Webáruház landoló oldal kialakítása

4

A landing page (landoló oldal) az a lap, ahova a látogató megérkezik webáruházunk felületére (Google-ből, fizetett hirdetésről vagy például egy blogról, linkről érkezik ide). Minél hamarabb fel kell kelteni az érdeklődését, rá kell bírni arra, hogy azt csinálja, ami miatt létrehoztuk a landoló oldalt. Ez a cél lehet pl. vásárlás, hírlevélre történő feliratkozás, de akár közösségi médiában történő megosztás is. Cikkünkben azt fogjuk bemutatni, melyek azok a dolgok, melyekre valamilyen formában minden jó landing page-nek szüksége van.

Webáruház landoló oldal kialakítása

Minden olyan lap landoló oldalnak számít, ahova látogatók érkeznek. Webshopok esetén az egyik legnépszerűbb lap, ahova a látogatók érkeznek, a kezdőoldal. A kezdőoldal kialakításáról már írtunk az előző linken. Emellett lehet létrehozni külön lapokat, ahova pl. hirdetésekről, blogról irányítjuk a látogatókat.

A landoló oldalt, ahogy általában a honlapokat is, két nagy csoportra bonthatjuk: tartalomra és designra. Mindkettőre hasonló mértékben kell figyelmet fordítani, mert egyformán szükség van rájuk a sikerhez.

A landoló oldal tartalma

Ide tartoznak a szövegek, képek valamint a különböző űrlapok.

A landoló oldal címe

A landing page címe pont olyan, mint általában a címek: úgy kell kitalálni, hogy cselekvésre késztesse a látogatókat. Ez webáruházak esetén általában vásárlást jelent. Ez azt jelenti, hogy a címet úgy kell kialakítani, hogy vásárlásra biztasson.

Emellett hirdetésekről érkező látogatók esetén az oldal címe egyezzen meg azzal, amit a hirdetésben alkalmazunk. Ennek oka egyszerű, aki a hirdetésre kattint, azt várja el webshopunkra érkezéskor is, ami miatt felkeltette figyelmét a hirdetés. Ha teljesen már kialakítású, tartalmú oldalra érkezik, becsapva érezheti magát, és tovább állhat vásárlás nélkül.

A landoló oldal alcíme

Az alcím feladata, hogy kiemelje azokat a pozitívumokat, melyekre a vásárlást követően számíthat a vásárló. Szoros kapcsolatban van a főcímmel: a főcím a vásárlásra biztat, az alcím pedig megmutatja, hogy miért érdemes vásárolni.

Az oldal szöveges tartalma

Az előző két címben kell felkelteni a látogatók figyelmét, úgy kell őket meghatározni, hogy azok alapján a látogatók el tudják dönteni, milyen termékről, szolgáltatásról is szól az oldalunk. A tartalom feladata az, hogy azok, akik további információkat szeretnének megtudni ezekről a termékekről, szolgáltatásokról, itt megtalálják ezeket az információkat. Nem több ezer karakteres összefüggő szövegre kell gondolni, hanem könnyen olvasható, a fontos információkat tartalmazó felsorolásokra, néhány mondatos, tagolt, megfelelően megformázott bekezdésekre. Meg kell találni azt az arány, hogy a szöveg mérete ne menjen a könnyű olvashatóság rovására.

Meta title és description címkék

A meta címkék keresőoptimalizálásban betöltött szerepéről egyik korábbi cikkünkben írtunk már. Landing page-ek esetén nem csak erre kell figyelni, hanem arra is, hogy a látogatók számára figyelemfelkeltők legyenek. Hiába látja meg valaki oldalunkat a Google találati listájában, ha a meta címmel, leírással nem győzzük meg, nem fog eljutni webáruházunkra.

Képek

A landoló oldalak tartalma természetesen nem csak szövegből áll, hanem képeket is tartalmaz. Ezeket úgy kell megválasztani szintén, hogy elősegítsék az eladást. Ha termékeket, szolgáltatásokat árulunk, akkor azokat kell bemutatni egy-egy jó minőségű képpel. Ez azt jelenti, hogy lehetőleg kerülni kell az általános, internetről letöltött képeket, és konkrétan azokat a termékeket kell bemutatni, melyeket el szeretnénk adni.

