Megéri a Facebookon hirdetni?

3

Számtalanszor merül fel a kérdés minden vállalkozóban, hogy biztosan megéri Facebook hirdetésekre költeni. A válasz egy egyszerű igennél vagy nemnél sokkal komplexebb, hiszen több tényezőt szükséges megvizsgálni, melyekre cikkünkben részletesen kitérünk.

Valóban haldoklóban a Facebook?

Már több, mint 10 éve olvashatjuk a különböző hírportálokon, hogy a Facebook hanyatlóban van. Ezt arra alapozzák, hogy rengeteg közösségi média platform jelent meg az elmúlt időszakban, mint például a TikTok. Viszont azt ne felejtsük el, hogy hiába vannak olyan felhasználók, akik mindkét helyen megtalálhatók, a fizetőképes kereslet mégis inkább a Facebook felé tendál. Ha hirdetni szeretnénk, mindig célszerű piackutatást végezni annak érdekében, hogy azokhoz az emberekhez jussunk el, akik valóban érdeklődnek a termékünk vagy szolgáltatásunk iránt. Hiába népszerű a TikTok, ha például a mi célcsoportunk azok a fizetőképes kereslettel rendelkező középkorúak, akiknek biztosítási szolgáltatást szeretnénk értékesíteni. Mivel ebben az esetben nem a TikTok lesz a számunkra megfelelő social media platform.

A Facebook hirdetések előnyei

A DATAREPORTAL adatai alapján a magyar lakosság 90 %-a használja az internetet, a 75,6 %-uk pedig közösségi média felhasználó is. Közel 60 %-uk alkalmazza a Facebookot, míg a TikTok-ot csupán 27,3 %-uk. A Facebookon a felhasználók 67 %-a rendelkezik jövedelemmel, míg ezzel szemben a TikTok-on 18 év felett a teljes felhasználóknak a 22,5 %-a van, akik saját fizetéssel rendelkeznek. Ezt azért nagyon fontos megvizsgálni, hiszen hiába jó a hirdetésünk, illetve nagy az elérés, ha nem társul hozzá fizetőképes kereslet. A Ringier Axel Springer kutatásai alapján a megkérdezettek 74%-a nem vásárolt még a TikTok hatására.

A Facebook még mindig a legolcsóbb hirdetési mód, hiszen töredéke például egy televíziós reklámspotnak, melyet nagyon nehéz mérni, mivel biztosan nem tudhatjuk, hogy hány ember látta. Ezzel szemben a Facebook komplex elemzéseket készít mind a posztok, mind pedig a hirdetések elérésről. Hány embert értünk el, hányan kattintottak, egy adott bejegyzéshez mekkora aktivitás kötődik. Ezekből a mutatószámokból kiderül, hogy a követők milyen tartalmakat fogyasztanak szívesen, de ezek mellett megtudhatjuk például a nemüket, korukat vagy érdeklődési körüket is. Ezek segítségével pedig jól be tudjuk határolni a célcsoportunkat, mellyel sokkal könnyebben tudunk hirdetéseket létrehozni. Minden olyan vállalkozás számára ideális ez a hirdetési mód, aki márkaismertséget szeretne növelni, vagy az eladásait fellendíteni.

Mitől függ a Facebook hirdetések ára?

Sajnos ez nem egyszerű, hiszen, ahogy szoktuk hangoztatni, ez sok tényezőtől is függ. A Facebook lényegében egy licitrendszert alkalmaz, a hirdetők licitálnak, aki pedig megnyeri a licitet, az a Facebook felhasználók figyelmét kapja jutalmul. Tehát a végső árat, amennyit egy kattintásért fizetünk, nagyban befolyásolja, hogy a versenytársunk mekkora ajánlatot tesz. Ez csupán az egyik tényező, amely befolyásolja az árat, viszont sok tényezőt még mindig „titkol” előlünk a platform.

Az egyik fő meghatározó a célközönség, hiszen a Google Ads-szel ellentétben itt kvázi mindenki versenytárs, nem csak az, aki ugyanazokat a kulcsszavakat állítja be. A másik a hirdetések minősége, a Facebook ad egy ún. relevancia pontszámot, mely a hirdetésed minőségét mutatja meg. Itt figyelembe veszi a beállított célközönséget, hogy mennyire illik hozzájuk az adott hirdetés. Ez azért fontos nekik, hiszen nem akarják rontani a felhasználói élményt, mivel akkor nagyon sok ember hagyná el a platformot. Végül az időszak sem elhanyagolható, hiszen nem mindegy, hogy mely hetekben vagy hónapokban hányan szállnak be a licitbe, és szeretnének hirdetni a Facebookon. A karácsony közeledtével például megnövekednek a hirdetések, ezáltal magasabb költségekkel kell ilyenkor számolni.

