Brandépítés, márkaépítés webáruházaknak lépésről lépésre

3

Napjainkban nem elég csak szimplán jelen lenni az online térben, hanem tudatosan kell építeni a brandet. A stratégia nagyon fontos rész, viszont meglepően kevés figyelmet kap, pedig ez képezi az esszenciáját a vállalkozásnak az ötlet kitalálása után. Ebben a cikkünkben megpróbálunk abban segíteni, hogy fel tudd turbózni a webáruházadat a márkaépítés segítségével.

Brandépítés, márkaépítés webáruházaknak lépésről lépésre

A brand jelentése

A brand jelentése magyarul márka. Gyakorlatban a marketing stratégia során arra használjuk a brand kifejezést, hogy a vállalkozással vagy a termékeivel, szolgáltatásaival kapcsolatos véleményeket összefoglaljuk.

Tudatos márkaépítés fontossága

A márka (brand) felépítése fontos rész egy vállalkozás életében. A legnagyobb hangsúly a tudatosságon, a stratégián van, amely mentén haladunk a márkaépítés hosszú útján. A brand magában foglalja a cég nevét, fantázianevét, szlogenét, a terméket, annak milyenségét és minőségét stb. Összefoglalva jelképezi a cég elismertségét, minőségét, egy szóval hírnevét. A lényege a brandépítésnek, hogy minél pozitívabb képük legyen a vásárlónak vagy leendő vásárlónak a vállalkozásról. Ezt a képet folyamatosan tudjuk befolyásolni.

Minden márka számára szükséges a tudatos építkezés, hiszen hosszú távon az válik kifizetődővé. Teljesen mindegy, hogy milyen iparágról van szó, rendkívül fontos a fogyasztók fejében kialakult kép rólunk, hiszen a szájreklám is nagy erővel bír. Javasolt szakemberrel dolgozni a márkaépítésen, hiszen ő ismeri a piacot és a tudás nála van.

Miért fontos a márkaépítés webáruházak számára?

Az emberek nagy része nehezen lép ki a komfort zónájából, tehát a szokásainak a „rabja”. Ez azt jelenti, hogy a jól megszokott dolgokat részesíti előnyben. Ezért szükséges megismertetni a webshopban található termékeket a leendő vásárlókkal, hogy kialakuljon bennük a termékeink iránti bizalom. Fontos tisztában lenniük azzal, hogy mit képviselsz, és ehhez hűnek is kell lenned minden felületen.

A brandépítés lépései

Maga a brandépítés több lépésből áll, ezek hosszú idő alatt megvalósíthatók, de nélkülözhetetlenek annak érdekében, hogy egy olyan márkát hozzunk létre, melynek van relevanciája és szeretik a vásárlók.

0. lépés: Célközönség meghatározása

Már unalomig emlegetjük, hogy mennyire fontos tisztában lennünk azzal, hogy kinek akarunk értékesíteni. Nincs ez másképp a webáruházak brandépítésének esetében sem. Ha tudod, hogy kinek szeretnél eladni, az alapoz meg mindent. Tudnunk kell, hogy a célcsoportunk mely problémájára nyújt megoldást a mi ötletünk számunkra.

1. lépés: Az üzenet

Kihagyhatatlan az üzenet megfogalmazása, mellyel hatni tudunk a célcsoportunkra. Fontos, hogy mindig pozitív csengése legyen. Hiába mondják azt, hogy a negatív reklám is reklám, sajnos ez sok esetben nem így van, és rengeteget árthat a márkánknak. A legcélszerűbb, ha ráhúzunk egy olyan jelzőt, mellyel teljes mértékben azonosulni tudunk, és a célcsoportunk számára megoldást kínál. Gondoljunk csak a L’Oréal szlogenére, ami a „Mert megérdemled!”, ez egyszerre tükröz minőséget és kényeztetést is a nők számára.

2. lépés: A kommunikáció

A kommunikáció rendkívül fontos tényező, ennek segítségével tudjuk azt elérni, hogy minket válasszanak a konkurencia helyett. Ebben szerepelnie kell magának a megoldásnak, amelyet az ügyfél problémájának megoldására kínálunk. A legcélszerűbb eladásösztönző programokat létrehozni, hogy többet tudjunk kínálni a vásárlók számára. Ilyen lehet például a törzsvásárlói program, különböző kedvezmények több termék vásárlásakor, ajándék egy bizonyos összeg felett vagy több termék egyidejű vásárlása esetén stb.

