A Google Search Console előnyei webshopoknak

3

A Google Search Console a Google egyik teljesen ingyenes szolgáltatása, melyet weboldal tulajdonosok tudnak igénybe venni. Egy pár perces folyamat során igazolni kell, hogy az adott weboldal a te tulajdonodban van, ezt követően pedig a Google azonnal elkezdi gyűjteni az információkat. Ma már szinte minden weboldal számára kötelező a Search Console készítése és használata, de webáruházak esetén még nagyobb a jelentősége, mint egyszerű honlapoknál.

A Google Search Console előnyei webshopoknak

A Google-ből érkező természetes látogatók száma

A Search Console megnyitása után az első látványos grafikon, amivel találkozhatsz, az a Google-ből érkező természetes látogatók száma. Ezek azok a kattintások, melyek nem hirdetésekre jönnek, hanem a találati lista kattintásairól van szó. Naponta lebontva mutatja a Google a kattintók számát, alapesetben az utolsó 3 hónapra vonatkozóan (maximum 16 hónapra visszamenőleg lehet statisztikákat látni). Ez már önmagában egy olyan információnak számít, amit máshol nem lehet megtalálni egy webshopról, de ahogy látni fogod, még sokkal több hasznos információval is gazdagodsz webáruházaddal kapcsolatban a Search Console felületén.

A kattintások száma mellett a Google-ben történő megjelenések számát, az átkattintási arányt és a Google-ben elfoglalt átlagos pozíciót is mutatja a grafikon.

Mire keresnek az emberek a Google-ben?

Nem csak látogatók számát mutatja a Search Console, hanem azt is, hogy milyen kifejezésekre keresnek, amikor a Google a te webshopodat jeleníti meg nekik a találatok között. Ez a funkció rendkívül hasznos tud lenni a keresőoptimalizálás szempontjából.

A keresőoptimalizálás egyik legfontosabb része a kulcsszavak meghatározása, amiben a Search Console sokat tud segíteni. Ugyan a tényleges keresési számok nem látszanak itt (a Google Ads felületén viszont igen), de azt látni lehet, hogy melyik szóra, kifejezésre hányszor jelent meg webáruházad a keresőben, és azt is mutatja a statisztika, hogy hányan kattintottak tovább webáruházadra.

Átlagos helyezések

A SEO során az egyik legfontosabb feladat, hogy webáruházad minél több kulcsszóra legyen a Google első oldalán, tehát az első 10 találat között. A Search Console segítségével a helyezéseket is nyomon lehet követni. Mutatja, hogy az egyek kulcsszavakra hányadik helyen van a webshop, és azt is, hogy az egyes aloldalakat hányadik helyen hozza átlagosan a Google.

A helyezések segítségével nyomon lehet követni a változásokat, a SEO hatását, így egy átfogó képet lehet kapni arról, hogy a keresőoptimalizálás során hogyan változtak az eredmények, kulcsszó helyezések.

Indexelt és nem indexelt aloldalak

A keresőben csak olyan aloldalak jelennek meg egy webshopnál, melyeket a Google indexel. Search Console nélkül viszont nem lehet egy olyan listát kapni egy webáruháznál, hogy mely aloldalak vannak indexelve és melyek nincsenek. A Search Console azonban ennél többet is nyújt a témában, a nem indexelt aloldalaknál azt is megmondja, hogy az adott aloldal miért nincs indexelve. Ezek az okok nem feltétlenül jeleznek hibát, hanem csak magát az okot mondják meg, és a webshop tulajdonos tudja eldönteni, hogy ez hiba vagy megfelelő viselkedés.

A leggyakoribb okok a nem indexelésre a szerverhiba, az átirányítási hiba, a robots.txt-ben történő letiltás, az URL „noindex” jelölése, 4xx hibák stb.

A webhelytérkép (sitemap) beküldése

Webshopokra jellemző, hogy akár több száz kategóriával és több ezer termékkel is rendelkezhetnek, ami gyakorlatban sok ezer aloldalt fog jelenteni, melyeket a Google-nek meg kellene találnia és ideális esetben indexelnie kellene. Ez azonban nem mindig megy ilyen egyszerűen. Ilyenkor segít a sitemap, amit el kell készíteni a webshopban található URL-ekkel, és a Search Console felületén be lehet küldeni a Google-nek, hogy biztosan rátaláljon. További előny, hogy a Search Console azt is megmondja, ha esetleg problémát talál a sitemapben, így könnyen lehet azt javítani probléma esetén.

A webshopra mutató viszontlinkek

A keresőoptimalizálás egyik fontos részét jelentik a minőségi viszontlinkek. Viszontlinknek nevezzük azokat a linkeket, melyek másik weboldalakról webshopodra mutatnak. A Search Console-ban ezeket a linkeket is figyelemmel lehet követni, látható, hogy melyik aloldalra mutatnak, honnan és milyen horgonyszöveggel. Ezek mind hasznos és fontos információk a SEO szempontjából.

Mobilos használhatóság, felhasználói élmény

Mind a keresőben elfoglalt helyezések, mind a látogatók szempontjából nagyon fontos tulajdonságok egy webshop esetén a mobilos használhatóság és a felhasználó élmény. A Search Console mindegyik mutatóról részletes információkkal rendelkezik, hiba esetén jelzi, hogy melyik aloldalon, milyen probléma lépett fel.

Értesítés problémákról, hibákról

A Search Console nem csak statisztikákat, hibákat mutat, hanem e-mailben értesítést küld, ha valamilyen probléma lép fel a weboldaladon. Ezek a hibák gyakran olyanok, melyek felhasználó szemmel egyáltalán nem is láthatók, vagy ha láthatók is, nagyon kicsit az esély, hogy észrevedd őket egy webshopban. Ilyen hiba lehet, hogy az egyik aloldal nem működik a webshopban, amit több ezer aloldal esetén nagyon ritkán vesz észre egy webshop tulajdonos. A Search Console azonban szerencsére egyből szól, ha valamilyen problémát észlel.

Összefoglalás

A Google Search Console egy olyan ingyenes szolgáltatás, amit minden webáruház tulajdonosnak érdemes használni. Search Console segítségével hasznos információkhoz juthatsz a keresőben történő megjelenésről, a látogatókról és a webshop technikai helyzetéről is, közvetlenül a Google-től.

Vissza a listába!