Storytelling, avagy miért érdemes én-márkát építenie egy webáruháznak

3

A marketing egy fontos eleme a storytelling. Ha jól felépített storytellingje van egy webáruháznak szinte biztos, hogy nyert ügye van, hiszen az emberekre leginkább érzelmek generálásával lehet hatni. A mostani cikkünkben arra igyekszünk választ adni nektek, hogy miért érdemes webáruház tulajdonosként egy megfelelően kidolgozott storytelling stratégia megalkotása az én-márka építéséhez.

Storytelling, avagy miért érdemes én-márkát építenie egy webáruháznak

Mi is az a storytelling és én-márka?

A storytelling szó nem mást jelent, mint történetmesélést. Ez az egyik leghatékonyabb szövegírási technika. Az emberi kifejezés egy rendkívül kifejező formája, hiszen általa sokkal jobban megismerhetnek minket a vásárlók. Nem lehet tanfolyamon elsajátítani, a legjobbak általában érzésre jönnek létre, ezáltal teljes mértékig hitelesen tudják képviselni a márkádat. Az inbound marketing alapját képezi, amely nem más, mint hogy a leendő vásárlót nem reklámokkal bombázzuk, hanem értéket nyújtunk a számukra, és így hívjuk fel magunkra a figyelmét. Ezáltal nem tűnik az értékesítésünk erőszakosnak. 

Az én-márka vagy személyes márka (me brand, personal brand) pedig nem más, mint az online térben egy adott személy tudatosan épített márkája, vállalkozása, melyben ő kapja a főszerepet. Ez azt jelenti, hogy az általa képviselt márkát vagy céget vele azonosítják.

A storytelling fontossága a webáruházak marketingjében

Bár sok munkával jár, megéri a befektetett energiát. Olyan történeteket mesélünk el nekik, amik érdekesek lehetnek a számukra. Ennek a segítségével tudjuk bevonni a legjobban a közönségünket, természetesen nélkülözhetetlen hozzá a vizuális, vagyis a kép vagy videós formátum, hanggal ellátva. A webshop felépítéséhez kiváló lehet a storytelling, hiszen el tudjuk mesélni például, hogy azért alkottuk meg ezt a márkát, mivel mi is ilyen problémával küzdünk, viszont a piacon eddig nem volt olyan másik termék, amely arra az adott problémára megoldást nyújtott.

A történetmesélés alkalmazási felülete

A storytelling-et blogbejegyzésekben érdemes alkalmazni, ezáltal még nagyobb forgalmat tudsz generálni a webshopodba. Ez különösképpen akkor lehet igazán hatásos, ha belefűzöd az egyik termékedet vagy szolgáltatásodat a történetbe, ide belinkeled a termék webshopos linkjét, ahol akár azonnal meg is tudja vásárolni, ha felkeltette az érdeklődését, és fenn tudod tartani az érdeklődésüket. Ezek a bejegyzések választ adhatnak számukra olyan kérdésekre, amik bár felmerültek bennük, mégsem merték őket megkérdezni.

Cselekvésre is tudod őket ösztönözni a végén, hogy osszák meg másokkal, írjanak kommentet, vagy „tetszikeljék” be az írásodat, ha egyetértenek a benne leírtakkal. A segítségével még jobban közelibbé tudod tenni a márkádat hozzájuk. Sokkal magasabb szintű lojalitás (bizalom) fog kialakulni bennük, mi több emlékezni fognak a történetedre, amely lehet személyes vagy akár vásárlói visszajelzés, tudni fogják, hogy a te webáruházad blogszekciójában találkoztak vele.

A blogbejegyzésedet népszerűsíteni tudod a közösségi médián is poszt formájában. Ebben az esetben a cikk egy szeletét osztod meg a követőkkel, így ha bővebben is érdekli őket, mert mondjuk ugyanaz a probléma van jelen az ő életükbe is rá fognak kattintani a teljes kép érdekében. Fontos viszont, hogy itt ne „lőjük le a poént”, hanem csak keltsük fel a kíváncsiságukat a cikk elolvasására.

A konkrét folyamat

Mielőtt neki állsz a storytelling megalkotásának nulladik lépésként a legfontosabb, hogy ismerd a célközönségedet, hiszen nekik akarsz értéked átadni, és nem utolsó sorban természetesen eladni is. Ahhoz, hogy megalkosd a témát nélkülözhetetlen tudnod kiknek akarsz értékesíteni, hiszen a témákat is eköré kell felépítened ahhoz, hogy elérd a kívánt hatást. Tisztában kell lenned a problémáikkal, félelmeikkel, egyes esetekben a demográfiai mutatók is fontosak lehetnek, hiszen nem ugyanúgy kommunikálsz egy tinédzser korú lánnyal, mint például egy 40+-os hölggyel. Maga a termék, vagy szolgáltatás sem mindegy, mivel másképp fog felépülni a kommunikációs folyamat egy ügyvéd vagy egy gyerekjáték forgalmazó esetében.

