Hogyan ösztönözzük vásárlásra webshopunk látogatóit?

5

Minden webáruház tulajdonos álma, hogy a látogató megérkezik a webshop felületére, meglátja a terméket, amit keres, és gondolkodás nélkül megvásárolja. Ez így leírva jól hangzik, gyakorlatban azonban természetesen nem teljesen így működik.

Természetesen lesznek olyan eladásaink, amik így történnek, de gyakorlatban tenni kell azért, hogy meggyőzzük, minél gyorsabb vásárlásra ösztönözzük a látogatókat. Erre az egyik legjobb, legnépszerűbb megoldás, ha sürgetni próbáljuk a látogatót különböző dolgokkal, megoldásokkal. Ezeket a lehetőségeket fogjuk cikkünkben bemutatni.

Miért jó a sürgetés?

Ezek olyan megoldások, melyek azt segítik elő, hogy a látogató ne csak a terméket, az árát stb. vegye figyelembe vásárláskor, hanem olyan ajánlatokat is kínálunk, melyekkel előnyösebb feltételekhez jut a látogató. A kulcs, hogy ezek az ajánlatok nem tartanak örökké, és valamilyen formában limitáljuk őket. Ennek a megoldásnak köszönhetően nem tudnak napokig gondolkodni a vásárláson, hanem gyorsan, kevesebb információ alapján kell dönteniük.

Természetesen ez csak akkor működik, termékeink, szolgáltatásaink önmagukban is megállnak a lábukon, nem fogunk tudni ezzel a megoldással rossz minőségű, vagy ár/érték arányban kedvezőtlen termékeket eladni, de olyan esetekben tökéletes lehet, amikor az utolsó lökést kell csak megadni ahhoz, hogy a látogató nálunk vásároljon.

Ezeket a szempontokat tartsuk szem előtt, és ezek függvényében várjunk majd el eredmények, melyeket a következő ajánlatok használatával/alkalmazásával tudunk elérni.

Amire minden esetben figyeljünk oda: amit kommunikálunk a vásárlók számára, azt tartsuk is be, ne érezzék becsapva magukat, mert az az elvesztésükhöz vezethet!

Szállítási ajánlatok

Ingyenes szállítás limitált ideig

Ez az egyik leggyakoribb megoldás, amely a szállításhoz köthető, nem ok nélkül. Minden vásárló szereti, ha csak a termékért kell fizetnie, amit megrendel, nincsenek más költségek, amiket olyan dologra fizet ki, amit utána nem fog élvezni.

Ennél a lehetőségnél a feladat az akció időtartamának megválasztása. Sok webáruház ajánl ingyenes szállítást olyankor, amikor az átlagosnál többen rendelnek internetről (karácsony, húsvét). Ilyenkor a több megrendelés miatt könnyebben ki tudják gazdálkodni a szállítási költségeket, amit ilyen esetben természetesen a webáruháznak állni kell, csak a vásárlók számára ingyenesek.

A másik megoldás, hogy az ingyenes szállítás rövidebb ideig tart. Ez lehet pl. egy nap vagy akár egy hét is. Arra kell figyelni, hogy ne legyen olyan rövid az akció, amikor sokak számára lehetetlen részt venni benne (pl. ne legyen néhány órás, nem mindenki tud a nap bármely percében vásárlással foglalkozni), mert ez elégedetlenséget hozhat magával.

Ingyenes szállítás limitált rendelésszámra

Nem csak időben lehet korlátozni az akciót, hanem darabszámra is. Ilyenkor az első „x” db vásárló kapja az ingyenes szállítást, függetlenül attól, hogy az 12 óra alatt jön össze, vagy mondjuk 12 nap alatt. Ez elősegíti az azonnali vásárlást, mivel sokkal több bizonytalansággal jár az akció (lehet, hogy másnapra már véget ér), mint az időben limitált ingyenes szállítás. Itt is figyelni kell a darabszám meghatározásakor arra, hogy lehetőleg ne 5 perc alatt érjen véget az akció, mert az szintén több kárt okozhat, mint amennyi hasznot hoz.

Készlet ajánlatok

Véges számú termék

A készletet tekintve a leggyakoribb megoldás a rendelések gyorsabb leadásának elősegítésére, ha kiírjuk, ha az adott termékből néhány darab van már csak készleten. Ezt általában a termék oldalán szokás jelezni. A megoldás lényege, hogy minél közelebb kerül a készleten lévő termékek száma a nullához, annál sürgősebb rendelni belőle, ha a látogató biztosan nem akar lemaradni a termékről.

Bónusz tippek:

  • Ha elfogy egy termék, biztosíthatunk lehetőséget arra, hogy a vásárló kérje, hogy amennyiben újra elérhetővé válik, akkor értesítsük róla (általában emailben). Ez a webshop számára is jó megoldás, mivel a vásárló kapcsolatban marad a webáruházzal.
  • Nem csak a termék oldalán, hanem a kosár oldalon is meg lehet jeleníteni, ha fogynak a termékek. Sokan használják a kosarat arra, hogy telepakolják olyan termékekkel, melyek érdeklik őket, és csak később fogják a rendelést leszűkíteni, leadni. Ilyenkor viszont nem mindig lépnek vissza külön az egyes termékek oldalaira, hogy lássák, fogyóban van a termék, ami érdekli őket.