Ha például levelezünk a vásárlóval vagy hírlevelet küldünk számára akkor ne kedves címzett szerepeljen, hanem nevezzük nevén. Sokkal közvetlenebb és kedvesebb gesztus. Megvannak természetesen azok az esetek is, ahol komolyabb hangvételűnek kell lenni, de ez leginkább hivatalos ügyek intézése esetén releváns. Igyekezzünk mindig tisztelettudóak lenni és őt helyezni a középpontba, a felmerülő problémájára pedig professzionális megoldást kínálni. Legyen ez akár egy pénzvisszatérítés vagy csere is akár.

3. lépés: Az arculat kialakítása

Fontos szempont az egységes arculat kialakítása, hiszen ez fogja a márkánkat egyedivé tenni. Szükséges az elején már kialakítani ezt, hiszen ezt egyszer kell megcsinálni vagy megcsináltatni, az évek alatt pedig már csak finomítani kell majd rajta, ha folyamatos szeretnénk megújulni, de az alapok pl. a színek maradjanak ugyanolyanok vagy hasonlókat a korábbihoz. Hiszen mindenki tisztában van vele, hogyha piros színt lát azt rendszerint a Coca Cola-hoz kapcsolja, vagy a lila színt a Milkához.

A szlogennek, rövidnek, tömörnek és lényegre törőnek kell lennie, pont, mint a korábban említett L’Oréal márka példája. Az arculattal fel tudjuk hívni magunkra a vásárlók figyelmét, tehát ez lesz a márkánkkal való első kapcsolódási pont. Összhangban kell lennie természetesen a vállalkozás tevékenységével, és azzal, amelyet képviselni szeretne. Ezáltal tud hiteles lenni a piacon. 

4. lépés: A márka történetének megfogalmazása

Manapság népszerű a rólunk rész a webshop-oknál is, ezért érdemes erre időt szentelni, hogy el tudjuk megfelelően mondani, mi a célunk a márkánkkal, miért hoztuk létre, mire kínálunk megoldást. Itt érdemes megosztani korábbi tapasztalatokat is, hogy lássák régóta foglalkozunk például egy bizonyos terméknek az előállításával, ezáltal mélyebb bizalom alakul ki a vásárlóban, hiszen tudni fogja minőségi terméket kap, mely szakértelemmel párosul.

5. lépés: Bizalom kialakulása

Kifejezetten fontos a végső bizalom kialakulása, mivel a cél az, hogy szeressék a termékeinket. Aranyszabálynak is mondható, hogy a bizalom kiépítésekor ne a márka legyen a középpontban, hanem maga a fogyasztó és az ő problémájának a megoldása. Sose a termékünket próbáljuk meg eladni, hanem a megoldást.

+ 1. lépés: A versenytársak monitorozása

Nem hagyhatjuk ki a lépések közül azt, hogy rendszeresen figyelemmel kell kísérni a versenytársakat. Elemeznünk kell őket, hogyan kommunikálnak, milyen platformokat használnak stb. Viszont ezzel kapcsolatosan nagyon fontos, nem másolásról beszélünk, csak kvázi egy megfigyelésről és nyomon követésről. Nem etikus teljes mértékben lemásolni őket, inspirálódni lehet, sőt kell is, hiszen ha mi kezdő webshop tulajdonosok vagyunk érdemes ellesni 1-2 olyan trükköt, tippet és praktikát, amit mi is tudunk alkalmazni a webáruházunk üzemeltetésénél.

Összefoglalás

A stratégiai szemlélet és a tudatosság rendkívül fontos, ezek azok a jegyek, melyek nélkül lehetetlen felépíteni egy márkát nulláról. Sok időbe telik, hiszen minden egyes lépés alapos és precíz kidolgozást igényel, emellett összefüggőnek is kell lenniük egymással minden lépésnek. A brandépítés hosszú, viszont kifizetődő hosszabb távon, ezért érdemes webáruház tulajdonosként ezt figyelembe venni, és ennek megfelelően kialakítani a kommunikációt és minden, amely segíti a vállalkozás előrejutását.

Vissza a listába!