1. lépés: Írd le az üzenetedet akár fél vagy több oldalban részletesen, ez azért releváns, hiszen ebből fogsz építkezni. Mi a célod azzal, hogy alkalmazod ezt a módszert? Eladni szeretnél? Felhívni magadra a figyelmet?

2. lépés: A történet témáját a legnehezebb kitalálni és kivitelezni is. Kicsit a célcsoportod fejével is kell gondolkodnod, hiszen nem árt tudnod, hogy milyen érzelmeket váltasz ki belőlük, miközben olvassák. Célszerű minden történetet külön elmesélni, ezzel segíted a rendszeres tartalomgyártásodat, illetve a közönséged figyelmének folyamatos felkeltésében is segítségedre lehet. Az alapvető képlethez a következők tartoznak: cselekvésre kell, hogy ösztönözze őket, vond bele saját magadat is, értéket és tudást adj át nekik, ezen kívül a legoptimálisabb esetekben a téma arra ösztönzi őket, hogy egymás között is megvitassák annak megoldási lehetőségeit.

3. lépés: A cselekvés, vagyis a call to action megfogalmazása a következő. Ebben a részben

alaposan leírod, hogy mit szeretnél kiváltani belőlük. Például ez lehet hírlevélre történő feliratkozás, vásárlás, megosztás, ajánlatkérés stb. A célokkal ezen résznek mindig összhangban kell lennie.

4. lépés: A történet megalkotása. Ebben a részben már mindent tudsz, ami szükséges lehet egy jó storytelling megalkotásához, az alapok biztosan állnak. Most már jöhet a kreatív rész, az írás. Amire mindenképpen figyelj oda az a helyesírás, sok minden állhat vagy bukhat ezen. Gondold végig, téged sem győz meg az, aki nem tud helyesen írni, mindegy hogy mely területről van szó. Ezen felül a fogalmazásra is ügyelni kell, mivel ha nem érthető az, amiről szó van, akkor nem fogod meg az olvasót, sőt, akár örökre el is veszítheted.

Miért is releváns az én-márka építés esetében a storytelling?

A kérdésre egyszerű a válasz, hiszen saját történeteket osztasz meg a követőiddel, vásárlóiddal. Mindegyik részbe, ha csak minimálisan is, de belehelyezed önmagadat. Ennek a segítségével közelebb érezhetnek téged, mivel valamennyire megismernek, a kapcsolódás pedig garantált. Az emberek többsége általában az emberekhez ragaszkodik, nem céghez, vagy márkához. Ez azért lehetséges, mivel a számukra ismertebb emberekben nagyobb bizalmat táplál az emberek többsége. Ebből pedig egyenesen következik, hogy attól, akiben megbízunk szívesebben vásárolunk és jobban adunk a szavára. Így jöhet létre egy kiváló én-márka a storytellinggel egy webshopban.

Összefoglalás

A storytelling hatalmas jelentőséggel bír az online világban. A történeteket szinte mindenki szereti és többségével kapcsolódni is tud hozzájuk. Ám nagyon oda kell figyelni az alkalmazására, hiszen mindegyik blogcikkben nem szabad értékesítést tenni. Erre érzékenyek lehetnek az olvasók, vásárlók. A jó storytellingben értéket teremtünk az olvasója számára. Nem utolsó szempontból pedig segít a SEO-ban is, hiszen azt szokták mondani, hogy minél frissebben van tartva egy webáruház, és minél több szöveg található meg rajta, annál jobban „szereti” őt a Google.

Az én-márka építés elengedhetetlen része, hiszen saját sztorikat osztunk meg az olvasókkal, követőkkel. Ennek segítségével pedig a márkát emberhez fogják kötni, így pedig kötődés alakulhat ki. Webshopok esetében azért lehet releváns a brandépítés, az én-márka építés és a storytelling alkalmazása, legfőképpen kisvállalkozások szempontjából, mivel velük azonosítják az egész céget. Nem utolsó sorban tudunk másokat is arra inspirálni, hogy merjenek vállalkozni, hiszen több márka esetében is személyes, akár egészségügyi probléma miatt alkottak meg egy terméket, mely egy nagy céggé nőtte ki magát az évek alatt.

Vissza a listába!