A képek alternatív szövege

A képek alternatív szövege szintén fontos a keresőoptimalizálás szempontjából, ennek segítségével „látja” a Google a képeket. A landing page szempontjából azonban szintén nagy jelentőségük van ezeknek a szövegeknek, melyek a kép tartalmát írják le. Legjobb esetben soha nem lesz rájuk szükség, mert minden megfelelően működik, a valóságban azonban ez nem így lesz. Gyakran előfordul, hogy probléma van a látogató böngészőjével, vagy akár a webshopunk felületével. Ilyenkor, ha megadjuk ezeket az alternatív szövegeket, akkor ezt fogja látni a kép helyett a látogató. Ha nem adunk meg szöveges leírásokat az egyes képekhez, akkor semmit nem lehet probléma esetén látni a képek helyén.

Űrlapok

Az űrlap kialakítására nincs egy általánosan elfogadott megoldás a lényeg, hogy megfeleljen arra a célra, amire használni szeretnénk. Ha feliratkozókat keresünk hírlevelünkre, akkor tartalmazza a mezőket, melyekre mindenképpen szükség van a feliratkozáshoz (ez általában csak egy email cím). Ha eladni szeretnénk valamit, akkor tartalmazza a vásárláshoz szükséges mezőket, vagy egy gombot a kosárba tevéshez.

Az űrlapok beküldés/vásárlás/cselekvés gombja

Ezeknek a gomboknak a szövegét is külön ki kell találni. Nem elég egy általános „Beküldés” felirat, hanem az egyes célokhoz kell alakítani. Hírleveleknél jobb megoldás a „feliratkozom”, akcióknál a „vásárlás” helyett „megvásárolom X %-kal olcsóbban” stb. A feladat, hogy a passzív szövegek helyett aktív feliratokat használjunk.

Megbízhatóság megerősítése

Az egyik legnehezebb feladat az internetes vásárlások során, hogy meggyőzzük a látogatókat, hogy megbízható cég vagyunk. Erre szükség lehet landoló oldalak esetén is. Jó megoldás erre korábbi vásárlók, ügyfelek véleményének bemutatása. Nem kell hírességekre gondolni, tökéletes megoldás néhány átlagos vásárló véleményének megjelenítése, fényképpel, névvel. A fénykép fontos a bizalom megteremtésében, mivel jelzi a látogatók számára, hogy valós személy véleményét olvassa, nem egy kitaláltat.

A másik legkedveltebb megoldás a bizalom kialakításához, ha az elérhetőségeket megjelenítjük (legalább a címet és a telefonszámot) a landoló oldalon is. Ez biztosítja arról a látogatót, hogy létező céggel van dolga.

A landoló oldal designja

A tartalmi megoldásokat bemutattuk, de ezek megfelelő alkalmazása mit sem ér, ha nem párosul hozzá kiváló design. Ebben a fejezetben erről lesz szó.

A látványvonal

A látványvonal feletti rész a lap azon része, melyet görgetés nélkül lát a látogató. Ide kell elhelyezni a fontosabb információkat, valamint a cselekvés gombját is, hogy megszólítsuk azokat is, akik nem mennek lejjebb az oldalon, hanem az alapján döntenek, amit először meglátnak. Ez azt jelenti, hogy a főcím, az alcím, a gomb, és ha van, az űrlap is a látványvonal felett kapjon helyet.

A cselekvési gomb designja

Nem csak a gomb szövegét kell gondosan kitalálni, hanem a designjának tervezésére is ügyelni kell. A gomb színe olyan legyen, hogy nem olvad be környezetébe, elüt attól. Emellett lehet nyilat használni arra, hogy a gombra irányítsuk a figyelmet. A design és a felirat összehangolásával tudjuk azt elérni, hogy senkinek ne kerülje el a figyelmét az, amire rá szeretnénk venni.

Reszponzív oldal

A reszponzív webáruház kialakításról már írtunk korábban. Ennek a landing page esetén is fokozott jelentősége van. Ha okostelefont, tabletet használ a látogató, kevesebbet lát egyszerre oldalunkból, mint azok, akik monitort használnak. Figyelnünk kell tehát arra, hogy a kis képernyőn is a látványvonal felett helyezkedjenek el a fontosabb információk. Erre jó megoldás a reszponzív design. Ennek segítségével bármilyen eszközt is használ a látogató, kiváló felhasználói élményben lesz része.

Összefoglalás

Sokan követik el azt a hibát, hogy azt hiszik, ha eljutott webáruházukba a látogató, akkor vásárolni is fog. Cikkünkből azonban jól látható, hogy a látogató megszerzése csak az első feladat, utána rá is kell venni arra, hogy vásároljon is nálunk, ehhez pedig szükség lesz a tudatos landoló oldalra. Minél többet fogadsz meg az itt felsorolt megoldásokból, annál több esélyed lesz arra, hogy a látogatókat vásárlókká konvertált.

Vissza a listába!