Termékajánlási megoldások webáruházak számára

4

A webáruházad bevételeinek maximalizálásához elengedhetetlen, hogy különböző termékajánlási módszereket alkalmazz webshopok legfontosabb oldalain. Ezek segítségével olyan termékeket lehet a látogatók figyelmébe ajánlani, melyek érdekelhetik őket, de nem biztos, hogy maguktól megtalálnák a azokat. Különböző termékajánlási lehetőségek vannak a webáruházak különböző aloldalain, ezeket fogjuk részletesen bemutatni.

Termékajánlási megoldások webáruházak számára

Termékajánlás a főoldalon

A főoldal a webáruházak legfontosabb oldala, ugyanis a legtöbb látogató általában a főoldalon fog belépni egy webshopra. Ennek megfelelően bevett gyakorlat a főoldalon egyből különböző termékeket, termékcsoportokat megjeleníteni a látogatók számára. Mivel belépéskor még semmilyen információd nincs a látogatókról, így itt általánosabb termékeket célszerű kiemelni.

Animációk, bannerek

A főoldali termékajánlási módszerek közül az egyik legnépszerűbb az animációk, bannerek készítése. Ezek általában olyan képes bemutatók, ahol egy rövid szöveg és egy link található a termékoldalra, kategóriaoldalra. Animációk, bannerek segítségével általában a legkeresettebb vagy legújabb termékeket szokás kiemelni.

Felhasználóbarát webáruház készítés

Kiemelt, akciós, új, top termékek megjelenítése

Nem csak képes formában lehet a főoldalon termékeket megjeleníteni, hanem konkrétan termékeket is ki lehet rakni. Ezeket csoportosítva szokás megjeleníteni, amivel azonnal fel lehet kelteni a látogatók érdeklődését.

Ilyen csoportosítási lehetőségek pl. a kiemelt, akciós, új, top termékek. A kiemelt termékek közé általában azokat szokás sorolni, melyeket mindenképpen meg akarsz ismertetni a látogatókkal. Itt akár a másik 3 csoport főbb termékeit is össze lehet gyűjteni egy helyre.

Az akciós termékek főoldalon történő megjelenítése szintén gyakori megoldás, mivel vannak olyan vásárlók, akik kifejezetten a leárazásokat, akciókat keresik. Ha ezeket megtalálják egy helyen, akkor nagyobb az esélye, hogy vásárolni is fognak az adott termékek közül.

Hasonló előnyökkel jár az új termékek kiemelése is. Számos olyan, általában visszatérő vásárló van egy webshop esetén, akik ismerik a kínálatot, és amikor visszatérnek egy webáruházra, akkor azokra a termékekre kíváncsiak, amelyek az utolsó látogatása óta kerültek fel az oldalra. Ha ezeket a főoldalon azonnal láthatják, akkor könnyebben tudnak majd vásárolni.

Termékajánlás a termékoldalon

A webshop következő oldala, amely rengeteg lehetőséget nyújt a termékajánlásra, maga a termékoldal. Amikor egy látogató megnyit egy termékoldalt, akkor egyből több információval rendelkezel róla, mint ha csak a főoldalt böngészi valaki. Ezt ki lehet használni termékajánlásokkal.

Hasonló termékek

Az egyik legegyszerűbb megoldás a termékoldali hasonló termékek ajánlása. A megjelenő hasonló termékeket előre össze lehet állítani, a termékoldalhoz rendelni. Mivel a látogatók több hasonló terméket láthatnak plusz kattintás nélkül, így könnyen megismerik a kínálatot, kevesebb eséllyel zárják be az oldalt, ha az adott termék nem nyeri el a tetszésüket.

Amire figyelni kell, hogy a termékoldalon hasonló árú, vagy drágább termékeket ajánlt a látogatóknak, mint amit éppen néznek, ugyanis ezzel lehet növelni a bevételeket.

Kiegészítő termékek

Rengeteg olyan termék van, melyhez lehet kiegészítőket, egyéb termékeket ajánlani, eladni. Ezeket a kiegészítőket meg lehet jeleníteni a termékoldalon is. Pl., ha laptopot árulsz, szüksége lehet a vásárlóknak laptop táskára, egérre. TV-k esetén szükség lehet TV-tartóra, elemre, távirányítóra, HDMI kábelre stb. Gyakran a vásárlóknak csak utólag jut eszébe, hogy nem elég megvenni egy terméket, hanem egyéb dolgokra is szükség lehet a használathoz. Ha ezeket a termékoldalon megtalálják, akkor sokkal nagyobb az esélye, hogy tőled fogják ezeket is beszerezni.

