Webáruház termék szűrőinek kialakítása

4

A jól kialakított webáruházak törekednek arra, hogy minél jobban megkönnyítsék a vásárlók dolgát, a vásárlási folyamatot. Ehhez hozzátartoznak a megfelelő szűrési lehetőségek (filterek) is. A filterek kialakításának vannak általános szabályai, amellett, hogy minden egyes webshop a témájától függően egyéni szűrési rendszert kell, hogy megjelenítsen.

Szeretné Ön is egyedi, profi webáruházat, ami profitot is termel? Készíttesse velünk webáruházát!

A szűrők helye

A honlapokra látogató vásárlók a legjobban a képernyő bal oldalára koncentrálnak. Ennek megfelelően bevett gyakorlat, hogy a baloldalon vannak elhelyezve a szűrők, a legtöbb nagy webshop ennek megfelelően alakította ki a webáruház felületét.

Webáruház szűrők megfelelő elhelyezése

Releváns szűrők használata

A releváns szűrők minden egyes webáruház témához egyénileg kerülnek meghatározásra. Ehhez szükség van arra, hogy a webáruház tulajdonos és a webshop készítője a vásárlók fejével gondolkodjon. A cél az, hogy olyan szűrési lehetőségeket adjunk meg, melyekre a vásárlóknak szüksége van.

Releváns szűrők használata a webáruházban

Vegyünk például egy ruha webshopot: ilyen esetben általában a szűrési feltételek között megtaláljuk a ruha típusát, árát, méreteit, márkáját, stílusát stb. Ezek a lehetőségek egyediek a ruha webshopokra, ha pl. műszaki cikkeket, akkor ott a termékeknek megfelelően kell megválasztani a szűrőket.

Általánosságban úgy érdemes erről gondolkodni, hogy minden olyan tulajdonság, amit a termékek leírásában megjelenítünk, jó eséllyel pályázik arra, hogy szűrőként is megjelenítsük.

A szűrők megjelenítése

Nem csak arra kell törekedni, hogy a látogatók számára minden szükséges filter rendelkezésre álljon, hanem arra is, hogy ezek megvalósítása ne menjen a webshop használhatóságának rovására. Ennek megfelelően általában csak a fő szűrési lehetőségek kerülnek megjelenítésre alapesetben, és az egyes fő szűrők kiválasztása után tudjuk azokat leszűkíteni.

Ha nagyon sok ilyen fő szűrési lehetőségre van szükség, akkor több megoldás is van arra, hogy a megjelenített listát lerövidítsük:

  • Csak a legfontosabbak megjelenítése, és a ritkábban használtakat egy „további lehetőségek” gomb mögé rejtjük.
  • Görgetősáv használata.

Több választási lehetőség

Az egyes szűrési kategóriákon belül minden esetben legyen lehetőség arra, hogy a látogató több feltételt is ki tudjon jelölni egyszerre. Ha erre nem biztosítunk lehetőséget, akkor ahhoz, hogy egyszerre minden megfelelő terméket lásson a vásárló, több, egymástól független keresésre lesz szüksége, amivel biztosan nem könnyítjük meg számára a vásárlást.

Hogy a korábbi ruha webáruházas példánál maradjunk: Ha pl. nadrágot szeretne venni a vásárló, és egyszerre nem tudja kijelölni az összes anyagot, ami megfelel számára (pl. farmer és szövet), akkor legalább két keresést kell végeznie, hogy megtalálja az összes megfelelő terméket. Ha több ilyen kategória is van, ahol több szűrési lehetőség is megfelel számára, akkor könnyen rengeteg, egymástól független keresésre lesz szüksége.

Könnyen érthető kifejezések használata

Olyan kifejezéseket használjunk, melyekkel a látogatók tisztában vannak. A webshop tulajdonosa hiába van tisztában minden szakkifejezéssel, ha a vásárlók nincsenek. Ennek megfelelően úgy kell meghatározni a szűrők szövegét, ahogy a látogatók kérdeznek rá az egyes dolgokra.