A hirdetésekért háromféleképpen tudsz fizetni, az egyik a CPC, mely azt jelenti, hogy kattintásonként fizetsz, ez átlagosan kb. 180 Ft. Ez azért jó, mivel csak akkor fizetsz, ha valaki rákattintott a hirdetésedre, tehát érdeklődést mutatott iránta. Emellett a másik a CPM, ebben az esetben 1000 megtekintésért fizetsz, például ha ez 100 Ft akkor 10 000 Ft-ot fogsz fizetni az 1000 db megtekintésért, de nem garantálja, hogy abban az 1000 főben nem szerepel többször ugyanaz a felhasználó. Végül a CPA, ekkor csak abban az esetben fizetsz, ha valaki végrehajtja az előre kitűzött célt, például feliratkozik.

Facebook hirdetések beállításának lépései

Te is elakadtál azzal, hogy hogyan hozz létre egy Facebook hirdetést? A létrehozáskor 5 lépést kell figyelembe venni, melyet most átveszünk, hogy a te hirdetéseid is azokhoz érjenek el, akik a potenciális célcsoportodat alkotják, összhangban a céljaiddal.

1. A hirdetési cél kiválasztása

A kampányod sikerességét nagyban befolyásolja az, hogy az üzleti céljaidnak megfelelő hirdetési célt válaszd ki. Különbözőek közül választhatsz, mint például az ismertség, az aktivitás, a forgalom, az érdeklődők, az értékesítés, vagy az alkalmazás hirdetése.

2. Célközönség meghatározása

Talán ezt a legnehezebb megállapítani a kampányunk során. Itt arra kell fókuszálni, hogy a jelenlegi vásárlók milyen közös jellemzőkkel rendelkeznek, például az érdeklődési körüket vagy a demográfiai adataikat figyelembe véve. Ne legyen túl széles, sem pedig túl szűk a célzás, hiszen mindegyikkel felesleges pénzégetés történik.

3. Hirdetéselhelyezés.

Ez azt jelenti, hogy ki kell választani, hol jelenjen meg a hirdetésünk. Többféle lehetőség közül is választhatunk e tekintetben:

  • Hír- és képfolyamok (pl. Facebook hírfolyam, Facebook Marketplace)
  • Történetek és reels videók (pl. Facebook Stories, Messenger történetek)
  • Videókhoz és Reels-videókhoz elérhető beágyazott hirdetések (pl. Facebookos beágyazott videók)
  • Keresés (pl. keresési találatok a Facebookon),
  • Cikken belül (Facebook azonnali cikkek funkciója)
  • Alkalmazások és webhelyek (pl. natív, szalag- és közbeiktatott hirdetések az Audience Network felületén)

4. Költségkeret beállítása

Ennek segítségével megtervezheted a kampányod budgetjét. Megadhatod, hogy mennyit költsön maximum 1 nap alatt, vagy a teljes kampány ideje alatt. Itt tudod azt is beállítani, hogy meddig fusson a hirdetésed. Emiatt nem kell aggódnod azon, hogy a tudtod nélkül több 100 000 Ft-ot költött el a Facebook, hiszen csak annyit költ, amennyit te jóváhagysz neki.

5. Eredmények mérése

Bár ez a lépés nem kapcsolódik közvetlenül a hirdetés beállításához, mégis rendkívül fontos, hiszen a segítségével folyamatosan monitorozni tudod, hogy hogyan áll a kampányod. Ezt a Hirdetéskezelő felületén érheted el. Ha azt látod, hogy a számok nem a vártnak megfelelően alakultak, akkor módosítani szükséges a kampányon.

Összefoglalás

A Facebook köszöni szépen, de még mindig töretlenül jelen van világszerte, mely még egy jó darabig nem is fog változni. Bár az évek során növekednek a hirdetési költségek, még mindig alacsonyabbnak mondható, mint például egy óriásplakát vagy egy molinó. A felületén számos hirdetési struktúrát be tudsz állítani, de a legfontosabb az, hogy saját üzleti céljaidnak megfelelőt válassz ki, hiszen akkor érheted el az optimális eredményt. A fizetés is többféleképpen történhet, viszont itt is a kitűzött célt szükséges szem előtt tartani.

Vissza a listába!