USP jelentése, kialakítása egy webshop esetében

3

Mint ahogyan a célközönségünk meghatározása is elengedhetetlen marketing szempontból, úgy azt sem szabad figyelmen kívül hagyni, hogy a mi webshopunk miben másabb, mivel tud többet nyújtani, mint a versenytársaké. Ebben a blogcikkünkben bemutatjuk a USP jelentését, valamint kialakítási módozatait webáruházak számára.

USP jelentése, kialakítása egy webshop esetében

A USP jelentése

A USP, a Unique Selling Proposition rövidítése, magyarul egyedi terméktulajdonságot jelent, de egyébként használják még rá a unique selling point megnevezést is. Ez az, amely segít abban, hogy ne olvadjunk bele a tömegbe, hanem kitűnjünk valami olyan tulajdonság miatt, ami egyedivé tesz minket. Egy kiválóan megfogalmazott USP segíthet a marketing stratégia kialakításában, valamint a brandépítésben is hasznos lehet.

Mikor számít jónak?

A USP akkor számít jónak, ha egyszerre magabiztos és megbízható képet mutat a vállalkozásról. A kommunikáció során elengedhetetlen ennek a termékelőnynek a kommunikálása. Ezt esetleg a szlogenünkben is felhasználhatjuk, ezáltal a brandépítéshez is hozzá tud járulni. Arra viszont célszerű odafigyelni, hogy kerüljük el a kliséket, mint például a minőség kérdése mára már eléggé elcsépeltté vált. Olyat válassz, amely a saját célközönséged számára is értékes. Tehát ebben az esetben is a fogyasztói igényekből induljunk ki, és az alapján határozzuk meg a saját USP-nket.

Nem minden minősül USP-nek

Lehet, hogy te egy adott dolgot USP-nek gondolsz, viszont nem biztos, hogy az valóban az is. Bár sok minden lehet egyedi terméktulajdonság, mégsem minősítjük mindet annak. Ami biztosan USP-nek számít: legjobb ár/érték arány egy adott piacon, leghatékonyabb eszköz kínálat egy adott iparágon belül. Általában egyedülálló ajánlatokként szoktuk a USP-t emlegetni, viszont nem minősül annak a százalékos kedvezmény, az ingyenes kiszállítás, a pénzvisszafizetési garancia vagy a 0-24-es ügyfélszolgálat.

Milyen tényezőket vegyél figyelembe a saját USP-d kialakításánál?

Az első, és legfontosabb a célközönséged ismerete, a problémáiknak a feltárása és megértése. Ilyen probléma lehet az, hogy kevés szabadidővel rendelkeznek. Fontos olyan kérdésekre választ adni, hogy miért a te termékedet vásárolják meg a versenytársadé helyett. Ha sikerült megismerned a konkrét problémájukat utána tudsz számukra megoldást kínálni, például ha nem elégedettek a termékeddel, akkor nem 30 napig, hanem 60 napig küldhetik vissza neked díjmentesen.

Nagyon fontos a versenytársak folyamatos monitorozása, hiszen ebből láthatod az ő egyedi terméktulajdonságukat, melyeket átdolgozva akár hasznosítani tudsz a vállalkozásodban. Minden vállalkozásnak számos versenyelőnye van, viszont ezeket szem előtt kell tartani, ezért is nagyon fontos a versenytárs elemzés. A USP kialakításában a vásárlói visszajelzések is nagyon fontosak lehetnek, ezért időről időre a vásárlókat érdemes megkérdezni, hogy miért nálad szeretnek vásárolni, illetve hogy van-e bármilyen terület, amelyben gyenge a cég és erősíteni kellene.

A saját USP-d kialakítása

Néhány egyszerű lépéssel te is létre tudod hozni a saját vállalkozásod egyedi termékelőnyét, mutatjuk hogyan.

1. lépés: Célcsoport minél részletesebb leírása, beleértve a számukra fontos tényezőket. Ezt a saját, korábbi elemzéseid alapján tudod leírni.