Amelyik vállalkozás rendelkezik fizikai bolttal, az könnyen tud felmérést végezni ott a látogatók viselkedéséről. Ha csak webshopunk van, akkor nézzünk körül konkurens webáruházaknál, valamint kérjünk meg laikus embereket arra, hogy mondják el véleményüket, hogy ők mi alapján keresnének termékeink között.

A bekapcsolt filterek egyértelmű megjelenítése

Bekapcsolt filterek egyértelmű megjelenítése

Nem elég csak megadni a szűrés lehetőségét, hanem arra is szükség van, hogy a vásárló mindig meg tudja nézni, hogy éppen milyen aktív szűrések vannak bekapcsolva éppen nála. Erre két jó lehetőség is van:

  • A filterek helyén valahogy jelölni az aktív szűrőket.
  • A megjelenített termékek felett jelölni az aktív szűrőket.

A legjobb honlapok azok, melyek mindkét lehetőséget biztosítják. Ennek segítségével könnyű változtatni az alkalmazott szűrőket, és a termékek felett, egy helyen lehet látni azokat, melyek éppen aktívak.

A filterekhez tartozó termékek számának megjelenítése

Mielőtt a vásárló rákattintana egy filterre, szereti látni, hogy mennyi terméket tartalmaz az adott szűrési feltétel. Ha látja, hogy az adott filter csak néhány terméket tartalmaz, akkor nem biztos, hogy használni szeretné.

A filterekhez tartozó termékek számának megjelenítése

A megjelenített számok legyenek dinamikusak. Ez azt jelenti, hogy, ha van 100 nadrágunk, amiből 20 L-es méretű, akkor a méret kiválasztása utána a „nadrág” szűrő már csak 20-at mutasson, ne az összes 100-at.

Az olyan szűrőket, amelyek nem tartalmaznak terméket, távolítsuk el. Nincs annál rosszabb, amikor valaki rákattint egy szűrőre, és az nem tartalmaz egyetlen terméket sem.

Mobilbarát megoldások

Amiket az előzőekben leírtunk, a nagyképernyős (monitor, laptop) megoldásokra vonatkoznak jellemzően. Ennek ellenére nem szabad megfeledkezni a rengeteg okostelefont használó vásárlóról sem. A telefonos kialakításnál vegyük figyelembe, hogy minden szűrő egyértelmű legyen, és könnyen kattintható, hogy minél kevesebb hibás kattintással tudjanak a vásárlók eljutni oda, ahova szeretnének.

Sorba rendezési lehetőségek

A szűrési lehetőségekhez szorosan hozzátartozik, hogy a kiválasztott termékeket sorba tudják rendezni a vásárlók több feltétel szerint is. Ezekhez általában minden webshop esetén hozzátartozik az ár szerinti sorba rendezés. A többi lehetőség valószínűleg minden egyes webshopnál a termékek függvényében kerül kialakításra.

A sorba rendezést általában a termékek felett szokták elhelyezni, hogy látni lehessen, hogy a szűréstől független műveletről van szó.

A honlap sebessége

Úgy kell megvalósítani a filtereket, hogy azok ne menjenek a használhatóság rovására. Ebbe beletartoznak a töltődési sebességek is. Ha minden egyes filter módosítás teljes újratöltődéssel jár, akkor a lassú internetsebességgel rendelkező vásárlók kedve könnyen elmegy a vásárlástól. Ehelyett az a jó megoldás, ha ilyenkor csak a megjelenített termékek töltődnek újra, az oldal egésze nem.

Összefoglalás

Sokan nem gondolnák, de a vásárlási folyamathoz hozzátartozik az is, amikor a látogatók kiválasztják a terméket, amit meg szeretnének vásárolni. Ha ezt a kiválasztási folyamatot jól kialakított szűrési lehetőségekkel megkönnyítjük számukra, akkor kevesebb időt fognak eltölteni a kereséssel, böngészéssel, és több idejük marad arra, hogy vásároljanak termékeink közül.

Szeretné Ön is egyedi, profi webáruházat, ami profitot is termel? Készíttesse velünk webáruházát!

Vissza a listába!