4791 - Csomagküldő, internetes kiskereskedelem

2

Webáruház indítás előtt felmerül a kérdés, hogy milyen engedélyek szükségesek hozzá, milyen bejelentési kötelezettsége van.

A webáruházak általában a 4791 - csomagküldő, internetes kiskereskedelem tevékenységi körébe tartoznak a TEÁOR’08 szerint (Tevékenységek Egységes Ágazati Osztályozási Rendszere). Ezt a tevékenységi kört fel kell venni a vállalkozás tevékenységi körébe, valamint magát a kereskedelmet be kell jelenteni.

A 4791 - csomagküldő, internetes kiskereskedelem tevékenységnél a vásárló a terméket (árut) hirdetés, katalógus, webes információ, áruminta alapján vagy egyéb közvetett módon választja ki. A megrendelés leadása levélben, telefonon, vagy az interneten keresztül (mint például egy webáruház) történik. A vásárlást követően a megvásárolt terméket a vásárló az internetről tölti le, vagy fizikailag egyéb módon kapja meg (személyes átvétel, kiszállítás stb.).

Ebbe a tevékenységi körbe tartoznak:

  • Csomagküldő szolgálat útján értékesített termékek kiskereskedelme.
  • Internetes kiskereskedelem útján értékesített termékek kiskereskedelme.
  • Rádión, televízión, vagy telefonon keresztül végzett közvetlen értékesítés.
  • Internetes kiskereskedelmi aukciók.

Kivételek, melyek nem ebbe a tevékenységi körbe tartoznak:

  • A gépjárművek, gépjárműalkatrészek és -tartozékok internetes kiskereskedelme.
  • A motorkerékpárok, motorkerékpár-alkatrészek és -tartozékok internetes kiskereskedelme.

A webáruház üzemeltetéséhez a törvény nem írja elő sem a kereskedelmi végzettséget, sem speciális szakképesítés meglétét, valamint nincs szükség külön üzlethelyiségre sem, ha interneten keresztül szeretnénk árulni termékeket.

Webáruház bejelentési kötelezettsége

Az illetékes önkormányzat jegyzőjénél kell bejelenteni a csomagküldő, internetes kiskereskedelmi tevékenységet, melynek díja új bejelentés esetén 3000 Ft. A webáruházak bejelentési kötelezettségéről szóló részletes cikkünket az előző linken találhatja meg.

A webáruház bejelentésének menete

1. Adatlap kérése

Az első lépés egy bejelentési adatlap kérése a székhely szerint illetékes önkormányzattól. Az egyik lehetőség az adatlap beszerzésére, ha személyesen kérsz az önkormányzattól. A másik lehetőség az elektronikus úton történő beszerzés, ha az önkormányzat, a település elérhetővé teszi honlapján a bejelentő adatlapot, akkor onnan letölthető a dokumentum.

Az adatlap általában a következőképpen szokott kinézni: Minta önkormányzati kérelem letöltése (pdf)

2. A bejelentő kérelem kitöltése

Először is meg kell adni a kereskedő és a kereskedelmi tevékenység adatait:

  • A kereskedő neve, címe, székhelye és telefonszáma.
  • A kereskedő cégjegyzékszáma, az egyéni vállalkozó nyilvántartási száma, illetve a kistermelő regisztrációs száma.
  • A kereskedő statisztikai száma.
  • A képviselő neve, lakcíme, telefonszáma.
  • A kereskedelmi tevékenység helye.
  • Ha a webáruház tartozik üzlet is, akkor annak nyitvatartását, főbb adatait meg kell adni. Csomagküldő tevékenység, webáruház azonban gyakran működik fizikai üzlet nyitása, fenntartása nélkül is, így erre gyakran nincs szükség.

Az adatok megadása mellett különböző mellékletek, igazolások csatolására is szükség lehet:

  • Csomagküldő tevékenység, webshop esetén szükség van a működési terület jegyzékére. Ez általában webshopok esetén az egész ország területe szokott lenni, de ha webáruházunk csak egyes megyékbe, vagy külföldi országokba is szállít, akkor az egyes megyéket, országokat kell megjelölni.
  • Vállalkozói igazolvány vagy cégkivonat.
  • Képviseleti eljárás esetén írásbeli meghatalmazás.

3. Illetékbélyeg

Ahogy feljebb írtuk, a bejelentés díja 3000 Ft, amit illetékbélyeg formájában kell megfizetni. Az illetékbélyeg pl. a legközelebbi postán megvásárolható, és a bejelentési adatlapra kell ragasztani, a megjelölt helyre.

Illetékbélyeg 1000 Ft

4. Az adatlap leadása az önkormányzaton

A kitöltött, illetékbélyeggel ellátott bejelentési adatlapot kell a leadni a helyi önkormányzaton. Az önkormányzat elbírálja a beadott kérelmet, visszaküldi a záradékolt kérelmet, és egy igazolást állít ki.

5. Az igazolás leadása a Kormányablakban

Ezt az igazolást kell leadni a Kormányablakban ahhoz, hogy a webáruházas, csomagküldő tevékenység megkezdhető legyen.

Utólagos módosítások, változások

Ha a kérelmen feltüntetett adatokban bármilyen változás következne be, akkor a változást 8 napon belül be kell jelenteni. Ilyen változás lehet pl. a cím, székhely, a képviselő adatainak változása is. A bejelentéshez mellékelni kell azokat a dokumentumokat is, melyeket az adatváltozás érint.

Ha üzlettel is rendelkezünk a webshop mellett, és a nyitvatartási idő változik, akkor az a változást megelőző 8 napon belül kell bejelenteni.

A kereskedelmi tevékenység esetleges megszűnését is be kell jelenteni, a megszűnést követően haladéktalanul.

A változás bejelentése, valamint a tevékenység megszűnésének bejelentése illetékmentes.

Webáruházat szeretne indítani? Tekintse meg webáruház csomagjainkat!

Vissza a listába!