Google Analytics 4 bevezetés, átállás

3

2023. július 1. nagy dolgokat tartogat, mivel ezen a napon egy hatalmas változás fog bekövetkezni a digitális analitika terén. Ezen a napon fog megtörténni az átállás Google Analytics 4-re, a korábban alkalmazott Universal Analytics helyett.

Google Analytics 4 bevezetés, átállás

Bemutatkozik a Google Analytics 4

A 2000-es évek eleje óta a Google Analytics a webhely- és marketing teljesítmények nyomon követését végzi. A Google ezt folyamatosan fejlesztette, hogy minél jobb adatokat tudjanak kinyerni belőle a használói. 2023. július 1-én megszűnik a sokak által használt és kedvelt Universal Analytics platform, helyét pedig a Google Analytics 4 (GA4) veszi át. Ez nem más, mint a Google új adatgyűjtő – és elemző analitikai platformja. A segítségével a felhasználói sokkal részletesebben megtudhatják, hogy az oldal látogatói milyen aktivitásokat végeztek.

Hogyan történik a GA4 átállás a gyakorlatban?

2023. június 30-án az összes Google Analytics fiók adatgyűjtése megszűnik, nagy valószínűséggel a korábban gyűjtött adatok is idővel el fognak veszni. Amennyiben nem állsz át eddig a GA4-re, akkor nem fogod látni a webhelyed forgalmát. Ez azt jelenti, hogy nem férsz majd hozzá, hogy hányan jártak az oldaladon, honnan érkeztek, milyen oldalakat látogatnak meg, valamint mennyi időt töltenek el ott, végül nem fogod tudni azt sem, hogy melyek voltak azok a kampányok és hirdetések amik a legtöbb látogatót, illetve konverziót hozták.

Felmerül problémaként az a tény, hogy az átállás a hirdetési fiókok teljesítményére is hatást fog gyakorolni, hiszen amennyiben a Google Ads az Analytics segítségével került bekötésre a weboldaladra, vagy a segítségével futtatod a remarketing hirdetéseidet, akkor ettől kezdve a közönség adatok nem kerülnek majd továbbításra. Emiatt érdemes az átállást minél előbb elvégezni. A megfelelő hozzáférésekkel bárki meg tudja csinálni, viszont nem egyszerűek a beállításai, ezért javasoljuk, hogy hozzáértővel végeztesd el.

Mi a különbség a Google Analytics 4 (GA4) és az Universal Analytics (UA) között?

A két platform hasonló, viszont mégis más logika szerint épül fel. Beletelhet némi időbe, amíg a felhasználó megszokja a GA4-et, amely egy sokkal letisztultabb és átláthatóbb felülettel rendelkezik. Kevesebb menüponttal is szolgál, de az adatok ugyanúgy mérhetők benne. A köztük lévő különbségek tekintetében a G4A sokkal nagyobb hangsúlyt fektet az adatvédelemre, hiszen figyelembe veszi az aktuális adatvédelmi szabályokat, melyeket alkalmazva követi nyomon az oldallátogató tevékenységeit.

A GA4 az IP címeket már nem anonimként tárolja, valamint kettéválasztja azokat, akik a cookie-kat elfogadták vagy elutasították. Az új platformon jelentős mértékben pontosabb lett az adatok mérése, a munkamenetek helyett eseményalapú mérésekre tértek át benne, ezáltal jobban tudja szűrni a spam, illetve a valótlan forgalmat. Az UA-ban a legfontosabb mutató az oldalmegtekintés volt, hiszen legfőképpen URL alapon mért, tehát oldalbetöltéseket tudott vizsgálni, viszont az új platformon nem ez kerül előtérbe. A fő hangsúly a látogatók viselkedésének mélyebb megértése, elemzése, melyeket ún. eseményekkel tudunk mérni.

Ez egy olyan lényegi módosítás, melynek a segítségével könnyebbé válik a vásárlók tevékenységének nyomon követése. Az adatok feldolgozása már nem a múltban végzett tevékenységeket veszi alapul, hanem a viselkedésének megjósolhatósága kerül előtérbe. Ezek az adatok például segíthetnek előre jelezni, hogy mekkora a valószínűsége annak, hogy vásárolni fog, vagy akár elhagyja a kosarát a webshopban. Az előre vetített viselkedési formákat alapul véve „látogató kategóriákat” lehet megkülönböztetni. Az ilyen fajta szegmentálás esetében könnyebb személyre szabottabb ajánlatokat nyújtani az ügyfelek részére, hiszen más hirdetés fogja meg a különböző csoportokat.

Az UA-ban nagyon nehezen volt követhető a látogatóknak az útja a több platform alkalmazásakor. Ezzel szemben a GA4-ben lehetőség nyílik arra, hogy a webshop látogatónk teljes útvonalát megismerhessük. Ez azt jelenti, hogy az oldalt első látogatásától kezdve figyelemmel kísérheted a vásárlási folyamatának befejezéséig. Eddig ilyen mélyreható információk megszerzésére nem volt lehetőség. A tevékenységük akkor is figyelemmel kísérhető, ha például egy másik időpontban vagy akár platformon jelenik meg ugyanaz a látogató.

Új mérőszámok is kerültek bevezetésre, mint például az aktivitás, más néven engagement. Az elmúlt években a közösségi médiában is nagy hangsúlyt kapott ez a mutató. Kivezetésre is került néhány mérőszám, az egyik például a visszapattanási arány (Bounce Rate), a másik pedig az oldalmegtekintés (Page View).

Összefoglalás

Minden weboldalnak, webshopnak szükséges lesz áttérnie a Google Analytics 4 alkalmazására, hiszen rendkívüli mértékben segíti elő a működést. Több adatot szolgáltatnak majd a felhasználókról, melynek alkalmazásával jelentős versenyelőnyt szerezhetsz azokkal szemben, akik nem használják. Tehát írd fel nagy betűkkel a naptáradba 2023. 07. 01-re kész legyél az átállással, mert utána már az Universal Analytics nem lesz elérhető. Érdemes mielőbb meglépni a váltást, hiszen egy teljesen új kezelőfelület jelenik meg majd előttünk, melyet szükséges mielőbb feltérképezni. A kései átállással fontos információktól, konverzióktól, valamint a legfontosabb, hogy bevételtől eshetsz el.

Vissza a listába!