Marketing stratégia, terv összeállítás lépései webshopoknak

3

A marketing stratégia az értékesítést segíti elő, ezért nagyon fontos mindig követni az ott leírtakat. Nincs egy olyan kifejezett sablon, ami minden webshopra ráhúzható lenne, hiszen mindegyik egyedileg kerül megalkotásra. Vannak viszont olyan sarkalatos pontjai, amit muszáj figyelembe venni a marketing stratégia megalkotásánál minden cégnek.

Marketing stratégia, terv összeállítás lépései webshopoknak

A marketing terv fogalma

A marketing terv azon elemzések, valamint akcióterveknek az együttese, mely segíti a vállalkozást, hogy megismerjék a piacon. Elősegíti a bevétel növekedését azzal, hogy a benne szereplő eszközök minél inkább megfogják a célcsoport tagjait, érdeklődést váltsanak ki belőlük, legyen ez termék vagy akár szolgáltatás. A cégek életében ez egy olyan alapkő, mely meghatározza a cég működését, marketing tevékenységét.

Miért van szükség marketing tervre?

Azért van szükség egy stratégailag jól összeállított marketing tervre, hiszen ez viszi előrébb a vállalkozást, a segítségével tud profitot termelni. A terv meghatározza, hogy mikor milyen lépést kell megtenni ahhoz, hogy a benne kitűzött célokat el tudjuk érni a kívánt időpontban. Ebben a dokumentumban kerül az is megfogalmazásra, hogy az értékesíteni kívánt termékeket milyen stratégia mentén szeretnénk piacra dobni.

Marketing stratégia felépítése és összeállításának lépései

A marketing stratégia rengeteg kisebb és nagyobb szeletből épül fel. A marketing stratégia legfontosabb része a webshopban található termékek vagy szolgáltatások megnevezése, pontos leírása.

Meg kell határozni a USP-t, vagyis a Unique Selling Propositiont, mely a cégnek azon erősségét mutatja be, mellyel ki tud tűnni jelentős mértékben a versenytársak közül. Ilyen lehet például a folyamatos ingyenes szállítás, vagy akár termék mellé olyan jellegű szolgáltatás nyújtása, melyet egyik versenytárs sem alkalmaz.

Az örök klasszikus SWOT analízist is érdemes megcsinálni webshopok esetében is, hiszen ebben fel tudjuk tárni az erősségeket, gyengeségeket, lehetőségeket, valamint a veszélyeket. Meghatározzuk a konkrét célpiacot is, ahol el kívánjuk adni a termékünket vagy szolgáltatásunkat. Úgynevezett buyer perszónákat hozunk létre, melyben bemutatjuk, hogy számunkra milyen az ideális vásárló. Például milyen problémára keres megoldást, milyen demográfiai jellemzőkkel rendelkezik, mit csinál szívesen a szabadidejében stb.

A célpiac meghatározása után következik a versenytárs analízis. Ebben a részében megvizsgáljuk a piacon azokat a vállalkozásokat, akik ugyanolyan/ hasonló terméket vagy szolgáltatást értékesítenek, mint mi. Az árképzés megkezdése előtt fontos ezt elvégezni, hiszen ehhez meg kell vizsgálni a piaci árat.

A versenytárs analízis esetében az árakon kívül analizálni kell a használt kommunikációs csatornáit, marketing eszközeit, hogy hol, mikor, milyen stílusban és hogyan kommunikál a célcsoportjával. Ez azért nagyon fontos, mert tudni kell azt, hogy a mi célcsoportunk hol van jelen, milyen social média platformokat használ, hiszen nekünk ott kell jelen lenni. Felesleges túl sok csatornán megjelenni, hiszen nem minden platformon kell ott lenni, mivel ezzel csak „szétszabdaljuk” a tartalmainkat és nem lesz belőle egy kerek egész. Tehát végül kialakítjuk a kommunikációs stratégiánkat, alapul véve a versenytársakét.

A következő lépés az arculattervezés, ezen belül meghatározzuk a cég logóját, milyen színeket, betűtípusokat stb. használhatnak és milyen offline vagy online eszközön, például más az elrendezése egy levélpapírnak, és más egy névjegykártyának, továbbá az online hirdetések paraméterei is teljesen különböző. Ezek meghatározásához létre kell hozni egy úgynevezett arculati kézikönyvet, mely a marketing stratégia szerves része, hiszen ez is az alapját képezi. Ezután következhet a webshop készítés, vagy ha már megvan akkor elemezzük azt. Mi az, ami releváns még, a korábbi akciókat, termékeket letöröljük, frissítjük az aktuális trendek szerint. Szükséges esetén új megjelenéssel látjuk el, ha a jelenlegi már nem túlságosan mutatkozik felhasználóbarátnak.