Limitált, egyedi ajánlatok

Nem csak a készleten levő termékek száma lehet limitált, hanem maga a termék elérhetősége is. Ha olyan termékeket, szolgáltatásokat árulunk, amely elérhetősége limitált, az is célszerű megjeleníteni. Ezt a megoldást több nagy telefongyártó, vagy videojáték készítő is alkalmazza. Amikor kiadnak egy új terméket, gyártanak belőle egyedi, csak akkor vásárolható verziót is, amelyet természetesen a tömeggyártott terméknél drágábban árusítanak.

Ezeket általában úgy ismerhetjük fel, hogy „limitált kiadás” vagy „speciális kiadás” néven szerepelnek. Amire figyelni kell, hogy tényleg legyen limitált a kiadás, ha végtelen mennyiséget gyártunk/árulunk belőle, és csak a vásárlók megtévesztésére használjuk ezt a megoldást, észre fogják azt venni, amiből nem lehet jól kijönni.

Akciók, leárazások

Az első „x” vásárló megjutalmazása

Új termékek árusításakor az első vásárlókat meg lehet jutalmazni. Ez lehet a termék árának lecsökkentése, ajándék a megrendelt termék mellé stb. Ez a megoldás nem csak a vásárlók számára kedvező, hanem a webáruházak is fel tudják jegyezni a vásárlókat, akit ilyenkor gyorsan vásárolnak. Valószínűleg ők visszatérő vásárlók, lehet velük hosszútávon is számolni.

Napi akciók, leárazások

Jó megoldás a vásárlásra ösztönzésre, ha minden nap leárazunk termékeket. Ennek létrehozhatunk egy külön kategóriát, ahol ezeket a termékeket minden nap megjelenítjük. Ez rengeteg előnnyel jár a webshopok részére:

  • Mivel az adott termékekre az akció mindig egy napig tart, a vásárlóknak nincs sok idejük gondolkodni a vásárláson.
  • Akiket érdeklik a leárazások, minden nap vissza fognak térni, és megnézni, milyen termékek kaphatók az adott napon olcsóbban, és ezáltal folyamatos kapcsolatban maradnak a webáruházzal.
  • Olyan termékeket is megvásárolnak a látogatók, amire nem is gondoltak volna maguktól előre, ha meglátják őket az akciós termékek között.

Amit vegyünk figyelembe:

  • Olyan termékeket akciózzunk le, melyek valójában érdekelhetik a vásárlókat. Ha csak olyanokat kínálunk a napi akciókban, melyeket amúgy sem vásárolna meg senki, akkor nem fogják őket figyelni a vásárlók.
  • A napi leárazások napi, manuálisan történő termékleárazással járhatnak, amelyre minden nap (vagy legalábbis néhány naponta) időt kell szakítanunk.

Elhagyott kosár emlékeztető

Az elhagyott kosár emlékeztetőről már írtunk bővebben a hírleveknél. Amikor valaki termékeket tesz kosarába, de mégsem rendel tőlünk, akkor küldhetünk neki emailt, ahol pl. egy kupont, vagy ajándék terméket ajánlunk neki, ha mégis befejezné rendelését. Ezzel az elhagyott kosarak egy része megmenthető.

Készletkisöprés, végkiárusítás

Az olyan termékeket, melyeket nem nagyon visznek a vásárlók, vagy csak meg szeretnénk szabadulni tőlük, mert pl. hamarosan új verzió lesz elérhető belőlük, érdemes lehet nagyobb akciók keretében, jelentősen leárazni. Ez általában előre beharangozott akciót jelent, hogy minél többen részt vegyenek rajta, és jelentős (nem csak 5%-os) leárazásokat igényelnek.

Egyéb megoldások

Más vásárlók tevékenységének megjelenítése

A látogatók kíváncsiak arra, hogy a többi látogató mit csinál. Ha látják, hogy mások vásárolnak egy webáruházból, ők is bátrabbak lesznek.

Ezt fokozni is lehet, ha az egyes termékek oldalán megjelenítjük, hogy hányan érdeklődnek még az adott termék iránt (hányan nézik éppen ugyanazt az oldalt, amit a vásárló; vagy jelezzük, ha másik vásárló a kosarába tette ugyanazt a terméket). Ez is jó megoldás lehet arra, hogy lássa a vásárló, hogy az adott terméket elvihetik előle, ha nem lép gyorsan.

Az akciók beharangozása

A nagyobb akciókat érdemes előre a vásárlók tudomására hozni. Ezzel is fokozni lehet a rendelések gyorsaságát, mivel előre fel tudnak készülni az akcióra. Ilyenkor előre el tudják dönteni, hogy milyen termékek érdeklik őket, mennyi pénzt szánnak rájuk stb. Amikor az akció elindul, egyből tudnak vásárolni, nehogy elfogyjon, amire szükségük van.

Összefoglalás

Rengeteg megoldás áll rendelkezésünkre ahhoz, hogy a látogatókat vásárlásra ösztönözzük. Ezeket általában arra alapozzuk, hogy a vásárló nem akar lemaradni az általa kinézett termékről, vagy meg tudja azt vásárolni kedvezőbb feltételekkel, ha nem vár a rendeléssel. Nem biztos, hogy minden webshop egyszerre fogja alkalmazni az összes bemutatott megoldást, de biztosan van közük olyan lehetőség, amely minden webáruház profiljához tökéletesen illeszkedik.

Vissza a listába!