A KPI jelentése, a legfontosabb e-kereskedelmi KPI mutatók

3

Te is gyakran hallod azt a rövidítést, hogy KPI, illetve azt is mennyire fontos a marketingben elemzési szempontból? Cikkünkben abban segítünk neked, hogy mi áll a rövidítés mögött, valamint pontosan bemutatjuk, mennyire fontos e-kereskedelmi szempontból ez a mutató.

A KPI (Key Performance Indicator) jelentése

A KPI jelentése nem más, mint a Key Performance Indicator angol kifejezés rövidítése, mely annyit tesz, kulcs teljesítménymutató. Ha a KPI érték jó, akkor megmutatja számodra, hogy milyen irányba lenne szükséges elmozdulni stratégiai szempontból, továbbá a stratégiai célok eléréséhez mekkora teljesítmény elengedhetetlen a fejlődéshez. Célja, hogy mérhető eredményeket rendeljen ahhoz, hogy egy vállalkozás milyen hatékonysággal képes dolgozni, valamint el tudja-e érni a kitűzött céljait.

Miben segíti a KPI a webshopok fejlődését?

Első lépésként a vállalkozásnak meg kell határoznia a saját küldetését, célját. Ennek a mérése rendkívül fontos, hiszen általa tud fejlődni a vállalkozás. Ez lehet akár a hírlevélre történő feliratkozás számainak növelése, konkrét szám megadásával, magasabb profit elérése, vásárlások számának növelése, pozitív ügyfélvisszajelzés stb. Fontos, hogy számszerűsíteni kell az elérni kívánt eredményeket! Tehát ne csak annyit adjunk meg, hogy szeretnénk több bevételt elérni, hanem a korábbi évek adataiból kiindulva határozzunk meg egy konkrét összeget, melyet el szeretnénk érni egy bizonyos határidőig.

A KPI az adott céltól függő paraméter lesz minden esetben. Ha meghatároztuk az elérni kívánt célt vizsgáljuk meg azt, hogy jelentős lesz-e az eredmény, valamint reálisak-e az elvárások, vagyis képesek vagyunk-e őket elérni, nem elérhetetlen. Majd meg kell nézni azt, hogy az előrehaladását milyen módszerrel tudjuk növelni. továbbá milyen eszközeink vannak jelenleg a birtokunkban ennek megvalósításához. Ezt követi a felelősök meghatározása, annak érdekében, hogy minél jobban motivált legyen az a személy a cél érésében, akinek ténylegesen ez a feladata. Emellett a cél elérésének megállapítása milyen módon történik meg a határidő lejártakor. Végül milyen időközönként szükséges mérni az előrehaladást, illetve a folyamat sikerességét.

Nézzünk egy konkrét példát a KPI-re

Ha például elindítottál egy Facebook hirdetést a webshopodban futó kampány népszerűsítésére, akkor ebben az esetben az lesz a KPI, hogy hányan kattintottak a hirdetésedre, illetve hány darab tényleges vásárlás történt annak a hirdetésnek köszönhetően. Mérheted mindkettőt, de csak az egyiket is, attól függően melyik számodra a fontosabb.

Emellett a KPI lehet még a konverziós ráta, a fogyasztói lojalitás mérése, social média követések száma, valid profit növekedése, márka ismertsége, a webshopon eltöltött idő stb. A KPI mutató iránymutatásként is funkcionálhat, ezzel motiválva saját magunkat arra, hogy minél jobb eredményeket érjünk el a webáruházunk működése során.

Kapcsolat a SMART célokkal

Te tudod mik azok a SMART célok? Ez a módszer nem más, mint egy célkitűzési stratégia. Ez abban segíti a webáruházadat, hogy reális, mérhető és elérhető célokat tűzz ki a működésed során.

Az S (specific), vagyis specifikus azt jelenti részletesen, pontosan fogalmazzuk meg a céljainkat. Az M (measurable), vagyis mérhetőség abban segít, hogy számszerűsítve is megadd a kitűzött célodat. Az A (achivable), vagyis elérhető a piacot veszi alapul, annak megvizsgálásával is reális cél kerül meghatározásra. Az R (relevant), vagyis releváns, ebben a cég érdekeit tartjuk szem előtt, mi az ami a vállalkozás fejlődésének előrejutását eredményezi. Végül pedig a T (time-bound), vagyis időhöz kötött, ez segít a cél eléréséhez kitűzni egy dátumot, hiszen ez ezáltal keretben lehet tartani, mivel egy adott időpontig végeznünk kell vele. Ezek megfogalmazásával, leírásával hatékony KPI mutatók kerülnek meghatározásra, mely rendívül jól mérhető az adott időszak alatt.

Összefoglalás

A KPI mutatóknak nagy szerepe van az e-kereskedelemben, mivel általa olyan célokat tudunk meghatározni, amik stratégiailag előre viszik a webshopunk működését. Ez a mutató bármi lehet, ami a vállalkozás számára releváns, például hírlevélre való feliratkozás vagy a webáruházban történő vásárlások számának megnövelése. Fontos, hogy összefügg a SMART célokkal is a mutató sikeressége, hiszen fontos, hogy valid, piaci viszonyokkal összehasonlítva elérhető célok kerüljenek kitűzésre egy adott határidőn belül. Motiválni is tud, mivel ha olyan célokat határozunk meg, amik tudjuk, hogy elérhetőek a végén pozitívan zárul egy-egy ilyen elemzés.

Vissza a listába!