14 napos elállás internetes vásárlás esetén

3

Az internetes kereskedelem népszerűsége folyamatosan növekszik mind a vásárlók, mind a kereskedők körében. Az online, webáruházból történő vásárlás azonban a rengeteg előny mellett számos hátrányt is jelent a vásárlóknak, pl. azt, hogy nem lehet megfogni, személyesen megtekinteni a kinézett termékeket vásárlás előtt. Képek, videók, termékleírások alapján kell eldönteniük, hogy vásárolnak-e vagy sem. A jogalkotók is tisztában vannak azzal, hogy az online kereskedelem rengeteg visszaélésre adhat lehetőséget, így a jogszabályok 14 napos, indoklás nélküli elállási lehetőséget biztosítanak az internetes vásárlók számára.

A 14 napos elállás minden Európai Uniós webáruházra vonatkozik, nem csak a magyar webshopokra.

14 napos elállás internetes vásárlás esetén

Honnan számoljuk a 14 napot?

A 14 napos elállás a termékek átvételétől számított 14 napon belül lehetséges, így nem kell attól tartani, hogy hosszadalmas szállítás vagy később átvett termékek esetén lerövidül a rendelkezésre álló elállási idő.

Ebben a 14 napban indoklás nélkül lehet elállni a vásárlástól, ami azt jelenti, hogy akár tökéletes, hibátlan termékeket is vissza lehet küldeni. Arra azonban ügyelni kell, hogy a kipróbáláson túlmutató használatból eredő értékcsökkenés megtérítése a vásárlót terhelheti.

A 14 napos elállási határidő nem a termék visszajutását jelenti, hanem a termék visszaküldésének megkezdését. Ha a termék visszaszállítását a webáruház vállalta, akkor a 14 napos határidőt nem kell figyelembe venni.

Mindig 14 nap az elállási határidő?

A rendszeres internetes vásárlók tudják, hogy vannak olyan webáruházak, melyek több mint 14 napos elállási idővel állnak vásárlóik rendelkezésére, így könnyen előfordulhat, hogy adott esetben több idő is rendelkezésedre áll. Ezt a webáruházak az Általános Szerződési Feltételek aloldalon szokták közzétenni, valamint a webshop egyéb részein is ki szokták írni.

A több mint 14 napos elállásnak egyszerű oka van: a konkurenciánál jobb feltételek biztosítása. A 14 napos elállást minden webshopnak kötelezően biztosítania kell. Ha azonban egy webáruház 21-30 napos, feltétel nélküli elállást kínál, akkor az valószínűleg több vásárlót fog jelenteni számára.

Jogkövető webshopot szeretne? Kérje ingyenes ajánlatunkat!

Nem minden termékre vonatkozik

A 14 napos visszaküldés az internetről rendelhető termékek túlnyomó többségére vonatkozik, azonban a jogszabály meghatároz olyan termékeket is, melyekre nem vonatkozik az elállási, visszaküldési lehetőség.

Ilyen termékek pl. a romlandó vagy minőségüket rövid ideig megőrző termékek. Gondolj csak bele, ha pl. ételeket, étel alapanyagokat rendelsz az internetről, akkor a 14 nap alatt akár szavatosságuk is lejárhat. Szintén nem lehet elállni a vásárlástól egyedileg, a vásárló utasításai alapján vagy a vásárló kérésére előállított termékek, koncertjegyek, repülőjegyek, gépjárműbérlés, hírlapok, folyóiratok esetén sem.

Továbbá csak akkor lehet elállni pl. olyan zárt csomagolású termékek vásárlásától, melyek felbontás után egészségvédelmi vagy higiéniai okokból nem küldhetők vissza, ha azok csomagolása bontatlan, sértetlen maradt.

Hogyan történhet az elállás?

A vásárlóknak számos különböző lehetőségük van arra, hogy elállási szándékukat közöljék a webáruházzal. Ezek lehetnek:

  • Telefonon bejelentett elállás.
  • Postai úton közölt elállás.
  • E-mailben történő elállás.
  • Személyesen közölt elállás (ha a webshop rendelkezik fizikai üzlethelyiséggel).

Az elállást indokolni nem kell, sok esetben a webshop oldalán található elállási nyilatkozat, amelyet kitöltve még tovább egyszerűsödik az elállási folyamat.

Mi a helyzet a pénzügyekkel?

A webáruházak ún. visszatartási joggal rendelkeznek, ami azt jelenti, hogy akkor kell a termék árát visszatéríteniük, ha megérkezett hozzájuk a termék, vagy ha a vásárló bizonyítani tudja, hogy elindította a visszaküldés folyamatát. Természetesen nem várhatnak örökké a pénz visszatérítésével a webshopok, 14 napjuk van a pénz visszafizetésére. Amennyiben nem jelentkezik a feljebb említett értékcsökkenés, a teljes vételárat vissza kell fizetni a vásárló számára.

A vevőnek semmilyen költsége nem lehet a visszaküldés során. Kivételt képez ez alól, ha a webáruháztól tájékoztatást kapott a vásárlás előtt arról, hogy elállás esetén a visszaküldés költségei a vásárlót terhelik.

A termék árának visszatérítése ugyanabban a formában kell, hogy megtörténjen, amilyen módon a fizetés is történt, kivéve, ha a vásárló másik visszatérítési formába beleegyezik.

A személyes átvétel

Számos webáruház rendelkezik személyes átvételi lehetőséggel. Ez azt jelenti, hogy a vásárlók le tudják adni rendelésüket a webshop felületén keresztül, de nem csak házhoz vagy csomagpontra történő szállítást tudnak kiválasztani, hanem személyes átvételt is. Mivel ez ugyanúgy internetes vásárlásnak minősül, mint az egyéb szállítási módok, így a személyes átvételre is vonatkozik a 14 napos elállás.

Összefoglalás

Az Európai Unióban a vásárlók védelmére alkalmazott elállási jog a webáruházas vásárlások túlnyomó többségére vonatkozik. A 14 napos elállás keretein belül indoklás nélkül állhatnak el a vásárlók a vásárlástól, küldhetik vissza kézhez kapott termékeiket, így nem kell attól tartaniuk, hogy az internetről rendelve nem megfelelő termékeket kapnak.

Jogkövető webshopot szeretne? Kérje ingyenes ajánlatunkat!

Vissza a listába!