Nőnek a fogyasztóvédelmi bírságok az online kereskedelemben

3

Nem csak a webáruházak fogyasztóvédelem általi ellenőrzéseinek száma nőtt meg az utóbbi időben, hanem az Igazságügyi Minisztérium legújabb törvényjavaslata alapján szigorítások várhatók az online kereskedelemben a kiszabható bírságokat tekintve is.

Nőnek a fogyasztóvédelmi bírságok az online kereskedelemben

Nőnek a fogyasztóvédelmi bírságok

Azok a cégek, melyek szabálytalan kereskedelmi gyakorlatot folytattak, korábban 15 és 200 ezer forint közötti bírságra számíthattak. Az új szabályozás alapján az alsó határ 1 millió forintra, a felső pedig 3 milliárd forintra emelkedik. Mondani sem kell, hogy a változás után jóval nagyobb bírságokra számíthatnak azok a webshopok, melyek nem felelnek meg mindenben a törvényeknek, és ezáltal a fogyasztóvédelmi ellenőrzésnek. Ráadásul elektronikus kereskedelmi szolgáltatók ismételt jogsértése esetén a bírságok összege elérheti a vállalkozás éves nettó árbevételének 5 százalékát is.

A pénzbüntetés mellett a fogyasztóvédelmi hatóság súlyos szabálytalanság esetén jogosult arra is, hogy az üzleteket ideiglenesen bezárja, valamint az elektronikus adatok ideiglenes hozzáférhetetlenné tételére is az érintett cégek esetében.

A következőkben nézzük meg a leggyakoribb fogyasztóvédelmi problémákat, ezeket mindenképpen nézd át webshopodban, ha nem akarsz a sokszorosára megnövelt bírságokkal találkozni. Ha biztosra akarsz menni, akkor érdemes jogász segítségét kérni az ÁSZF elkészítéséhez.

Gyakori fogyasztóvédelmi problémák

A webáruházas kereskedelemben a leggyakoribb fogyasztóvédelmi problémái a vásárlók megfelelő tájékoztatásával kapcsolatosak szoktak lenni.

Vásárlással, fizetéssel kapcsolatos hiányosságok

Azzal általában tisztában vannak a webshopok, hogy vásárlás előtt a vásárlókkal tudatniuk kell a termékek árát. Azt azonban kevesebben tudják, hogy minden más költséget is pontosan tudatni kell a vásárlókkal, ami a vásárláshoz, rendeléshez kapcsolódik. Ez azt jelenti, hogy a rendelés leadása előtt meg kell tudni találnia a vásárlónak a pontos szállítási költséget, postaköltséget, kezelési költséget, utánvét díját, visszaküldés árát stb.

Gyakori probléma szokott még lenni, hogy ugyan feltünteti a webshop pl. a szállítási költséget a kosárban, de a szállítási információs oldalon más összeg szerepel, mint amit a kosárban lát a vásárló.

Határidők be nem tartása

A megrendelés leadását követően a kereskedő minél előbb, de maximum 48 órán belül köteles elektronikus formában visszaigazolni a rendelést a vásárló felé. Amennyiben ez nem történik meg, akkor a vásárló nincs kötelezve arra, hogy átvegye a megrendelését akkor sem, ha azt valóban leadta.

A másik határidő, ami problémás szokott lenni, a szállítási idő. Bevett gyakorlat, hogy minél rövidebb szállítási időt írnak ki a kereskedők, hogy ezzel is elősegítsék a rendelések leadását, akkor is, ha nem tudják a vállalt szállítási időt tartani.

A termékek visszaküldése és az elállási jog

Online vásárlás esetén a vásárlóknak termék megérkezésétől számítva 14 napjuk van arra, hogy amennyiben szeretnének, elálljanak a vásárlástól (néhány kivételtől eltekintve). Ez az elállás indoklás nélküli, ha megrendelnek egy terméket és nem tetszik nekik, 14 napon belül visszaküldhetik. Ilyen esetben a visszaküldött termékek megérkezését követően a webshopnak kötelező visszaadnia a vételárat.

Gyakran előfordult, hogy a webshop ÁSZF-ben ettől eltérő feltételeket határoz meg a kereskedő. Rövidebb visszaküldési időt, nem teljes árvisszatérítést stb. Ezek jogellenesek, és ilyen esetben jön is a fogyasztóvédelmi bírság.

Egyéb tájékoztatási hiányosságok

A fentiek mellett számos egyéb tájékoztatási kötelezettség vonatkozik a webáruházakra, melyeket gyakran nem szoktak megtenni. Ilyenek pl. a panaszkezelés módjának hiánya, a békéltetőtestületek feltüntetésének hiánya, a hiányzó elállási nyilatkozat vagy akár a kereskedő általános adatainak fel nem tüntetése.

A máshonnan másolt ÁSZF problémája

Sokszor előfordul, hogy a fogyasztóvédelmi problémák nagy része arra vezethető vissza, hogy a webshopban található ÁSZF nem személyre szabott, hanem másik webáruházból lett lemásolva, lelopva. Ez egészen addig működhet, amíg a másik webshop is ugyanúgy működik, és a forrás ÁSZF megfelel az előírásoknak. Ezekre külön-külön is kicsi az esély, együttesen pedig még kisebb.

Vissza a listába!