a vásárlókért. Ha maximalizálni akarod az ünnepi webáruházas forgalomnövekedés lehetőségeit, akkor meg kell tervezni az ehhez kapcsolódó marketinget, és időben el kell kezdened megvalósítani azt. Lássuk, milyen lehetőségek állnak rendelkezésedre.

Tartalommarketing

A blogról, mint a webshopos látogatószerzés egyik fajtájáról a linken már írtunk bővebben. A cikkek feladata általában, hogy webshopod témája iránt érdeklődő embereket tudj vele megszólítani, később pedig vásárlásra bírni. Az ünnepi időszakokra célszerű promócióhoz kapcsolódó cikkeket írni, mivel ezekre gyakran rátalálnak a keresőkből is a potenciális vásárlók.

Hírlevél

A hírlevelek fontosságáról írtunk már részletesen. Ha szorgalmasan gyűjtöd a hírlevél feliratkozókat, akkor az egyik legjobb lehetőség kihasználni az e-mail lista által nyújtott lehetőségeket az ünnepi időszak. Mivel a feliratkozottak korábbi vásárlók, vagy érdeklődők, így valamilyen szintű bizalom már kialakult bennük webshopod iránt. Ennek köszönhetően valószínűleg szívesebben vásárolnak nálad, mint valaki, aki először találkozik webáruházaddal.

Fizetős hirdetési lehetőségek

A legbiztosabb módja a látogatószerzésnek ilyenkor is a Google Ads vagy a Facebook Ads. Ezek úgy működnek, hogy minden látogató után kell egy bizonyos összeget fizetni használatukkor. Hátrányuk, különösen ünnepi időszakban, hogy egy-egy látogató akár több száz forintba is kerülhet, ha nagy a verseny webshopod területén, amit nem mindenki tud kigazdálkodni.

Facebook profil kiaknázása

A Facebook profil annyiban hasonlít a hírlevelekhez, hogy itt is az összegyűjtött követők kiaknázása a cél. További előnye azonban, hogy ezek a követők könnyen meg tudják osztani a közzétett promóciókat, híreket, ajánlatokat, melyek segítségével új látogatókat, vásárlókat lehet szerezni.

Felkészülés a nagyobb forgalomra

Kisebb webshopok számára valószínűleg nem fog problémát jelenteni az ünnepi időszak, vagy pl. a Black Friday, mivel nem fognak egyik pillanatról a másikra több száz új látogatót szerezni. Közepes és nagy webáruházak esetén azonban a kis növekedés is könnyen több száz, ezer online falhasználót jelenthet, hogy a hirtelen megnövekedett látogatószámot nem bírja el a szerver, és belassul, vagy teljesen leáll, ezt pedig a legnépszerűbb vásárlási időszakban (és általában is) mindenképpen el kell kerülni.

Nem csak a technikai háttérnek kell megfelelni a megnövekedett terhelésnek, hanem a dolgozóknak is. A több rendelés több rendelés feldolgozást, csomagolást, kiküldést is jelent, amire lehetséges, hogy a megszokott számú személyzet nem lesz elegendő, így biztosítani kell plusz dolgozókat erre az időszakra.

Összefoglalás

Webáruházak számára a Black Friday és a karácsonyi időszak kiemelt fontosságú időszakok, mivel ekkor jelentősen megnövekedik az emberek vásárlói kedve, és többen, többet rendelnek, mint az év többi részében. Ha ki akarod használni ezt az időszakot bevételeid növelésére, akkor megfelelő tervezésre és a tervek megvalósítására lesz szükséged, amihez cikkünk is segítséget nyújthat.

Olyan webshopot szeretne, amivel ki lehet használni az ünnepeket? Kérje ingyenes ajánlatunkat!

Vissza a listába!