2. lépés: Terméked/termékeid pontos leírása, amik alkalmazhatóak a USP meghatározásánál. Akár egy számodra jelentéktelen tulajdonság is lehet USP, hiszen az a fontos, hogy a te célcsoportod annak titulálja.

3. lépés: A 2. pontban leírtakat hasonlítsuk össze a versenytársakéval. Készíts egy olyan kimutatást, melyben összehasonlítod a saját cégedet a versenytársaidéval. Ezáltal egy olyan eredményt kaphatsz, melyből egyértelműen láthatóvá válik miben erős te, illetve a versenytársaid.

4. lépés: Készíts el a USP-khez magyarázatot, leírást legalább fél oldalban, majd azokat vizuális elemekkel is támogasd meg a könnyebb értelmezés érdekében.

5. lépés: Hallgasd meg a célcsoportodat. Célszerű néhány vásárló megkérdezése a termékeddel kapcsolatosan, hogy ő miként látja a céged egyediségét, mutasd meg az általad definiált USP-ket. Ezeket értékelni tudja a vásárlód, ennek a segítségével egy sokkal átfogóbb képet kaphatsz.

6. lépés: Az előző lépésekben kapott eredményeket hasonlítsd össze egymással, majd válaszd ki a cégedhez legjobban illőt. Mindenképp vedd figyelembe a célcsoportod igényeit, hiszen nekik szeretnéd eladni a termékeidet.

7. lépés: A választott USP-t egyértelműen kommunikáld a célcsoportod felé, mindenképpen legyen egyértelmű és világos számukra, hogy ne legyen belőle esetlegesen félreértés.

Alkalmazási területei

A USP-nek számos felhasználási területe lehetséges. Mint azt korábban leírtuk a szlogen megfogalmazásában is kiemelt jelentőséggel bír. Ezek mellett beépíthető a logóba, a webshopon, az én-márkába, a kommunikációba, a hirdetési kampányaid létrehozásánál, végül pedig a marketing stratégiád kialakításában is szerepe lehet egy igazán jól meghatározott USP-nek.

Miért fontos egy webshop számára a USP megléte?

A webshopok számára azért lehet releváns a USP, mivel már ingyenes szállítás nem számít akkora versenyelőnynek, mint az elmúlt években. Egy webáruháznak ki kell tűnnie a versenytársai közül egy olyan terméktulajdonsággal, mellyel a másik fél nem rendelkezik, vagy annál jobbat kell nyújtani. Az sem jelent problémát, hogyha valamilyen szinten meghökkenti az embereket, mivel egy számukra szokatlan kiegészítő szolgáltatást biztosítunk a termékünk mellé. Ilyen lehet például a 100 éves garancia egy bőr táskára, mely strapabíróságot és minőséget közvetít a fogyasztók számára, anélkül, hogy ezek kiemeltek lennének. Néhány ismert márka USP-je: Toms: „Minden megvásárolt Toms termékért mi segítünk egy rászorulón. Egy az egyért.” Domino’s Pizza: „Friss, forró pizzát szállítunk hozzád 30 perc alatt, különben ingyen kapod.”

Összefoglalás

A USP tehát nem más, mint egyedi terméktulajdonság, amely a versenytársaktól megkülönböztet. Általa tűnhetsz ki a tömegből, de fontos tényezője, hogy a vállalkozásodhoz illő legyen, illetve a vásárlóid problémáira nyújtson megoldást. Mindenképpen elengedhetetlen a termékeid részletes áttekintése, valamint az az extra, mellyel meg tudod még fogni a vásárlót, hogy téged válasszon a versenytársak helyett. Bár sokszor halljuk, hogy minden piac rendkívül telített, viszont egy egyedi termékelőnnyel, ami még nem volt véleményünk szerint még mindig ki lehet tűnni a tömegből.

Vissza a listába!