Gyakran együtt vásárolt termékek

A kiegészítő termékek egyik továbbfejlesztett verziója a gyakran együtt vásárolt termékek. Itt már nem a webshop üzemeltetője választja ki a megjelenő termékajánlásokat, hanem a rendszer automatikusan azokat a termékeket ajánlja, melyeket együtt szoktak vásárolni az emberek. A végeredményt tekintve sokkal jobb ez a rendszer, de bonyolultabb is megvalósítani, valamint a megfelelő működéshez több vásárlásra, eladásra is szükség lesz.

Kategóriaoldalak

A kategóriaoldalak a webáruházas böngészés egyik alapját jelentik. Ezek azok az oldalak, ahol csoportosítva vannak a hasonló termékek. A korábbiakban bemutatott megoldásokhoz hasonló termékajánlásra nem feltétlenül alkalmasak a kategóriaoldalak, azonban a megjelenített termékek sorrendjével segíteni lehet az eladásokat.

Gyakori probléma, hogy a webáruházak kategóriaoldalain a termékek pl. névsorrendben, vagy akár bármilyen rendszer nélkül jelennek meg. Ehelyett jobb megoldás, ha pl. az elsőként megjelenített termékek a legnépszerűbb, legkeresettebb, legújabb stb. termékek. Ezekkel sokkal könnyebb felkelteni a látogatók érdeklődését, különösen akkor, ha jelölöd is valahogy, hogy népszerű termékekről van szó.

Keresési találatok és a 404-es oldal termékajánlása

A keresési funkció a webáruházak egyik legnépszerűbb funkciója, segítségével a legegyszerűbben, leggyorsabban lehet megtalálni azokat a termékeket, melyekre a vásárlóknak szüksége van. Előfordulhat azonban, hogy valaki olyan kifejezésre keres, amire nincs találat a webshop felületén. Ha egy üres oldalt kap találatként a látogató, akkor gyakran azonnal elhagyja a webshopot. Lehetőség van azonban az üres oldal helyett termékajánlásokat megjeleníteni, növelve ezzel a további böngészés, a vásárlás esélyét.

Hasonló a helyzet a 404-es oldalak esetén is, mivel általában ezek is üres oldalak szoktak lenni. Nem szabad azonban lemondani azokról, akik valami miatt ilyen aloldalra jutnak, különösen azért, mert gyakran külső oldalról érkezik nem létező URL-re valaki, és még egyáltalán nem böngészte webáruházad.

A személyes termékajánlás

A fent bemutatott termékajánlási megoldások nagy része manuálisan, vagy nagyon egyszerű elven működik. Több száz, több ezer termékkel rendelkező, befutott webáruházaknál azonban rengeteg idő mindent beállítani, rendszeresen frissíteni, így érdemes a folyamatot automatizálni.

Az automatikus termékajánlási rendszerek segítségével nem csak a fent bemutatott megoldásokon lehet javítani, hanem az ajánlott termékek akár felhasználóként is változhatnak. Ezt nevezzük személyes termékajánlásnak.

A személyes termékajánlások lényege, hogy a rendszer figyeli, hogy egy látogató milyen termékeket tekintett meg, sőt, akár azt is, hogy milyen termékeket rendelt korábban. A rendszer ezeket az adatokat összegzi, és ezek alapján fogja összeállítani a megjelenített termékajánlásokat. Pl., ha valaki egy műszaki cikk webshopban a laptopokat nézegeti, de nem ad le rendelést, hanem átvált egy másik termékcsoportra, akkor ajánlásként lehet a megtekintettnél olcsóbb laptopokat ajánlani neki, hátha a magas árak miatt váltott másik terméktípusra.

Ahhoz, hogy a személyes termékajánlás jobban működjön, mint az egyszerűbb megoldások, több adatra van szükség. Emiatt gyakori megoldás, hogy a két lehetőséget kombinálják, új látogatók először az egyszerűbb ajánlásokat látják, és csak akkor vált a rendszer a személyes ajánlásokra, amikor úgy ítéli meg, hogy rendelkezésre áll már elég adat egy látogatóról ehhez.

Összefoglalás

A jól kialakított termékajánlások segítségével akár a sikeres webáruházak is magasabb szintre emelhetők. Az egyszer termékajánlások megvalósíthatók a legkisebb, akár most induló webáruházak esetén is, ha pedig igény van rá, a személyre szabott termékajánlással a határ szinte a csillagos ég. Ha maximálisan ki szeretnéd használ a webshopodban rejlő lehetőségeket, érdemes elgondolkodni a termékajánlási rendszer elkészítésén, megvalósításán.

Felhasználóbarát webáruház készítés

Vissza a listába!