Kulcsszókutatást is indokolt végezni, hiszen tudni kell azt, hogy a leendő vásárlóink mire keresnek rá a Google keresőmotorjában. Az itt kapott eredményt fel tudjuk használni a blogcikkek írásánál, illetve a honlapon használt szavaknál is figyelembe tudjuk venni. Minden marketing tervnek tartalmaznia kell egy költségvetést, melyet évente határoznak meg a cégek, hogy mekkora összeget fordítanak marketing célra. Az is elő szokott fordulni, hogy az előző üzleti év árbevételének bizonyos százalékát forgatják vissza marketing célokra.

A kiadásokon túl meg kell azt is határozni benne, hogy mekkora bevétellel és nyereséggel számolunk az adott üzleti évben. A két fogalom nem ugyanazt jelenti! A nyereség a bevételekből a költségek levonása után kapott eredmény, míg a bevétel az eladott áruk vagy szolgáltatások után befolyt összeget tekintjük. Érdemes negyedévente, vagy a félév elteltével felülvizsgálni a marketingtervet, hogy hogyan alakulnak a benne leírtak, akár a bevétel vagy termékkör szélesítése. Amennyiben a várt célokat nem tudtuk elérni, érdemes a marketing terven módosítani, hozzáadni vagy esetleg elvenni belőle a kívánt cél elérése érdekében.

Marketing lehetőségek webshopoknak

Ha webshopod van a marketing számos területéről választhatsz eszközöket. Ilyen például a legklasszikusabb a tartalomgyártás a különböző social média felületekre, mint például Instagram, Facebook stb. A rendszeres posztolás heti 2-3 elengedhetetlen minden vállalkozás esetében, hiszen a folyamatos social média jelenlét napjainkban nélkülözhetetlen. Az ezen csatornákon való hirdetés is szükséges, hiszen az ügyfélkör bővítését ezzel lehetséges az egyik leghasznosabb módon kivitelezni.

Amit sokan elfelejtenek, viszont segíteni tudja a webshopok értékesítését az nem más, mint az e-mail marketing. Ez természetesen akkor tud a leghasznosabb lenni, ha már van címlistád, viszont a social média hirdetésekkel fel tudsz építeni egy jól működő e-mail listát. Ezt fel tudod használni a kampányaid során, hiszen akit már meggyőztél, hogy tőled vásároljon, és elégedett volt a termékeddel az nagy valószínűséggel újra téged fog választani.

A webáruházak egyik legnagyobb problémája az, ha a vásárló elhagyja a kosarát. Őt viszont könnyen vissza lehet terelni a kosárba azzal, hogyha egy emlékeztető e-mailt küldünk neki az elhagyott kosaráról. Az esetek többségében ez az elem is kiválóan tud működni a gyakorlatban.

Végül kihagyhatatlan a Google Ads hirdetés, hiszen a legtöbb felhasználó, ha keres valamit ezt alkalmazza elsődlegesen, tehát megéri a Google találati lista első 5 helyébe bekerülni. Ha bármelyikben segítségre lenne szükséged webshopod marketingjéhez keress minket bizalommal és összerakjuk a vállalkozásodra személyre szabott marketing stratégiádat.

Összefoglalás

A marketing stratégia megalkotása időigényes, viszont kifizetődő, hiszen nem „tűzoltást” kell végeznie a marketingnek, hanem egy jól meghatározott stratégiát követve viszi véghez az éves célokat. A marketing terveket célszerű évente felülvizsgálni, figyelembe véve a piac alakulását. A felhasználók online viselkedése sokkal gyorsabban változik egy év alatt, mint azt gondolni mernénk. Célszerű szem előtt tartani például a Meta és Google algoritmusának folyamatos változását is. Időközben jelenhetnek meg olyan versenytársak is, akik nálunk jobb termékeket vagy szolgáltatásokat értékesítenek, ezért érdemes bizonyos időközönként monitorozni a versenytársakat, hogy mikor jönnek elő egy innovatív ötlettel.

Vissza a listába!